شبه تولید بلای بازار تولیدات تلویزیون در کشور
سونیتا ‌سراب‌پور «متاسفانه، به‌ علت حضور برخی افراد سودجو در بازار محصولات صوتی و تصویری، تولید تلویزیون در بازار با مشکلات متعددی همراه شده است. عد‌ه‌ای با کشیدن یک حجاب مثبت روی یک کار زشت، به اسم تولید، محصولات بی‌کیفیت و غیراستانداردی وارد بازار می‌کنند که به صنعت و اعتماد کاربران لطمه جبران ناپذیری وارد می‌شود.» این جملات بخش‌هایی از اظهارات امیر حسین مرتضاییان، مدیرکل بخش صوت و تصویر شرکت مادیران در خصوص وضعیت تولید تلویزیون در کشور است. شرکتی که سال‌ها است در بخش تولیدات محصولات کامپیوتری فعالیت می‌کند و طی هشت سال اخیر نیز با تولید محصول در بازار تلویزیون، سعی در گرفتن سهم بیشتری از بازار دیجیتال کشور دارد. مرتضاییان مشکل اصلی تولید تلویزیون در کشور را ورود افرادی می‌داند که محصولات مونتاژی را به اسم تولید وارد بازار می‌کنند و به سود هنگفتی دست پیدا می‌کنند. وی پدیده شبه‌تولید را خطرناک‌تر از پدیده قاچاق می‌داند و معتقد است که فعالیت‌های مونتاژی گروهی سبب شده مردم اعتماد و باوری به تولید رسمی یک محصول مانند تلویزیون در کشور نداشته باشند. با مرتضاییان در خصوص تجربه‌های مادیران در حوزه تولید تلویزیون و مشکلات این بازار به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

تجربه مادیران در تولید تلویزیون به چه زمانی باز‌می‌گردد. از چه سالی این شرکت تصمیم به ورود بازار این محصول گرفت؟
بیش از هشت سال است که مادیران وارد بازار تولید تلویزیون شده است. در زمان ورود به این بازار با تلویزیون‌های لامپی شروع کردیم، در آن زمان هم یک قرارداد با یک شرکت کره‌ای بستیم تا تجهیزات تولید تلویزیون LCD ‌را نیز در اختیار ما بگذارد و در نهایت، به سمت تولید تلویزیون‌های LCD‌ روی آوردیم. بعد از تولید LCD‌ و با توجه به رشد بازار و البته پیشرفت تکنولوژی به سمت تولید تلویزیون‌های LED‌رفتیم.
این ورود به چه شکل بوده است؛ از ابتدا به صورت رسمی اقدام به تولید می‌کردید یا با مونتاژ شروع کردید؟
ما از ابتدا به شکل تولید رسمی وارد این بازار شدیم. در واقع؛ صنایع ماشین‌های اداری مادیران به شکل تولید است و در کل ما یک سازمان تولید محور هستیم که بسیار کم به سمت واردات CVU می‌رویم؛ چرا که هم تعرفه این نوع واردات بالا است و هم توجهی برای ما ندارد. مادیران یک کارخانه بزرگ در شهر هشتگرد دارد و در نتیجه ما هر چه تولید خود را افزایش دهیم، به نفعمان خواهد بود. کارخانه مادیران تنها واحد کامل تولیدی در کشور به حساب می‌آید.
منظورتان از یک واحد کامل تولیدی چیست؟
تلویزیون شامل قطعاتی مانند بورد، پنل و... است. مادیران تنها شرکتی است که قطعات را به شکل FULL CKD‌وارد کشور می‌کند. روی یک بورد هزاران قطعه نصب شده است، تنها شرکتی که به صورت کامل این تعداد قطعه را جزء به جزء با کمک دستگاه‌های مجهز روی یک بورد نصب می‌کند، شرکت مادیران است؛ یعنی ما به صورت SKD‌ قطعات آماده شده را وارد کشور می‌کنیم و بعد هم اقدام به مونتاژ آن نمی‌کنیم. سیستم کاری مادیران از ۸سال پیش به همین صورت بوده است، برای همین ما به دنبال شرکت‌هایی در خارج رفتیم که بتوانند به شکل FULL CKD‌ قطعاتی را در اختیارمان بگذارند.
چه شرایطی باعث شد که این شرکت به سمت تولید تلویزیون برود؟
مادیران یک شرکت تولید محور است، هر جا احساس کنیم که یک کالای الکترونیکی که وارد کشور شده است، قابلیت تولید آن در داخل وجود دارد و می‌تواند ایجاد اشتغال کند و در کنار همه اینها برای مصرف‌کننده نهایی مزیتی داشته باشد، به سمت تولید آن خواهیم رفت. برند‌های معروف تلویزیون در کشور در حال کار هستند، اما ما با همان کیفیت یک کالای ارزشمند به بازار عرضه می‌کنیم. نام ارزشمند هم به این خاطر روی آن می‌گذاریم که یک کالا با کیفیت بالا را با برند ایرانی به بازار عرضه می‌کنیم.
