کمبود نقدینگی و نرخ سود بانکی، پاشنه آشیل صنعت
مهندس علیمردان علایی مدیرعامل شرکت صنعتی شوفاژ کار در اولین بازدید مهندس محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از خطوط تولیدی این شرکت طی گزارشی، توسعه صادرات صنعتی و صدور تولیدات پیشرفته صنعتی را بالاترین اولویت مدیران این کارخانه خواند و اظهار کرد: طی چند سال اخیر پیوسته بیش از 30 درصد تولیدات شوفاژ کار به مشکل پسندترین بازارهای دنیا از جمله اسپانیا، ایتالیا، یونان ، ترکیه، عراق، آذربایجان، ترکمنستان و رومانی صادر شده و برنامه صادرات به چین نیز تهیه و قرارداد آن آماده امضاء شده است. به گفته مهندس علایی، صادرات محصولات گرمایشی و تجهیزات موتورخانه‌های صنعتی و خانگی با برند این کارخانه به کشور چین فتح باب بزرگی در نقشه جغرافیایی صادرات محصولات صنعتی کشورمان خواهد بود که نام ایران را در ردیف دارندگان معتبرترین برندهای سازنده این محصولات ثبت خواهد کرد.
علایی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که شرکت صنعتی شوفاژ کار در راستای اهداف بزرگ خود برای توسعه صادرات، طرح توسعه بسیار بزرگی را به اجرا گذاشته است. این طرح توسعه در شهرستان تاکستان استان قزوین و در زمینی به وسعت ۳۰۰ هزار متر مربع پیاده شده و تاکنون ۳۷ هزار متر مربع از آن زیر سوله رفته و سالن سازی‌های لازم انجام شده است.
مدیرعامل شرکت صنعتی شوفاژ کار یادآور شد: تجهیزات و ماشین آلات لازم این طرح خریداری شده و در حال حاضر آماده نصب است. در واقع بیش از 80 درصد عملیات فیزیکی طرح توسعه به انجام رسیده و باقی نیز تا اواسط سال آینده به اتمام خواهد رسید.
به گفته مدیر مالی شوفاژکار مهدی لواسانی، رقم سرمایه گذاری این طرخ برای اتمام کلیه عملیات نرم افزاری و سخت افزاری بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که بانک صنعت و معدن در قالب یک قرارداد مشارکت مدنی با شرکت ۷۰ درصد هزینه را متقبل شده است اما تاکنون بیش از ۲۱ میلیارد تومان از سوی بانک عامل پرداخت نشده ، در حالیکه شرکت بیش از ۴۶ میلیارد تومان به همین منظور هزینه کرده است.
کارخانه تهران در 4 سالن اصلی و بزرگ با حدود 380 نفر پرسنل شاغل است که حدود 320 نفر از آنها فقط در خطوط تولید کار می‌کنند. تولیداتی که این جمع زبده و ماهر عرضه می‌کنند، بخشی از اساسی ترین نیازهای تاسیساتی در کشور است که دیگ‌های حرارتی مرکزی یکی از آنهاست.
به علاوه هر کدام از تولیدات این شرکت دارای مشخصات ویژه ای است و در واقع می‌توان گفت که شرکت صنعتی شوفاژ کار با تولید ۳۵ نوع محصولات مربوط به سیستم حرارت مرکزی و موتورخانه‌های صنعتی و خانگی، متنوع ترین محصولات مورد نیاز تاسیساتی در سطح کشور و حتی خاورمیانه را تولید و عرضه می‌کند.ظرفیت سالانه این کارخانه بالغ بر ۱۶ هزار تن است که به گفته مهندس علایی به دلیل کمبود نقدینگی در حال حاضر فقط ۱۱ هزار تن تولید انجام می‌گیرد که معادل ۷۰ درصد ظرفیت اسمی‌است. محدودیت اعتبارات صنعتی بانکها ، چه بانکهای دولتی و چه بانکهای خصوصی، باعث می‌شود که کارخانه‌ای مثل شوفاژ کار با داشتن ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومان سرمایه در کف کارخانه، به خاطر سفارش‌های اجرایی طرح توسعه دست نیاز به سوی بانک عامل خود دراز کند و تسهیلات بخواهد.
به اعتقاد وی، روشن است که سقف اعتباری و پرداختی بانکها با حداکثر 2 میلیارد تومان تناسبی با میزان سرمایه کف کارخانه ندارد.
مدیرعامل شرکت صنعتی شوفاژ کار همچنین اعلام کرد: در حالی که نرخ سود در بخش صنعت حداکثر بین ۸ تا ۱۰ درصد و نرخ تسهیلات در بانکهای دولتی ۲۴ درصد و در بانکهای خصوصی ۲۸ درصد می‌باشد، این امر باعث شده است که هزینه‌های سنگینی تحت عنوان هزینه‌های مالی به شرکت‌های صنعتی تحمیل گردد. برخی بانکهای دولتی نیز در اعطای تسهیلات دچار محدودیت بوده و توانایی تامین همه نیازهای شرکت را ندارند به طوریکه شرکت شوفاژ کار به دلیل کمبود سرمایه در گردش در حال حاضر با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی‌خود مشغول کار است که می‌توان گفت این نرخ سود و کمبود سرمایه در گردش در حال حاضر پاشنه آشیل صنعت کشور است.
رئیس سازمان صنعت،معدن تجارت استان تهران در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شوفاژ کار، از مجاهدت‌هایی که مجموعه مدیران و پرسنل این کارخانه در جهت تقویت تولیدات کشور به خرج می‌دهند، تشکر و قدرانی کرد .
مس فروش تاکید کرد که موضوع گردش سرمایه و نیاز به نقدینگی شوفاژ کار با مقام عالی وزارت جناب آقای مهندس نعمت زاده مطرح خواهد شد و اقداماتی در دست انجام است که در صورت تحقق آنها، هم ظرفیت‌های تولیدی این قبیل کارخانه‌ها و هم میزان صادرات آنها افزایش خواهد یافت .