خطر کم‌خوابی مزمن برای خردسالان
پزشکان هشدار دادند کم‌خوابی مزمن در نوزادان و خردسالان، خطر چاقی دوران کودکی را تشدید می‌کند. به گزارش «ایسنا»، دکتر «السی تاوراس» از بیمارستان عمومی کودکان ماساچوست و متخصص ارشد این مطالعه گفت: ما در این بررسی‌ها مطمئن شدیم که خواب ناکافی در اوایل سنین کودکی تاثیر عکس با چاقی دارد به این معنی که هرچه خواب کودک در دوره خردسالی کمتر باشد خطر افزایش وزن او در حدود سن هفت سالگی بیشتر می‌شود.
در این بررسی تاثیرات کمبود خواب مزمن از زمان تولد تا سن هفت سالگی ارزیابی شد. همچنین پرسش‌هایی از مادرانِ کودکانِ تحت مطالعه در مورد مدت زمان خواب فرزندشان در ۶ ماهگی، سه سالگی و هفت سالگی و میزان خواب این کودکان در طول شب و روز مطرح شد.
پس از گذشت هفت سال، میزان قد، وزن، شاخص توده بدنی، چربی شکمی و دورکمر این کودکان اندازه‌گیری شد.
به گفته این متخصصان، خوابیدن کمتر از ۱۲ ساعت در روز از ۶ ماهگی تا دو سالگی، کمتر از ۱۰ ساعت در روز در سنین سه تا چهار سالگی و کمتر از ۹ ساعت در روز، در سنین پنج تا هفت سالگی، کمبود خواب به حساب می‌آید.
به گزارش مدیکال دیلی، نتایج به دست آمده از این بررسی نشان داد خطر چاقی در کودکانی که کمترین میزان خواب را در این آزمایش‌ها داشتند به مراتب بیشتر بوده است.
۴ نشانه‌ای که خبر از سنگ‌ کلیه می‌دهد
درد شدید پهلو، سوزش و تکرر ادرار، خون در ادرار، تهوع و استفراغ از نشانه‌های ابتلا به سنگ کلیه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مصرف سیگار‌ و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده از مهم‌ترین عوامل بروز سنگ‌ کلیه هستند.
دکتر حسین ‌محمد بیک‌لو متخصص کلیه و مجاری ادراری در مورد علل بروز سنگ کلیه گفت: تشکیل سنگ زمانی صورت می‌گیرد که مواد محلول در ادرار به حد اشباع برسند، مصرف سیگار و غذاهای حاوی مواد نگه‌دارنده از جمله مهم‌ترین عوامل بروز سنگ کلیه هستند، همچنین مصرف زیاد نمک، پروتئین و سوسیس نیز احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.
دکتر بیک‌لو با اشاره به اینکه احتمال تشکیل سنگ ‌کلیه در مردان بیشتر از زنان است، افزود: استرس بالا، کم‌تحرکی و ‌مصرف کم مایعات از عوامل مهم زمینه‌ساز این بیماری هستند.
وی در رابطه با نشانه‌های این بیماری گفت: درد شدید پهلو، سوزش و تکرر ادرار، ‌خون در ادرار، تهوع و استفراغ از نشانه‌های ابتلا به سنگ کلیه است.
این متخصص کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: درمان سنگ کلیه به نوع و اندازه سنگ بستگی دارد و اصولا به روش‌های دارویی، مداخله برون اندامی، مداخله درون اندامی و ایجاد سوراخ در پوست انجام می‌شود.