پایان انحصار در تامین قیر واحدهای آسفالت
گرایش ما در انجمن استفاده از فناوری های نوین در صنعت آسفالت است که امیدواریم مسئولان ذیربط برای تقویت این ایده از همکاری لازم با ما دریغ نکنند فقدان ساز و کار مناسب برای نظارت بر عملکرد واحدهای تولید آسفالت نه تنها مشکلاتی را متوجه تولیدکنندگان قانونمند و شناسنامه دار کرده که سلامت آسفالت تولیدی را هم زیر سوال برده است.
فریبرز عبدالمالکی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان های تهران و البرز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها و ماشین آلات وابسته در محل نمایشگاه بین المللی تهران خواستار توجه جدی به وضعیت صنعت آسفالت شد.
انجمن تولیدکنندگان آسفالت استان تهران از تشکل های نوپای استانی است که به همت اعضایش بخش اعظم نیاز استان های تهران و البرز و استان های همجوار به آسفالت را تامین می کند.
ابوالقاسم عسگری ، دبیر انجمن هم با یادآوری اینکه تولیدکنندگان آسفالت در استان تهران از جهات مختلفی تحت فشار هستند مواردی چون وجود انحصار در تامین قیر، خرید نقدی قیر و دیگر مواد اولیه مورد نیاز، عرضه محصول نهایی به صورت شرایطی و مدت دار و فعالیت واحدهای غیرمجاز را در زمره جدی ترین چالش‌های صنعت آسفالت برشمرد که حیات فعالان این بخش را تهدید می کند.
انحصار در تامین قیر مورد نیاز واحدهای تولید آسفالت استان تهران که هم اکنون در اختیار دو شرکت شبه دولتی است، فضای رقابتی در این بخش را از بین برده و مانع از شکستن قیمت ها و افزایش کیفیت قیر تولیدی به نفع مصرف کننده نهایی شده است.
براساس اظهارات عبدالمالکی در حالیکه تولیدکنندگان آسفالت ناچارند قیر و شن و ماسه مصرفی خود را نقدا خریداری کنند آسفالت تولیدی به صورت شرایطی در اختیار خریداران قرار می گیرد که در اکثر موارد بازپرداخت های طولانی ، تمامی سود کار را از بین برده و فرایند تولید را زیانده می کند.
به اعتقاد فعالان این صنعت در چنین شرایطی نظام بانکی می تواند نقشی بسزا ایفا کرده و با پرداخت تسهیلات با بهره مناسب و قبول اسناد مطالبات شرکت های تولیدکننده آسفالت به عنوان وثیقه نقش مهمی در کمک به ارتقای این صنعت ایفا کند.
عبدالمالکی صدور بی رویه مجوزهای جدید تولید آسفالت در غیاب تدوین استانداردهای کیفیت برای این محصول را از جمله عوامل لطمه به این صنعت و مصرف کنندگان نهایی محصول عنوان کرد و از همکاری نزدیک با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و موسسه ملی استاندارد برای تدوین هرچه سریعتر استانداردهای اجباری در این بخش خبر می داد که تا حدود زیادی جلوی فعالیت سود جویان در این حوزه را خواهد گرفت.
توجه به نقش تشکل های صنفی که می تواند راه را بر تعامل نهادهای دولتی با فعالان بخش خصوصی هموار کرده و زمینه ساز رفع مشکلات و مقابله با نوسانات بی دلیل بازار باشد از دیگر مطالبات فعالان صنعت آسفالت است.
به تصریح عسگری با وجود همه بی مهری ها، انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استانهای البرز و تهران مصرانه به دنبال ایجاد انجمن صنفی کشوری فعالان این بخش و تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان وزارتخانه های راه و شهرسازی ، نفت، صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها برای ساماندهی بازار آسفالت است.
او ابراز امیدواری می کند با تشکیل این کمیته، ساماندهی وضعیت تامین سوخت واحدها که در حال حاضر یکی از جدی ترین چالش های فعالان صنعت آسفالت است هم میسر شود.
انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان‌های تهران والبرز ،مراتب تقدیر وسپاس خود را از تمامی بازدید کنندگان خصوصا مدیران ، شهرداران ومعاونین شهرداران از غرفه این انجمن در پنجمین نمایشگاه بین الملی قیر‌،آسفالت عایق ها وماشین آلات اعلام کرد.
صدور مجوزهای بی رویه، خرید نقدی قیر، عدم وصول مطالبات سنگین، فقدان استاندارد اجباری در واحدهای تولیدکننده آسفالت و ... از دیگر مشکلات جدی این انجمن و ادامه فعالیت آن است