اوایل مهر ماه سال جاری بود که شرکت بزرگ نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت جدیدترین سیستم‌عامل کامپیوترها شخصی را معرفی کرد. مایکروسافت در نام‌گذاری این سیستم‌عامل جدید سنت شکلی کرده و با دوپله پرش از ویندوز 8، نامه نسخه جدید سیستم‌عاملش را Windows 10 گذاشته است. به باور تحلیلگران، ‌به نظر می‌رسد مایکروسافت بتواند با این سیستم‌عامل به هدف چندین و چندساله خود برای در دست گرفتن سهم بیشتر از بازار دست پیدا کند و در آینده‌ای نه‌چندان دور سیستم‌عاملی با قابلیت نصب روی دستگاه‌های مختلف را رونمایی کند. تاکنون اطلاعات دقیقی و کاملی درخصوص این سیستم عامل منتشر نشده و هنوز نیز این سیستم‌عامل به صورت گسترده در اختیار کاربران قرار نگرفته است. اگر می‌خواهید با این سیستم عامل بیشتر آشنا شوید در ادامه 10 ویژگی خاص این سیستم عامل را به شما معرفی می‌کنیم.
منوی استارت جدید در ویندوز ۱۰: مایکروسافت بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز ۸، تصمیم به انتشار به‌روزرسانی جدیدی با نام ۱/۸ کرد که در آن دکمه‌ استارت به‌جای خود بازگشت. ولی اکنون به‌نظر می‌رسد در ویندوز ۱۰ منوی استارت شاهد تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌صورت سنتی باقابلیت پین کردن نرم‌افزارهایی مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه‌ دسک‌تاپ طراحی نشده‌اند، اشاره کرد.
همه‌چیز در قالب پنجره: به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در نسخه‌ آتی ویندوز امکان اجرای نرم‌افزارهایی که با رابط کاربری لمسی سازگار هستند را نیز به محیط دسک‌تاپ بیاورد. در کنار این ویژگی اضافه شدن یا به‌نوعی بازگشت دکمه‌های بستن و کوچک کردن در گوشه‌ پنجره‌های نرم‌افزارها می‌توان اشاره کرد.
قابلیت استفاده ازچندین دسک‌تاپ: امکان دارد صفحه‌ اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد یا چندین نفر از یک سیستم استفاده کنند و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه روی دسک‌تاپ باشد. در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسک‌تاپ و قابلیت سوئیچ بین آنها فراهم شده است.pic۱
جست‌وجوی سریع‌تر: مایکروسافت قصد دارد File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند سازد تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آنها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جست‌وجوی فایلی، پوشه‌های پربازدید را در رأس جست‌وجو قرار دهد. با این کار احتمال سریع‌تر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.
اضافه شدن دکمه‌ کار: با کلیک روی این دکمه که قرار است به ویندوز ۱۰ بیاید، می‌توان به‌سرعت بین نرم‌افزارها و دسک‌تاپ‌های متفاوت سوئیچ کرد.pic۲
کلیدها و میان‌برهای جدید: یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه‌شده به ویندوز ۱۰ خط فرمان قابل‌برنامه‌ریزی است که فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی آن به‌صورت شخصی یک میانبر برای اجرای هر فرمانی استفاده کند.
File Explorer جدید: در نسخه‌ آتی ویندوز شاهد File Explorer جدید خواهیم بود که روی آن دکمه‌ خانه با قابلیت تعریف هر صفحه وجود دارد. همچنین دکمه‌هایی روی آن به‌منظور سهولت در اشتراک‌گذاری فایل‌ها و صفحات بدون نیاز به نرم‌افزار خاصی تعبیه‌شده است.pic۳
قالب‌بندی بهتر صفحه: ویندوز جدید این امکان را می‌دهد که به‌صورت همزمان از ۴ نرم‌افزار استفاده و تمام آنها را به‌صورت کامل مشاهده کنید. در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید همچنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.
تطبیق با رابط کاربری: بهترین امکان معرفی‌شده در ویندوز ۱۰ را می‌توان به محیطی که در آن‌ هم استفاده از موس و کیبورد وجود دارد و هم صفحه‌ لمسی اشاره کرد. ویندوز جدید به‌طور خودکار در شرایط وصل و استفاده از موس و کیبورد، نرم‌افزارها و محیط را برای استفاده از آنها آماده می‌کند و در صورت استفاده از صفحه‌ لمسی محیط را با این رابط کاربری تطبیق خواهد داد.pic۴
یک فروشگاه برای همه: انتظار می‌رود در نسخه‌ آتی یک استور یا فروشگاه برای دریافت نرم‌افزارها وجود داشته باشد که هم‌اکنون نیز این کار شروع‌ شده است. با این ویژگی نرم‌افزارهای طراحی‌شده قابلیت اجرا روی‌ گوشی و هم سیستم‌های رومیزی را خواهند داشت. در این ‌بین اطلاعاتی از صفحه‌ آگاه‌سازی‌ها و دستیار صوتی مایکروسافت قید نشده اما به‌طور یقین این دو ویژگی از قابلیت‌های ویندوز ۱۰ خواهند بود. در هر صورت باید منتظر ماند تا مایکروسافت در آینده نسخه‌ پیش‌نمایش را منتشر کند زیرا نسخه‌ پیش‌نمایش بیشترین شباهت را به نسخه‌ نهایی ویندوز خواهد داشت.