سرمایه گذاری و مشارکت موتور محرک اقتصاد شهر

قائم مقام شهردار اصفهان گفت: در شرایط فعلی که ساخت و ساز کند است و رکود بر چهره اقتصاد کشور حاکم است، مشارکت و سرمایه گذاری تحرک خوبی به بخش اقتصاد شهری وارد کرده است چرا که این بخش پتانسیل‌های خفته اقتصادی را بیدار می‌کند. همچنین درآمدهای ناپایدار شهری را بحث مشارکت و سرمایه گذاری به درآمدهای پایدار تبدیل می‌کند. همچنین ابعاد اجتماعی درخصوص پروژه‌هایی که بخش خصوصی در آن حضور دارد پر رنگ‌تر می‌شود چرا که سرمایه گذار وقتی می‌آید از ترس پس نزدن پروژه‌اش مجبور است که نخبگان را جذب کند و همین موضوع موجب می‌شود که بعد اجتماعی و مردمی برای هر پروژه به درستی اجرایی شود.

علیرضا حسام نژاد اظهار کرد: اولویت کار شهرداری این است که هرگونه اقدامی را از مسیر مشارکت و سرمایه گذاری به سرانجام برسانیم. اولویت حال حاضر شهرداری و شورای شهر حداکثر استفاده از این ظرفیت است. قائم مقام شهردار اصفهان اضافه کرد: در حوزه بین الملل و مشارکت‌های بین المللی رفت و آمدها انجام شد و از نظر مذاکره هم مذاکرات خوبی انجام گرفت و در حال حاضر در حال تصمیم هستیم و استقبال از شرایط سرمایه گذاری خارجی نیز خوب است. اما ما شدیداً چه در سرمایه گذاری خارجی و چه در سرمایه گذاری داخلی به دنبال حصول نتیجه‌ای هستیم که براساس آن توسعه و پیشرفت متوازن و پایدار رهاورد باشد.

حسام نژاد گفت: مناطق شمال شهر اصفهان تعداد قابل توجهی پروژه برای اجرا دارد. ما سعی کرده‌ایم که پروژه‌ها در سطح شهر یکسان و متوازن توزیع شود. ما هر هفته فراخوان سرمایه گذاری داریم و در حالی که همه فکر می‌کنند در این شرایط رکود مسائل اقتصادی با مشکل مواجه است این طور نیست و در شش ماهه ابتدایی سال جاری پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد بین سرمایه گذار و شهرداری منعقد شده که در طول ده سال گذشته بی سابقه بوده است. در واقع در ۱۰ سال گذشته میانگین سالانه قراردادها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: با قراردادهایی که از سال گذشته به امسال منتقل شده‌اند ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که یک هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال آن منعقد شده و ۶۳ پروژه نیز در این زمینه تعریف شده است. شهرک سلامت و دو پروژه مبلمان شرقی چهارباغ بالا نشان می‌دهد که توزیع متوازن در پروژه‌ها به خوبی رعایت شده است. مدی دفتر سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژه‌هایی وجود دارد که می‌تواند کل شهر اصفهان را متحول کند، گفت: موتورهای برقی، اکواریوم به عنوان یک پروژه با مشارکت سرمایه گذار خارجی، پمپ بنزین‌های کوچک مقیاس از جمله طرح‌های اجرا شده‌ای هستند که مردم تحول را در شهر لمس کردند. در حال حاضر مذاکراتی برای حضور تراموا در اصفهان در حال انجام است و در بحث ساماندهی مشاغل نیز شهرک صنایع چوب و دکوراسیون داخلی مدنظر قرار گرفته است.

حسام نژاد اظهار کرد: در شرایط فعلی که ساخت و ساز کند است و رکود بر چهره اقتصاد کشور حاکم است، مشارکت و سرمایه گذاری تحرک خوبی به بخش اقتصاد شهری وارد کرده است چرا که این بخش پتانسیل‌های خفته اقتصادی را بیدار می‌کند. همچنین درآمدهای ناپایدار شهری را بحث مشارکت و سرمایه گذاری به درآمدهای پایدار تبدیل می‌کند. همچنین ابعاد اجتماعی درخصوص پروژه‌هایی که بخش خصوصی در آن حضور دارد پر رنگ‌تر می‌شود چرا که سرمایه گذار وقتی می‌آید از ترس پس نزدن پروژه‌اش مجبور است که نخبگان را جذب کند و همین موضوع موجب می‌شود که بعد اجتماعی و مردمی برای هر پروژه به درستی اجرایی شود. وی افزود: یک سرمایه گذار نه تنها برای شهرداری آورد مالی دارد، فکر و خلاقیت و ایده‌های مناسب نیز که ارزشمندتر از مالش است برای شهرداری می‌آورد. تناوب بخشی موضوعات از جمله محیط زیست، حمل و نقل عمومی، مباحث دانش بنیان و مباحث خدماتی از جمله مواردی است که بخش مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری به شدت به دنبال آن هاست و با استقبال سرمایه گذار نیز مواجه است.

