پرورش و جذب سرمایه‌گذار در ورزش هندبال
مسعود سعیدی - امروزه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به عنوان مراکزی قابل توجه در حوزه هندبال مطرح هستند و فعالیت‌های اجرایی مدیران ورزش این کشورها در زمینه اقتصاد ورزش، نقش غیرقابل انکاری در رسیدن به این جایگاه داشته است.بدون شک امروز می‌توان کشورهایی همچون قطر را به عنوان نمونه ای موفق در زمینه سرمایه‌گذاری و پیشرفت هندبال عنوان کرد، کشوری که در عرض چند سال، خیلی زود به پیشرفت هندبالی رسیده و به گفته بسیاری، تا چند سال دیگر، قدرت اول هندبال آسیا می‌شود.
در کنار این موضوع، استفاده از ظرفیت‌های مختلف بخش خصوصی و توجه به این موضوع که هر یک از مردم این کشور متمول، می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذار مطرح باشند، باعث شده که ارتباطات بیشتری در حوزه استفاده از سرمایه‌های موجود در این کشور برقرار شود.علیرضا سلیمانی، داور بین‌المللی هندبال اصفهان با اشاره به دلایل پیشرفت‌های قابل توجه کشورهای عربی در حوزه هندبال به دنیای اقتصاد می‌گوید: من در کشورهای عربی بسیاری به دلیل شرکت در مسابقات مختلف یا کلاس‌های متنوع حضور پیدا کرده و شاهد پیشرفت ورزش هندبال در این کشورها بودم و به نظرم باید این الگو در کشور ایران نیز اجرایی شود. وی می‌افزاید: مسئولان کشورهای عربی همه امکانات را در اختیار خانواده‌های ورزشکاران رشته‌های پایه خود قرار می‌دهند و بچه‌های خود را با سرویس‌های مخصوص از مناطقی ‌جمع‌آوری کرده، همه امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهند و همه مربیان خوب را در اختیار آنها می‌گذارند تا راهی ورزش هندبال شوند.این پیشکسوت و داور بین‌المللی هندبال تصریح می‌کند: مسئولان ورزش در این کشور در پایان هر فصل، خانواده‌ برترین‌های ورزش هندبال را گرد یکدیگر جمع کرده و با استفاده از بودجه این خانواده‌ها، فرزندان را تشویق به تداوم ورزش کرده و رسانه‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند؛ بنابراین، جذب کودکان و نوجوانان به ورزش انجام می‌شود.

خانواده‌های متمول، منبعی برای سرمایه‌گذاری
این داور بین‌المللی هندبال آسیا در ادامه به دیگر تجریبات موفق این حوزه اشاره و ادامه می‌دهد: در سال‌های بعد از خانواده‌هایی که وضع مالی مناسبی دارند، به عنوان اسپانسر استفاده می‌شود. در واقع به نظر من از این طریق، زمینه پیشرفت ورزش هندبال کشور قطر فراهم شده است زیرا سرمایه‌گذاری توسط والدین در طول زمان، از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: در کشور قطر، با استفاده از البسه مناسب و دعوت از خانواده‌ها و تشویق آنها با هدیه دادن لباس‌های ورزشی، زمینه افزایش انگیزه را فراهم کرده و از این طریق، کودکان را به ورزش جذب می‌کنند.

در کشورهای عربی فرقی بین فوتبال و دیگر ورزش‌ها نیست
سلیمانی که انتقاد بسیاری نسبت به هزینه‌کرد پائین در ورزش هندبال و هزینه‌های سنگین در دیگر رشته‌های ورزشی دارد، پیرامون این موضوع نیز خاطرنشان می‌کند: در کشورهای عربی به اندازه سرمایه‌گذاری در حوزه فوتبال، برای هندبال نیز هزینه می‌کنند و در رشته‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری مناسبی انجام می‌دهند و این موضوع دقیقاً برعکس کشور ایران است.

