فعالان اقتصادی با رتبه بندی تسهیلاتی منطبق با حق خود دریافت می کنند
تا چه اندازه طرح رتبه بندی را در شکل گیری یک نظام علمی و عادلانه موفق می‌دانید؟
با توجه به مطالعات گسترده در زمینه پیشینه نظام‌های رتبه بندی در سطح ملی و فراملی و یادگیری بوجود آمده، این طرح از روز نخست با نگاه علمی آغاز به کار نموده است. همچنین با درک حاصل از این کار، طرح به گونه ای ساماندهی شده است تا علاوه بر داشتن مختصات بین المللی از چارچوبی بومی و منطبق بر واقعیت های کسب و کار در ایران برخوردار باشد تا ضمن علمی بودن بتوان بر جنبه عادلانه بودن مدل نیز تاکید کرد. این طرح سعی دارد تا با ایجاد تمایز بین فعالان اقتصادی، اشخاصی که به صورت حرفه ای و شفاف فعالیت می‌کنند را از اشخاصی که عملکرد غیرشفاف دارند، تمیز دهد، به این معنی که براساس رتبه کسب شده، هر شخص تسهیلاتی منطبق بر حق خود دریافت نماید.
به نظر شما پیشرفت این طرح تا چه اندازه در معرفی حرفه‌ای‌تر بنگاه‌های معتبر در سطح ملی و بین المللی جهت تسهیل روابط تجاری موفق خواهد بود؟
یکی از کارکردهای این طرح در میان مدت و بلند مدت امکان معرفی حرفه ای فعالان اقتصادی خوشنام ملی به بنگاه های اقتصادی فراملی و بهبود و توسعه فضای تعامل با شرکا، سرمایه گذاران و هیات های خارجی است. ارایه گزارش های مدیریتی در قالب معین به زبان های زنده دنیا و منطبق بر نیاز طرف های خارجی می‌تواند به تعامل سازنده با صاحبان کسب و کار در دیگر کشورها کمک کند. نتیجه این فعالیت در میان مدت تعاملات حرفه ای تر، شناخت مناسب تر از طرف های تجاری و سهولت در توسعه کسب و کار برای فعالان اقتصادی خواهد بود.
با توجه به رتبه کسب شده، مهمترین تسهیلاتی که بیشترین تاثیر را در بهبود محیط کسب و کار دارند، کدام اند؟
مهم ترین موضوع در امر تسهیلات، ارایه ویژگی ها توسط خود اتاق ایران به عنوان متولی کارت بازرگانی و نماینده و سخنگوی فعالان اقتصادی خصوصا برای بخش خصوصی است. اولین تسهیل که بنگاه ها نیاز دارند تمدید بلند مدت کارت های بازرگانی با توجه به رتبه کسب شده توسط آن هاست. توسعه کارت هوشمند بازرگانی همگام با رتبه بندی اعضا مهم ترین راهکار اتاق برای حرکت در مسیر بهبود مستمر محیط کسب و کار است. همکاری اتاق با ذینفعان کلیدی کارت بازرگانی همچون گمرک ایران جهت تسهیل در روند ترخیص تجهیزات و سایر کالاهایی که به صورت گمرکی وارد می‌شوند از مسیر تشکیل کارگروه مشترک اتاق و گمرک و برگزاری جلسات مستمر صورت پذیرفته است که خوشبختانه اقدامات خوب و موثری در زمینه ارایه تسهیلات و بسته های حمایتی به اعضا در دست بررسی است. توجه به گشایش و بهبود در زمینه تولید خصوصاً در بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاری آنها با استفاده از بستری که رتبه بندی و خروجی های آن در اختیار اتاق قرار می‌دهد می تواند به روش های گوناگون راهگشای تنگناهای موجود تولید در شرایط فعلی باشد. تسهیل در تأمین مالی و استفاده از وام‌های کم بهره بانکی باید به عنوان دیگر اقدام در راستای ارایه تسهیلات و جاری سازی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در دستور کار قرار گیرد. مواردی که تحت عنوان تسهیلات در آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی پیش بینی شده است تا حدود زیادی در راستای اثرگذاری مستقیم در بهبود کیفیت محیط کسب و کار قرار دارد و این واحدها باید از حق رای بیشتری نسبت به واحدهای دیگر برخوردار باشند.