قائم مقام شهردار اصفهان گفت: پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که ۴۰ درصد بودجه کل شهرداری و ۶۵ تا ۷۰ درصد بودجه عمرانی باید توسط بخش مشارکت و سرمایه گذاری در شهرداری محقق شود. حسام نژاد اضافه کرد: آنچه که هنوز در بخش مشارکت و سرمایه گذاری در اصفهان دافعه ایجاد می‌کند، بروکراسی اداری و طول پروسه آن است که البته ما در این دفتر توانسته‌ایم ۵۰ درصد بروکراسی و طول آن را بهبود ببخشیم و سعی داریم تا پایان سال این موضوع دیگر دافعه‌ای برای این بخش نباشد و شرایط بهینه‌تر باشد. وی با بیان اینکه برخی پروژه‌های شهری اصفهان چاره‌ای جز مشارکت برای اتمام ندارند، ادامه داد: در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به دلیل اینکه تورم‌های خاصی در کشور مدام ایجاد می‌شد، زمان بهره برداری پروژه‌ها طولانی بود و برگشت سرمایه سخت بود اما امروز نه تنها زمان‌ها طولانی نمی‌شود بلکه برگشت سرمایه نیز سر موقع انجام می‌شود.

مدیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان درخصوص شهرک سلامت، افزود: شهرک سلامت موافقت اصولی را دارد و قوانین ساخت و سازی را نیز طی کرده است. سند مالکیت این شهرک به نام شهرداری است و ضوابط شهرسازی در آن به خوبی رعایت شده و امیدواریم تا پایان امسال فاز یک آن به بهره برداری برسد و از صنعت گردشگری سلامت نیز می‌توانیم استفاده کنیم. حسام نژاد اظهار کرد: ۵۰ دستگاه اتوبوس، ۱۸ متری BRT در دفتر مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان درنظر گرفته شده اما انتظار انتفاعی بودن حمل و نقل عمومی توسط مردم اندکی ما را با مشکل مواجه می‌کند. طی پنج ماه آینده تاکسی‌های هیبریدی نیز وارد اصفهان خواهند شد و این را می دانم که بالاترین عدد بودجه شهرداری اصفهان نیز به حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد.

وی درخصوص اینکه آیا دفتر مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان می‌تواند برای پروژه‌هایی مثل میدان امام علی (ع) که با مشکل رونق مواجه هستند کاری انجام دهد، گفت: آنچه تاکنون برای میدان امام علی (ع) اتفاق افتاده طرحی است که بدون حضور سرمایه گذار خارجی و مشارکت اتفاق افتاده در حالی که اگر حضور بخش خصوصی را در این طرح می‌دیدیم، مشارکت اجتماعی به آن اضافه می‌شد و آن موفق‌تر و قوی‌تر بود. قائم مقام شهردار اصفهان به بخش هتل سازی اشاره کرد و افزود: در زمینه هتل علاوه بر معافیتی که در نظر گرفته شده قرار است که زمین را هم شهرداری بدون دریافت هزینه به هتل ساز بدهد و زمانی که پروژه تکمیل شد، هتل ساز تصمیم می‌گیرد که یا با شهرداری مشارکت کند یا سهم شهرداری را بخرد.

حسام نژاد افزود: گردش ملک در شهرداری مثل گردش مال است و نه تنها منابع ملکی شهرداری به اتمام نمی‌رسد بلکه با بررسی‌ها در حال حاضر منابع ملکی در حال رشد هم هست. وی درخصوص بحث مشارکت و سرمایه گذاری در متروی اصفهان، گفت: مترو هنوز به خاطر دولتی بودن منع قانونی دارد و فقط ما می‌توانیم مناقصه برگزار کنیم اما در خط دو احتمال اینکه سرمایه گذاری انجام شود وجود دارد. مدیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اولویت شهرداری اصفهان انجام پروژه‌ها در مناطق محروم است و بعد از آن مناطق ۲، ۹، ۱۱ و در رده آخر مناطق ۱، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۱۳ قرار دارند.