9 کار کوچک برای افزایش درآمـد
وقتی شغل خوبی دارید که دوستش دارید اما درآمد کمی دارد، باید شغلی پیدا کنید که پول بیشتری به‌دست آورید تا به شما در دوران سختی کمک کند. این شغل دوم داشتن شاید کمی بهتان فشار بیاورد اما چاره چیست؟ به هر حال به طریقی باید زندگی‌تان را بچرخانید. شغل آزاد گزینه خوبی برای این دوران است؛ دست‌کم بهتر از آن‌هایی که دو شیفت کار دولتی انجام می‌دهند. چه باور کنید چه نکنید راه‌های زیادی برای کسب درآمد بیشتر وجود دارد که به هیچ مهارت و آموزش خاصی نیاز ندارد. بسته به علایق‌تان و اینکه چه چیزهایی در دسترس‌تان است می‌توانید کارهای گوناگونی انجام دهید یا روی یکی از آنها تمرکز کنید. خدا را چه دیدید شاید آن کار شود شغل جدیدتان.

کار تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی: باور کنید وقتی که در فیس‌بوک، توییتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید می‌تواند برای شما پول‌ساز باشد.خدماتی را که می‌خواهید ارائه دهید- با فرض اینکه شما درک زیادی از شبکه‌های اجتماعی دارید - به‌عنوان یک حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر به اشتراک بگذارید. این کار را برای شرکت‌هایی که وقت کافی برای تبلیغ در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارند، انجام دهید. شما می‌توانید برای هر پستی که در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارید، درآمد داشته باشید.

باغبانی: شما می‌توانید برای هرس کردن باغچه‌ها و کندن علف‌های هرز پلاکاردی درست کنید و روی در سوپرمارکت‌ها بچسبانید یا در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید و دستمزد کار خود را اعلام کنید تا کسانی که به آن احتیاج دارند با شما تماس بگیرند.


تبدیل دور ریختنی‌ها به کالا: آیا ذوق و سلیقه‌ای برای تبدیل دور ریختنی‌ها به کالاهای جدید دارید؟ پس شروع کنید به نوسازی مبلمان و دیگر وسایل کهنه. به لباس‌های قدیمی دکمه بدوزید و آنها را رنگ بزنید. رنگ‌های روشن لباس‌ها را زیباتر می‌سازد و دوباره آنها را بفروشید تا سود کنید. می‌توانید در بازارهایی که اجناس دست دوم می‌فروشند، فروش زیادی داشته باشید. یک کمد لباس کهنه که ارزش زیادی ندارد می‌تواند با این کار چندین برابر ارزش آن به فروش برسد.

تدریس: پیانو نواختن یا بافتنی بلدید یا می‌توانید عکس‌های زیبا بگیرید؟ به دیگران پیشنهاد کلاس دهید. کلاس‌ها را می‌توانید در کتابخانه عمومی یا مراکز اجتماعی برگزار کنید. اگر نواختن پیانو یا ساز دیگری را بلد باشید، می‌توانید درآمد خود را در ازای هر ساعت تدریس دریافت کنید. اگر نرخ تدریس موسیقی را نمی‌دانید، می‌توانید از آموزشگاه‌های مشابهی که در منطقه‌تان وجود دارد، بپرسید.


پرستاری: والدین همیشه نیازمند کمک برای نگهداری از فرزندان‌شان هستند.اگر در بخشی از روز یا شب خود وقت آزاد دارید، به سازمان‌های خدمات اجتماعی اعلام کنید که می‌توانید پرستاری کنید. مطمئن شوید که با کمک‌های اولیه آشنایی دارید و بعد این کار را شروع کنید. درآمد پرستاری از کودکان بسته به منطقه‌ای که درآنجا می‌خواهید کار کنید و اینکه از چند بچه در آن واحد پرستاری می‌کنید، متفاوت است.


پیش به سوی نمایشگاه: آیا می‌توانید صنایع دستی درست کنید و آیا دوست دارید از آن درآمد ایجاد کنید؟ آیا می‌توانید کیک و آب‌نبات درست کنید؟ به نمایشگاه‌ها و فستیوال‌ها بروید. می‌توانید صدها هزار تومان و بلکه هم بیشتر در عرض یک آخر هفته، از این منبع درآمد داشته باشید. البته این به فستیوالی که انتخاب می‌کنید هم بستگی دارد.


آموزش: آیا ریاضی‌تان در دبیرستان خوب بوده؟ درکی از پیچیدگی‌های شیمی دارید؟ بسیاری از دانش‌آموزان برای درک این مفاهیم نیاز به کمک دارند و شما می‌توانید معلم آنها باشید و برای دانش‌آموزی که تلاش می‌کند، مفید باشید.


عکاسی یا فیلمبرداری: آیا در استفاده از دوربین با استعداد هستید؟ از عروسی گرفته تا میهمانی‌های مختلف و سازمان‌ها؛ همه و همه نیاز به کسی دارند که از برنامه‌هایی که برگزار می‌کنند، عکس یا فیلم بگیرد.
با ابزار لازم برای این کار آشنایی پیدا کنید و برای یکی، دو کار اول قیمت پایینی را پیشنهاد دهید تا بتوانید مشتری‌های زیادی را به خود جذب کنید و بعد نرخ اصلی‌تان را تعیین کنید. شک نکنید درآمد خوبی از این کار خواهید داشت.


انجام کارهای روزانه: مادران، سالمندان و افرادی که خارج از شهر کار می‌کنند، اغلب برای کارهای کوچک روزمره‌شان نیاز به کمک دارند. می‌توانید سالمندانی که خارج از شهر زندگی می‌کنند، به قرارهای دکترشان و دیگر قرار ملاقات‌هایشان برسانید. لباس‌شان را از خشکشویی یا داروهایشان را از داروخانه تحویل بگیرید. آگهی دهید یا در فیس‌بوک خدمات خود را به اشتراک بگذارید. از تعداد افرادی که برای استفاده از خدمات شما حاضر به پرداخت پول هستند، شگفت‌زده خواهید شد. نرخ کار خود را براساس نوع کار، مدت زمان و هزینه‌هایتان، به‌عنوان مثال خرید و تحویل آن درب محل منزل، تعیین کنید.