مزیت رقابتی مادیران در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار چیست؟
با توجه به هر قشر از جامعه و هر سطح درآمدی، می‌توانیم یک تلویزیون را با یک قیمت کاملا منصفانه به بازار عرضه کنیم.
بالا بودن کیفیت محصولات بخش تلویزیون خود را چگونه ثابت می‌کنید؟
در این زمینه ما سعی می‌کنیم که خود کاربران این بالا بودن کیفیت را لمس کنند. این کار هم با مقایسه کالای ما در فروشگاه هایمان یا در برگزاری یک جشنواره و نمایشگاه امکان‌پذیر است.
از نظر قیمتی چطور؟ چون اشاره به پایین بودن قیمت در مقایسه با کیفیت بالا دارید.
محصولات تلویزیونی مادیران بین ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از دیگر محصولات حال حاضر بازار است، البته این میزان نیز به مدل و سایز محصول بستگی دارد. همچنین ما نمی‌توانیم با یک برند با تکنولوژی بالا، قیمتمان را مقایسه کنیم و همان قیمتی را که آن شرکت برای محصولش می‌گذارد روی محصولاتمان بگذاریم. فلسفه تلویزیون‌هایی مثل X-VISION‌ کالای ارزشمند است؛ یعنی نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید، یک کالای با کیفیت هم دریافت کنید.
تاکید بر تولید محصولات مادیران در بخش تلویزیون دارید، اما در کنارش هم اعلام می‌کنید که تمام قطعات به صورت CKD‌وارد کشور و بعد در ایران به صورت جزء به جزء در کنار هم قرار می‌گیرد. آیا این روش را می‌توان تولید نام‌گذاری کرد؟
باید این‌گونه توضیح بدهم که شاید امکان تولید تکنولوژی یک چیپ در ایران وجود نداشته باشد، اما اینکه یک بورد آماده را هم از خارج وارد کشور کنیم و تنها با چند تا پیچ و مهره آن را سر جایش وصل کنیم هم یک تولید محسوب نمی‌شود. ما این‌گونه کار نمی‌کنیم. ما تک تک و جزی‌ترین قطعات را از شرکت‌های خارجی وارد و در کارخانه داخل کشور به یکدیگر متصل می‌کنیم؛ یعنی تمام کارهای انتقال دانش صورت می‌گیرد، به اضافه اینکه ماشین‌آلات مخصوص اتصال این قطعات را نیز به کشور وارد کرده‌ایم؛ یعنی به صورت کاملا خام یک بورد وارد کشور می‌شود و قطعات دانه به دانه با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته روی دستگاه نصب می‌شود. دستگاه کارخانه ما با توجه به تکنولوژی‌های روز دنیا به روز می‌شود. در نهایت، یک تولید به روز را وارد بازار می‌کنیم. به هیچ‌وجه، مادیران قطعات کامل را وراد کشور نمی‌کند تا در نهایت به کمک کارگران تنها یک پیچ و مهره به آن اضافه کند و به اسم تولید محصول ایرانی روانه بازار کند.
مرز بین تولید و مونتاژ در بازار محصولات الکترونیکی از جمله تلویزیون در کجا قرار می‌گیرد؟
من نام مونتاژ را شبه تولید می‌گذارم. برخی با خیانت به کشور اقدام به قاچاق یا انجام کارهای شبه‌تولید می‌کنند و محصولی کاملا مونتاژی را با نام تولید وارد بازار می‌کنند. کاری که این گروه می‌کنند این است که یک تلویزیون یا تبلت و هر نوع لوازم الکترونیکی را در خارج از مرز به چهار یا پنج قطعه تبدیل می‌کنند و در نهایت این قطعات جدا شده را وارد کشور و در یک‌سالن یا سوله سر هم می‌کنند. در نهایت، یک محصول سر هم شده را با نام تولید به بازار عرضه می‌کنند. این کار هم به خاطر استفاده از مزیت گمرکی انجام می‌شود. انجام این دست کارها بزرگ‌ترین خطری است که صنعت تولیدی کشور را تهدید می‌کند. در مقابل اعتراض‌ها سایر بازیگران اصلی بازار هم ادعا می‌کنند که کارشان به خاطر ایجاد اشتغال یک کار کاملا تولیدی محسوب می‌شود. درحالی که بستن چهار تا پیچ به یکدیگر تولید نیست، نامش خیانت به کیفیت و اعتماد کاربران است.
کالاهای الکترونیکی ماهیتا با هم فرق می‌کنند. تلویزیون یک کالای قابل‌تولید است اما تبلت، نوت‌بوک یا موبایل قابلیت تولید در کشور را ندارند؛ اگر واقعا این امکان وجود داشت، مادیران از جمله شرکت‌های عاشق تولید است و این کار را پیش از دیگر شرکت‌هایی که ادعای تولید تبلت یا نوت‌بوک دارند انجام می‌داد.
