4 پرستار مالی خانواده
سلامت مالی خانواده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمام اعضای این واحد اجتماعی است و خبر خوب این است که شکل دادن خانواده‌ای که به لحاظ مالی سالم است، با توجه به نکاتی ساده اما تاثیرگذار ممکن است. روزنامه‌ها، مجله‌ها و پایگاه‌های اینترنتی مطالب متعددی را به همین منظور انتشار می‌دهند که گرچه در نگاه اول ساده‌تر از آن به نظر می‌رسند که کمک‌کننده باشند، اما در صورت اجرا شدن به‌گونه‌ای واقعی شرایط مالی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهند.سم ادواردز، کارشناس مسائل مالی خانواده در نوشته‌ای که به تازگی منتشر شده، 4 نکته درباره سلامت مالی خانوار را گوشزد می‌کند. این مطلب که به مناسبت شروع سال جدید میلادی نوشته و منتشر شده در آستانه نوروز می‌تواند به برنامه‌ریزی مالی سال 1395 کمک کند. در ادامه، نوشته ادواردز را می‌خوانید:
وقتی صفحات تقویم رومیزی شما به پایان می‌رسد و تقویمی نو که نماد آغاز سال نو دیگری است، روی میز شما قرار می‌گیرد، زمان خوبی برای پیش‌بینی شرایط مالی خانواده است. ارزیابی گام‌های اشتباهی که برداشته‌اید و تصمیم‌های نادرستی که برای پول خود در یک سال گذشته گرفته‌اید، بسیار مهم است. همین‌طور باید مشخص کنید چطور می‌توانید این اشتباهات و تصمیم‌های نادرست را تصحیح کنید و بودجه‌ای واقع‌گرایانه برای خود تنظیم کنید. اگر این دو مرحله را اجرایی کنید، می‌توانید انتظار بهبود شرایط مالی در سال جدید را داشته باشید.راه‌حل‌های خوب برای سال جدید، پول بیشتری را در حساب‌های بانکی شما و برای خرج ماهانه شما حفظ می‌کند. این چیزی است که حتی در تحقیقات هم ثابت شده است. مثلا «گروه مالی پرینسیپل» با تحقیق روی افراد بالغ و شاغل ثابت کرده که راه‌حل‌های ساده می‌تواند به پس‌انداز بیشتر منجر شود. هدایت اولویت‌های مدیریت مالی شامل پرداخت بدهی‌ها(۲۸ درصد)، پس‌انداز برای بازنشستگی(۲۵ درصد) و داشتن پولی برای مواقع ضروری(۱۵ درصد) می‌شود.دستیابی به این اهداف با تنظیم بودجه‌ای که بتوانید به‌گونه‌ای معقول آن را دنبال و پیگیری کنید، شروع می‌شود. این را کوین موریس، معاون بخش بازنشستگی و درآمد موسسه «پرینسیپل» می‌گوید. با این حال، پژوهش‌های اخیر این گروه نشان می‌دهد که بسیاری از افراد چنین نمی‌کنند و در این رابطه جای بسیاری برای پیشرفت دارند.

کارمندان آمریکایی به این نکته اشاره کرده‌اند که در سال ۲۰۱۵، بودجه خانواده خود را به طرق مختلفی از بین برده‌اند. ۱۴ درصد پول این خانواده‌ها صرف بیرون شام خوردن، ۱۹ درصد صرف خرید غذاهای اضافه، ۱۵ درصد صرف سرگرمی و ۱۵ درصد هم صرف اقلام مصرفی دیگر شده است. اما مهم‌تر اینکه یکی از بدترین رفتار‌های مالی، پس‌انداز نکردن به اندازه کافی بوده است. اشتباه مهم دیگر، استفاده بیش از حد از کارت‌های اعتباری و خرج کردن بیش از حد توان بوده است. موریس می‌گوید:‌ «تعجب آور نیست که کارمندان آمریکایی به هدر دادن بودجه خود با بیرون شام خوردن ادامه می‌دهند. ۳۰ تا ۴۰ دلار خرج یک وعده غذا کردن بدون توجه به اینکه این کار چه اثری بر بودجه خانواده دارد، کار آسانی است. اگر خانوارها این پول را به سوی امر درازمدت‌تری مانند پس‌انداز بازنشستگی سوق دهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا حتی پس‌انداز برای دوره‌ای کوتاه‌مدت‌تر؟ در طول زمان، به روزهایی که پیتزا سفارش می‌دهید و شب‌هایی که بیرون غذا می‌خورید اضافه می‌شود و این می‌تواند بر بودجه شما و نحوه تنظیم آن اثر زیادی داشته باشد.»بنابراین سروسامان دادن به وضعیت مالی خانواده بار چندان سنگینی نیست. نکات زیر را رعایت کنید تا بودجه خوبی برای مدیریت سلامت مالی خانوار داشته باشید:

حساب فرعیات
وقتی که فهرستی از افراد و موسساتی که به آنها بدهکار هستید، تهیه می‌کنید، نگاه به هزینه‌های دیگر نیز کار دشواری نیست. چیزهایی مانند جارختی، لوازم سرویس‌های بهداشتی و سلامت شخصی، اقلامی هستند که گرچه به لحاظ مالی مهم به نظر نمی‌رسند اما مهم هستند و خرج برمی‌دارند. توجه به این چنین اقلامی باید در بودجه شما بازتاب داشته باشد تا هنگام خرج کردن بودجه در طول ماه، گرفتار دردسرهای این فرعیات نشوید.

انتظار برای غیرمنتظره‌ها
وقتی هزینه‌های غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید، حتی بهترین بودجه برنامه‌ریزی شده هم می‌تواند از هم بپاشد. مطمئن شوید که نه تنها هر ماه بخشی از پول خود را به حساب پس‌انداز خود واریز می‌کنید، بلکه از این امر نیز مطمئن شوید که بخشی از پول خود را برای مواقع اضطراری مانند تعمیر خودرو، مراجعه به پزشک یا تعمیر خانه کنار می‌گذارید.

بودجه مثل یک رژیم بد نیست
درست مانند یک رژیم غذایی، محدویت بیش از اندازه در تنظیم بودجه نیز می‌تواند خسته‌کننده و ناامیدکننده باشد و شاید درست مانند یک رژیم بد شما را گرسنه نگه دارد. نکته کلیدی این است که با خود درباره هزینه‌های خود روراست باشید. به سابقه هزینه‌های خود نگاه کنید. مطمئن شوید که بودجه معقولی برای هر ماه دارید که به شما اجازه می‌دهد امور مالی خود را بدون از ریل خارج شدن، مدیریت کنید.

تمام گزینه‌ها را در نظر بگیرید
بودجه سفت و سخت، بنیان یک برنامه مالی خوب است، اما نوع حساب‌هایی که استفاده می‌کنید هم می‌تواند بر موقعیت مالی شما اثر داشته باشد. یک مشاور خوب می‌تواند به شما کمک کند که منافع و محدودیت‌های حساب‌های مختلف بانکی در بانک‌های مختلف را بهتر درک کنید. درک بهتر انواع حساب‌ها، می‌تواند باعث شود پول بیشتری نصیب شما شود. این امر با کسب پول و حفظ پول عملی می‌شود و از میزان بدهی‌های شما می‌کاهد.