عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: مازندران با داشتن موقعیت آبی، ریلی و کانتینری موقعیت بسیار خوبی در بازارهای بین‌المللی به خصوص در میان کشورهای CIS و کشورهای اروپایی دارد. موسی آقایی خاطر‌نشان کرد: با این وجود و باداشتن سه بندر، مرزهای زمینی، محصولات کشاورزی، دام و طیور و محصولات صنعتی استان مازندران در بخش بازرگانی جایگاه مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: استان مازندران در تولید مرکبات، کیوی،گل و گیاه و طیور درکشور مقام نخست را دارد و در مواردی مانند برنج، چای و شیلات حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما با داشتن این محصولات هنوز در صادرات جایگاه مطلوبی ندارد. این عضو هیات نمایندگان با تاکید بر اینکه چالش‌های عمده ما حمایت نشدن از طرف دولت است، افزود: این موضوع هزینه تمام شده محصولات ما را نسبت به کشور‌های رقیب افزایش می دهد و توان رقابت با آنها را نداریم.چالش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که از محصولات ایرانی نسبت به کشورهای دیگر عوارض و گمرکی بیشتری دریافت می‌کنند و این خود مشکلی بزرگ است. آقایی درخصوص زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش سهم صادراتی استان خاطرنشان کرد: استان مازندران در حمل گل و گیاه و بعضی محصولات احتیاج به برقراری خطوط هوایی به بعضی از کشورها با هزینه حمل مناسب دارد. این در حالی است که در حمل‌و‌نقل ریلی، یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی نداریم که بتواند در هزینه حمل با کشورهای منطقه رقابت کند. وی تاکید کرد: افزایش قیمت حمل‌و‌نقل در ایران دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها قیمت‌های بسیار بالای وسایل نقلیه و سود بالای تسهیلات بانکی برای صاحبان وسایل حمل‌و‌نقل است.

وی درخصوص برنامه‌ریزی مدون برای صادرات مرکبات در استان مازندران نیز گفت: در این زمینه‌ها شرکت‌های خصوصی و افراد برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند ولی به آن اندازه ای نیست که در شأن استان باشد. عضو هیات نمایندگان اتاق مازندران مهم‌ترین‌ مشکلات پیش روی صادرات را ثابت نبودن نرخ ارز و عدم جابجایی پول از سیستم بانکی عنوان کرد و گفت: در همین حال شاهد هزینه زیاد جابه‌جا‌یی پول از بعضی کشورهای CIS و ریسک بسیار زیاد هستیم. از سوی دیگر نرخ محصولات صادراتی ما به دلیل این نوسانات ثابت نیست،این در حالی است که شرکت‌های طرف قرارداد حداقل به مدت شش ماه قرارداد می‌بندند اما شرکت‌های ایرانی به مدت یک ماه هم نرخ ثابت ندارند. وی یادآور شد: به این موضوعات باید ثابت نبودن نرخ حمل‌و‌نقل و هزینه حمل بسیار زیاد در بعضی موارد و ندادن مشوق‌های صادراتی از طرف دولت به صادرکنندگان را نیز اضافه کرد. محمدصادق نیکزاد عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، در این رابطه گفت: در استان مازندران دستاوردهای زیادی در بخش کشاورزی داشته ایم ولی در بخش‌های دیگر برای صادرات به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

وی مهم‌ترین مزیت صادراتی استان را صادرات بخش کشاورزی عنوان و تاکیدکرد: با این همه در بخش بسته‌بندی دچار ضعف‌های عمده هستیم. نکته مورد توجهی که به‌عنوان یک مانع صادراتی مطرح می‌شود این است که در مورد لبنیات، ماهی، میگو و آبزیان برخی شرکت‌های خاص مجوز صادراتی گرفته‌اند و تمام شرکت‌ها نمی‌توانند به این امر بپردازند که باید در این زمینه برنامه ریزی انجام داد. نیکزاد درخصوص زیرساخت‌های مورد نیاز در استان برای افزایش صادرات خاطرنشان کرد: کانتینر‌های یخچالدار و کامیون‌های یخچالی که بتوانند در فواصل مختلف به صادرات اقدام کنند، از مهم‌ترین نیازهای این استان است. وی درخصوص ضعف حمل‌و‌نقل در استان مازندران گفت: در این بخش از هیچ پتانسیل خاصی حتی به‌صورت ضعیف هم برخوردار نیستیم و برای تامین زیرساخت های حمل‌ونقل از استان‌های دیگر استفاده می‌شود. نیکزاد درخصوص چالش‌های پیش روی صادرات و واردات در استان گفت: صادرات ایران در بخش شمالی آن مستلزم تعرفه ترجیحی کشورهای همسایه برای کالاهای صادراتی این استان است. از سوی دیگر اخذ استعلام ها و مجوزهای لازم ( قبل از واردات و زمان ترخیص) و وجود مشکلات بزرگ بانکی از موانع واردات است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معادن مناسب و خوبی از نظر تنوع کالایی در استان وجود دارد، تاکید کرد: با این وجود در بخش صادرات یا فرآوری از شرایط مناسبی برخوردار نیستیم. در این زمینه عدم بازار‌شناسی خارجی، رقابت نامطلوب و غیر‌عقلانی، عدم فرآوری مواد معدنی یا تبدیل آن و نبود زیرساخت‌های موردنیاز در استان از مهم ترین موانع در این حوزه است.

نبود زیرساخت، نقطه ضعف صادرکنندگان

نبود زیرساخت، نقطه ضعف صادرکنندگان