چرا امکان تولید تلویزیون در کشور وجود دارد، اما امکان تولید تبلت یا موبایل نه؟
اولین دلیل به عمر مصرف این محصولات بازمی‌گردد. محصولاتی مانند تبلت، موبایل عمر بسیار کوتاهی دارند. وقتی قطعات اصلی ساخت محصولی مانند تبلت را به یک شرکت خارجی سفارش می‌دهید تا در کشور به صورت کاملا استاندارد آن را تولید کنید، سه الی چهار ماه زمان طول خواهد کشید تا این قطعات به داخل کشور و به دست تولیدکننده ایرانی برسد. در این سه یا چهار یک اتفاق مهم رخ می‌دهد و آن اینکه مدل کلی تبلت‌ها و تکنولوژی آنها در این بازار به صورت کامل تغییر پیدا می‌کند؛ بنابراین ما در این شرایط، کالایی را تولید می‌کنیم که از رده خارج شده و به روز با تکنولوژی‌های جهانی نیست. اما دوره تولید یک تلویزیون مانند یک تبلت یا موبایل نیست و به سرعت تکنولوژی استفاده شده در آن تغییر و تحول پیدا نمی‌کند. در واقع تکنولوژی تلویزیون با تغییر آنچنانی همراه نیست و تنها چند ویژگی خاص مانند هوشمند شدن، به‌کارگیری بلوتوث و.. به آن اضافه می‌شود. در این شرایط یک تولیدکننده ایرانی بین ۶ ماه تا یک‌سال فرصت دارد که علم مربوط به این محصول را وارد کشور و آن را تولید کند.
چند درصد تجهیزات محصولی که شما تولید می‌کنید وارداتی و چند درصد در کشور تولید می‌شود؟
همان‌طور که اشاره کردم، تجهیزات اصلی مانند پنل، بورد و... یک تلویزیون را به صورت جز به جز وارد کشور و با طراحی خودمان به هم متصل می‌کنیم. پلاستیک استفاده شده در تلویزیون توسط خود مادیران تولید می‌شود؛ چرا که کارخانه تزریق پلاستیک ما بزرگ‌ترین در خاورمیانه است. اکثر قاب‌های تلویزیون‌ها را خودمان تولید می‌کنیم. در ضمن مادیران یک تیم طراحی کامل در خارج از کشور دارد که طراحی صفر تا صد یک تلویزیون را انجام می‌دهد. طراحی بورد، چیپ‌ست و... توسط همین تیم طراحی می‌شود.
چرا این تیم طراحی در خارج از کشور هستند؟
برای اینکه در آنجا می‌توانند قطعات را تامین کنند. در واقع تیم طراحی ما در هر مرکز الکترونیک دنیا مانند چین، ژاپن، کره و... نشسته و می‌توانند این قطعات را سریع تامین کنند. برای مثال در حال حاضر ما رهبر بازار در بخش تلویزیون‌های زیر ۳۲ اینج هستیم. این دست تلویزیون‌ها به صورت کامل توسط مادیران طراحی شده است و ما پول طراحی محصول را به شرکتی مانند ال‌جی، سامسونگ و... نمی‌دهیم.
در حال حاضر، اگر یکی از تلویزیون‌های ۲۴ یا ۲۲ ساخت مادیران را باز کنید: هیچ اثری از طراحی شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خارجی نمی‌بینید، برای اینکه طراحی تمامی بورد، چیپ و.. توسط خود مادیران صورت گرفته است.
چند درصد سهم بازار را در اختیار دارید؟
هنگامی که ما وارد بازار تولید تلویزیون شدیم، تنها یک تا یک ونیم درصد بازار را در اختیار داشتیم، اما در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بازار را در اختیار داریم.
حجم تولیدات شرکت در بخش تلویزیون در سال چقدر است؟
بیش از یک میلیون محصول در سال تولید می‌کنیم که شامل گیرنده و تلویزیون‌های X-VISION‌، مانیتورهای LG‌ و تلویزیون‌های شارپ است. حجم تولید تلویزیون در سال جاری به صورت جداگانه اما بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است.
یکی از مشکلات اصلی کاربران ایرانی هنگام خرید محصولات الکترونیکی عدم پشتیبانی مناسب و استاندارد است. تا جایی که خدمات پس از فروش به نوعی در کشور با معنای واقعی آن در جهان فاصله دارد. تا چه حد مادیران روی بحث گارانتی و خدمات پس از فروش
تمرکز داشته است؟
تقریبا ۱۸ شعبه اصلی در استان‌های اصلی کشور و یک شبکه عظیم خدمات در حال ارائه سرویس در بخش گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان هستند. درواقع سعی می‌کنیم با این شبکه پشتیبانی بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه کنیم. ما یک شرکت باسابقه ۴۹ ساله هستیم که یکی از ادعاهایمان خدمات پس از فروش استاندارد است.