شارلی ابدو دستاویزی برای فاشیست‌ها
پیش از اینکه ماجرای شارلی ابدو پیش بیاید، در یک ماه اخیر «‌اسلام‌هراسی» در کشورهای اروپایی جان مجددی گرفته بود. حضور نئونازی‌های آلمانی در گروهی موسوم به پگیدا، که خواستار اخراج مسلمانان و آسیایی‌تبارها از این کشور شده‌اند، باعث شده که زنگ‌های خطر در کشورهای اروپایی به صدا در بیاید. گروهی که با شعارهای نئو نازیستی در خیابان‌های آلمان حضور یافته‌اند و از دولت سوسیال دموکرات آنگلا مرکل به شدت انتقاد دارند، وعده دیداری برای خود گذاشته‌اند تا در وین گرد هم آیند و بدین طریق قدرت‌نمایی کنند. هر چند که آنگلا مرکل اعلام کرده آلمان به دوران فاشیستی بازنخواهد نگشت و مردم این کشور مخالف اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی هستند، اما با حادثه شارلی ابدو، گروه‌های راست افراطی در اروپا دوباره حضور خود را در عرصه‌های سیاسی قوی‌تر کرده و خواستار اصلاحات اساسی درخصوص قوانین مهاجرتی شده‌اند.
در فرانسه مارین لوپن، رهبر راست افراطی فرانسه شمشیر را برای فرانسوا اولاند چپ‌گرا از رو بسته است. او طی بیانیه‌ای خواستار اصلاحات اساسی در قوانین مهاجرتی این کشور شده و خواستار احیای قانون اعدام نیز شده است.
فرانسوا اولاند اما سعی کرده در مقابل این گروه‌های افراطی مقاومت کند، و حتی برای مقابله با تندروهای فرانسوی، حضور آنها را در راهپیمایی موسوم به «روز اتحاد» ممنوع کرده بود.
در شرایطی که وی به مناسبت حوادث اخیر مردم فرانسه را به اتحاد دعوت می‌کرد، ساعاتی بعد ضمن اصلاح سخنان خود گفت در این راهپیمایی برای گروه‌های ضد اروپایی و ضد مهاجرتی جایی در نظر نگرفته است و تلویحا حضور آنها را در روز اتحاد ممنوع اعلام کرد. حزب لوپن نیز اما بیکار ننشست، برای نشان دادن مخالفت خود، جنوب فرانسه را برای راهپیمایی هوادارانش انتخاب کرد.
با وجود این، حزب مارین لوپن، در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، در بین سایر احزاب راست افراطی بالاترین کرسی را به دست آورده است. پس از حادثه شارلی ابدو، حضور یک اقلیت قوی از احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا می‌تواند موقعیت آنها را مستحکم کند.
لوپن در گفت‌وگو با لوموند می‌گوید: محدود کردن آنها برای حضور در راهپیمایی روز اتحاد، عواقب ناگواری را برای دولت اولاند به بار خواهد آورد. در حالی که یکی از رهبران چپ‌گرای فرانسه قصد داشته تا عقب‌نشینی تلویحی هم‌حزبی‌های خود را نشان دهد و از لوپن دلجویی به عمل آورد اما لوپن بی‌توجه به سخنان «ژان کریستف کامبادلیس»، گفت که دو انتخابات محلی در پیش است و آنها به زودی چپ‌ها را از اریکه قدرت به زیر خواهند کشید.
در حال حاضر برخی از ناظران سیاسی مدعی هستند که گروه لوپن در اوج قرار دارد و می‌تواند در این فضا سبد آرای خود را بازتر طراحی کند. «فرانسوا میکه مارتی» تحلیلگر آژانس نظرسنجی «ViaVoice» در این باره می‌گوید: «مردم فرانسه به نظر می‌رسد که در حال حاضر احساس همدلی بیشتری با حزب لوپن داشته باشند، و با انتخاباتی که در پیش است، آنها به سمت انتخاب هل داده خواهند شد. این موضوع شاید بتواند برای رای‌آوری حزب لوپن موثر واقع شود.»
