اهمیت حساسیت فرهنگی  در کسب‌وکارهای بین‌المللی
مترجم: مریم رضایی وقتی شرکتی می‌خواهد به سوی یک بازار خارجی گام بردارد، فاکتورهای زیادی را باید مد‌نظر قرار دهد. رویارویی با ذی‌نفعان بین‌المللی و آماده کردن تیمی برای انجام موفق این کار یک وظیفه چالش‌برانگیز است. در این میان، مهم‌ترین موضوعی که گاهی بیش از هر چیزی در موفقیت کسب‌وکارهای بین‌المللی نادیده گرفته می‌‌شود، آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی است. آگاهی فرهنگی چیست؟
شاید جمله مشخصی برای تعریف این اصطلاح وجود نداشته باشد، اما آگاهی فرهنگی به توانایی افراد برای بیرون آمدن از روش تفکر و تجربه معمولی و یادگیری ارزش‌های فرهنگی مختلف و سنت‌های یک کشور دیگر است. چیزی که برای ما عادی و قابل قبول است، ممکن است در یک فرهنگ دیگر غیرعادی و غیرقابل قبول باشد. وقتی با افرادی از یک فرهنگ دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، باید از عقاید و سنت‌های آنها آگاهی داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم.
بنگاه‌های بین‌المللی باید همیشه تعاملات خارجی خود را با حساسیت فرهنگی مدیریت کنند تا بنگاه‌های خارجی، مشتریان یا عرضه‌کنندگانی که با آنها ارتباط دارند را راضی نگه دارند. به‌طور کلی، آگاهی فرهنگی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا روابط بین‌المللی را با احترام و شناخت مدیریت کنید.
کسب‌وکار شرکت شما چه در مقیاس بین‌المللی فعالیت می‌کند یا علاقه‌مند به پل زدن بین تفاوت‌های فرهنگی موجود میان یک پایگاه مشتری متنوع است، حساسیت فرهنگی جنبه کلیدی ترویج روابط خوب کسب‌وکار به شمار می‌رود. دانستن تفاوت‌های فرهنگی موجود، به خصوص اگر به امور بازرگانی، ارتباطات و تعامل شخصی مربوط باشند، می‌توانند به کسب‌و‌کار شما کمک کنند که در خدمت محدوده گسترده‌تری از مشتریان باشد.
احترام
زمان گذاشتن برای دانستن مسائل فرهنگی مربوط به ویژگی‌های جمعیتی کسب‌وکار شما به شرکت‌تان کمک می‌کند پایگاه مشتریان متنوعی را جذب و حفظ کنید. اگر به کارمندان‌تان کمک کنید سنت‌ها و فرآیندهای فکری فرهنگ‌های مختلف را بدانند، می‌توانید فرهنگ احترام گذاشتن و تعهد به شناخت نیازهای مختلف مشتری را فارغ از تفاوت‌های فرهنگی موجود در سازمان ایجاد کنید. کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند به حساسیت‌های فرهنگی خود رسیدگی کنند، با ریسک از دست دادن مشتریان احتمالی یا ناتوانی در برقراری ارتباط موثر روبه‌رو هستند. آموزش کارکنان می‌تواند یاد دادن عبارت‌های کلیدی خدمات به مشتری به زبان‌های مختلف، آموزش نمایندگان فروش در مورد فعالیت‌های جزئی، برگزاری جلسات و ارائه طرح‌های پیشنهادی را دربربگیرد.
ارتباطات
رویکردهای ارتباطی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. علاوه بر روشی که افراد ترجیح می‌دهند با آن ارتباط برقرار کنند - به‌عنوان مثال، تلفن زدن، مکاتبه یا ایمیل - مانع دیگری که وجود دارد ترجمه و تفسیر اطلاعاتی است که رد و بدل می‌شود. به‌عنوان مثال، چیزی که در یک فرهنگ ممکن است زشت و ناگوار باشد، در یک فرهنگ دیگر ممکن است مناسب و صریح به نظر برسد.
شناخت هنجارهای ارتباطی فرهنگی می‌تواند از برقراری ارتباطات نادرست، آسیب‌های احساسی یا تخریب روابط کسب‌وکار جلوگیری کند. اگر به این مسائل توجه نشود، کسب‌وکار با ریسک از دست دادن مشتریانی که حس می‌کنند مورد توجه قرار نگرفته‌اند، مواجه می‌شود.
سازگاری
کار با یک پایگاه مشتری چند فرهنگی یا مدیران بین‌المللی نیازمند توانایی سازگاری سریع با دینامیک‌های فرهنگی به‌شدت متغیر است. برخی شرکت‌ها بنگاه‌های آموزشی حرفه‌ای را به کار می‌گیرند تا مسوولیت آموزش کارمندان در مورد تفاوت‌های فرهنگی کلیدی را بر عهده بگیرند. درست است که این کار به یک سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد، اما می‌تواند روابطی با مشتریان و شرکت‌ها در یک طیف بین‌المللی ایجاد کرده و آن را رشد دهد. شرکت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، از نظر حساسیت فرهنگی به شهرت می‌رسند که این کار می‌تواند یک مزیت رقابتی به آنها بدهد. کسب‌وکارهایی که روشی برای این سازگاری نمی‌یابند، در میدان رقابت، به رقبایی که حساسیت فرهنگی را اولویت خود قرار می‌دهند، خواهند باخت.
محیط کار چندفرهنگی
اگر شرکت شما پایگاه مشتری چندملیتی یا چندفرهنگی دارد، بهتر است پرسنل شما از افرادی تشکیل شده باشد که زمینه‌ فرهنگی آنها نماینده دینامیک شخصیتی مشتریان‌تان باشد. داشتن کارمندانی که از فرهنگ‌های مختلف هستند و این تفاوت‌ها را درک می‌کنند، می‌تواند به پر کردن این شکاف کمک کند و بازخورد ارزشمندی ارائه کند. همچنین حس آشنایی و جامعیت را برای مشتریان ایجاد می‌کند. مشتریان وقتی افرادی مشابه خود را در یک سازمان نبینند، احساس ناخوشایند عدم پذیرش را دارند که این موضوع باعث شکست کسب‌وکار می‌شود. مدیران باید به این موضوع توجه کنند تا اطمینان حاصل کنند که تفاوت‌های فرهنگی از سوی کارمندان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.