سرمایه‌گذاران حاضر به ورود در ورزش نیستند
با این حال، بسیاری بر این باور هستند که سرمایه‌گذاران امروز کشور ما، حاضر نیستند که با ورود به این عرصه، به نوعی خود را در بوته نقد و البته ریسک قرار دهند.غلامرضا شیران، مدیرکل سابق تربیت بدنی اصفهان در این زمینه به دنیای اقتصاد می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر آنگونه که باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده نمی‌شود و ما باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از حضور در عرصه ورزش، به سود مد نظر دست پیدا کنند. در واقع سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که از حضور در استان اصفهان سودی عاید خود کنند اما زمانی که متوجه می‌شوند سودی عاید نمی‌شود، قید سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را می‌زنند.وی می‌افزاید: متأسفانه امروز سرمایه‌گذاران ما آنقدر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که حاضر نیستند دیگر در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری داشته باشند و وقتی با مدیران بخش خصوصی ورزش صحبت می‌کنیم، مشخص می‌شود که آنها از حضور در ورزش و سرمایه‌گذاری در آن به میزان قابل توجهی پشیمان هستند و بارها از این موضوع ابراز کرده‌اند.

بزرگترین سرمایه‌گذاری در ایران، ورود جوانان به ورزش است
با این وجود، دبیر فدراسیون هندبال، نسبت به این مسئله دیدگاه متفاوتی دارد و از نگاه او، بزرگترین سرمایه‌گذاری در ایران، ورود جوانان به ورزش است زیرا خانواده‌ها نباید به سرمایه‌گذاری در حوزه هندبال وارد شوند.فرامرز می‌آبادی در این زمینه می‌گوید: به نظر من اینکه یک خانواده به فرزند خود اجازه دهد که هندبال کند و از نظر تجهیزات و وسایل آن را تأمین کرده و از او حمایت کند، بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه هندبال به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه انتظار ما این نیست که خانواده‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و هزینه‌های بسیاری انجام دهند، تصریح می‌کند: ما می‌گوییم که باید هندبال آنقدر گسترش پیدا کند که آنچه در قانون اساسی درباره ورزش رایگان و آموزش رایگان تکلیف شده، حاصل شود. ما باید اسپانسرهای قوی در این ورزش وارد کنیم تا با هزینه کرد آنها، والدین به فرزندان خود اجازه دهند که هندبال بازی کنند. دبیر فدراسیون هندبال تصریح می‌کند: خانواده‌ها نباید هندبال را با سایر رشته‌های پردرآمد و دارای قراردادهای میلیاردی مقایسه کنند. به نظرم در این حوزه ما باید جذب سرمایه‌گذار و اسپانسر را مد نظر قرار داده و هندبال را وارد خانواده‌ها کنیم تا آنها فرزند، نونهال و نوجوان خود را وارد این ورزش کنند و او با فراغت بال به سراغ این رشته برود. وی می‌افزاید: انتظار ما این نیست که خانواده‌ها در این زمینه هزینه کنند زیرا با توجه به شرایط معیشت خانواده ها، این موضوع یک مسئله بی‌جاست بنابراین بزرگترین سرمایه‌گذاری خانواده این است که به تمایلات و علایق فرزند خود توجه نشان داده و اجازه دهند که او هندبال را به صورت جدی ادامه دهد.

حرکت‌هایی برای جهش در رشته هندبال
بدون شک الگوگیری از کشورهای موفق در زمینه هندبال و تداوم فعالیت‌هایی از این دست، می‌تواند این ورزش پرطرفدار را در ماه‌ها و سال‌های آینده به یک ورزش فراگیر و البته پراز جذابیت برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند.امروز، حرکت‌های خوبی در این راستا شکل گرفته و مسئولان تلاش بسیاری برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران به رشته هندبال ایجاد کرده‌اند اما به نظر می‌رسد تداوم این حرکت‌ها، می‌تواند در ادامه راه، زمینه جهش بیش از پیش این رشته را فراهم کند. هندبال هم می‌تواند جا پای جای فوتبال و والیبال بگذارد اگر، مسئولان به دنبال افزایش ورود سرمایه‌گذاران به این رشته ورزشی پرطرفدار شوند.