حوادث اخیر فرانسه در داخل این کشور محدود نمانده و تا سوئد نیز پیش رفته است. حادثه شارلی ابدو، در بازخوردی که داشته، باعث احیای راست افراطی‌ها و فاشیست‌های اروپایی شده است. در حالی که در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا، سوسیال دموکرات‌ها در راس امور قرار دارند، اما راست افراطی‌ها با تقویت موضع خود قصد دارند که رهبران کشورهای اروپایی را برای اصلاح قوانین مهاجرتی تحت فشار قرار دهند.
به نوشته روزنامه گاردین، در شرایطی که گروه‌های نئونازیستی همچون پگیدا در حال رشد هستند، احزاب دست راستی نیز مانند «آلترناتیو فور دوتشلند» (AFD) در پی تقویت حضور خود در عرصه‌های سیاسی هستند. این گروه هم اینک پس از حوادث فرانسه سعی دارد که موضع ضد مهاجرتی خود را تقویت کند و از این رهگذر بتواند میزان آرای خود را در میان رقبای سیاسی‌اش در آلمان بهبود ببخشد.
گزارش‌نویس روزنامه گاردین می‌نویسد: احزاب ضد مهاجرتی در اروپا قصد دارند که از حوادث فرانسه استفاده کرده و موقعیت خود را استحکام بخشند. آنها در سراسر اروپا در حال رشد هستند. «آلکساندر گولاند»، رهبر حزب «AFD» در این باره می‌گوید: « با حمام خونی که به راه افتاد، کسانی که تا پیش از این به ما می‌خندیدند، متوجه شدند که در برداشت‌هایشان دچار اشتباه شده‌اند.»
در حال حاضر در آلمان، بر‌اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته راست ها دارای حمایت 25‌درصدی هستند که نسبت به گذشته رشد عجیبی پیدا کرده‌اند. این نظر سنجی یک روز پس از حادثه شارلی ابدو صورت گرفته است.
اوضاع در انگلیس نیز تقریبا مشابه آلمان است. «نایجل فَریج»، یکی از رهبران راست‌افراطی در این کشور متهم است که با وقوع حادثه شارلی ابدو در حال موج سواری از احساسات به وجود آمده است و قصد دارد با دستاویز قرار دادن آن حادثه اهداف سیاسی خود را پیش ببرد.
او در مصاحبه با کانال 4 انگلیس می‌گوید: ترویج پشتیبانی از سیاست‌‌های چند‌فرهنگی حاصلش حضور ستون پنجم‌هایی می‌شود که هم اینک در پاریس و لندن زندگی می‌‌کنند.
تمام احزاب ضد مهاجرتی اروپا قصد دارند تا با استفاده از فرانسه رای‌های مردم مردد را به سود خود جذب کنند.
در سوئیس، کشوری که به صلح و آرامش معروف است، اوضاع مانند سایر کشورهای اروپایی است. راست افراطی‌های سوئیسی نیز با سوءاستفاده از این حادثه قصد دارند قوانین مهاجرتی را اصلاح کنند. والتر وُبمن، دبیر‌کل حزب مردم این کشور می‌گوید از دولت خواسته است که محدودیت‌هایی برای قوانین مهاجرتی در نظر بگیرند.
اما رشد فاشیست‌ها و راست افراطی‌ها در اروپا با سکوت سکانداران فعلی اروپا مواجه شده است. آنها قصد دارند تا زمان فروکش کردن این تب و تاب سکوت کنند و سپس به اظهار‌نظر بپردازند. با این حال، «توماس دو مایر»، وزیر کشور آلمان می‌گوید که همه ادعاهایی که توسط راست‌های افرطی بیان می‌شود در دسته «خزعبلات» جای می‌گیرد.
در میان رهبران کشورهای اروپایی تاکنون صریح‌ترین موضع را فرانسه گرفته است و قصد ندارد در مقابل نیروهای راست افراطی این کشور کوتاه بیاید. او سعی کرد از ماجراجویی پرهیز کند و عاقلانه سخن بگوید. این موضوع در کابینه او نیز مشاهده شد و نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که دشمن فرانسوی‌ها نه اسلام، بلکه تروریسم است. راه افتادن جنبش‌هایی مانند «من احمد هستم» پلیس مسلمانی که به دست افراطیون در حادثه شارلی ابدو کشته شد، نمونه‌ای از تقابل مردم فرانسه با افراطیون بوده است.