باران مدرس- مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان، آنقدر از توسعه زیرزمینی آرایشگاههای زنانه و تخلفات گسترده آنها نگران هست که تنها اشاره ای کوتاه به حضور فعالان اقتصادی در زیرزمین شهر، داشته باشد. جواد محمدی در گپ کوتاه خود با دنیای اقتصاد از فعالیت های پنهان اقتصاد شهر، سخن گفت.

آقای محمدی با گسترش فعالیت های زیرزمینی در اصناف اصفهان می توانید بگویید که چند درصد از اصناف شهر جواز کسب ندارند؟

دقیق نمی توان گفت. از اول فروردین۹۴ سعی کردیم واحدهای صنفی بدون پروانه را شناسایی کنیم. در یکسال و هشت ماهی که گذشت نزدیک به۴۰هزار واحد صنفی بدون پروانه را شناسایی کردیم. تصورمان این است که حدود هفت یاهشت هزار واحد صنفی بدون پروانه دیگر هم موجود است. می توان گفت حدود ۳۰تا۳۵درصد از واحدهای صنفی شهر پروانه ندارند که البته این نرخ در حد احتمال است که توسط واحد نظارت و بازرسی اصناف اصفهان درحال شناسایی است . به آنها ابلاغ داده شده و برای تشکیل پرونده و اخذ پروانه کسب به اتحادیه معرفی می‌شوند . در صورتی که تمکین نکنند طبق ماده۲۷قانون نظام صنفی توسط نیروی انتظامی و با درخواست ما پلمب می شوند.

در کدام صنف بیشترین واحدهای زیرزمینی و بدون مجوز وجود دارد؟

پیشنهاد می کنم روی نوع رسته و اتحادیه بیشتر کار کنید تا به صورت کلی بگویید که واحدهای زیرزمینی زیادی داریم. من یک نمونه را عرض می کنم. واحدهای صنفی آرایشگران زنانه ای که به صورت زیرزمینی کار می کنند. امروز در واحدهای صنفی آرایشگرهای زنانه، واحدهای صنفی زیرزمینی بسیار زیادی داریم که تخلفات زیادی هم دارند. از عرضه مواد مخدر ، گرفتن فال قهوه، ماساژ زنان و مردان تا آرایش زن توسط مرد و... متاسفانه در واحدهای صنفی آرایشگری غیرمجاز زنانه داریم که بسیاری از این واحدها توسط زنان بی سرپرست یا بدسرپرست اداره می شود. در حال پیگیری هستیم و بازرسان خواهر به صورت تیمی این واحدها را شناسایی کرده و به آنها ابلاغ کرده اند. نیروی انتظامی و اتحادیه مربوطه هم همکاری خوبی برای شناسایی و جمع آوری، پلمب یاقانون مند کردن آنها با ما داشته است .

در بخش تولید موادغذایی هم واحدهای زیرزمینی بسیاری فعال هستند. در مقام قیاس بازهم تعداد واحدهای آرایشی غیرمجاز بیشتر هستند؟

نه، در این بخش بحث تولید و بسته بندی را داریم. در حوزه کالاهای سلامت محور و موادغذایی،تعداد زیادی به صورت غیرمجاز فعال هستند که باید از نظربهداشتی نظارت شوند. من به آرایشگاه های زنانه اشاره کردم چون این واحدهای زیرزمینی، واحدهای پرخطری محسوب می شوند که علاوه بر همه آسیبها از لوازم آرایش قاچاق و تقلبی نیز استفاده می کنند. مدتی است واحدهای صنفی در خیابانهای شهرفعال شده اند که همه چیز می فروشند از لوازم آرایش ارزان و قاچاق تا دستکش و... این واحدها در کدام صنف قرار میگیرند و چگونه می توان با آنها برخورد کرد؟ طبق قانون نظام صنفی، واحدهایی که به این صورت هستند باید به اتحادیه تریکو و خرازی بپیوندند که البته نباید همه چیز بفروشند، در غیر این صورت تخلف صنفی دارند و باید با آنها برخورد شود. برای این واحدها پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال که مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. اگر کالایی قاچاق باشد هم بازرسان ما اقدام به جمع آوری می‌کنند.

علت افزایش یا حضور واحدهای صنفی بدون مجوز در بازار اصفهان چیست؟

چند اتفاق در این خصوص افتاده است. فارغ التحصیلان دانشگاه به صورت سالانه به بازار وارد می شوند که با عدم استخدام در حوزه دولت، به بازار روی آورده و واحد صنفی تاسیس می کنند. تعداد کمی از روی ناآگاهی برای کسب مجوز اقدام نمی کنند. تعدادی هم از ترس مالیات نمی آیند چرا که اداره دارایی برای تعیین مالیات مبنایی ندارد. بخش دیگر هم برای بیمه نکردن و عدم پرداخت حقوق قانونی کارگران، پروانه نمی گیرند. تعدادی از مشاغل هم به بازرسی غیر از اتحادیه نیاز دارند و به همین دلیل باید هزینه هنگفتی برای رفع مشکلات بهداشتی و... بپردازند، بنابراین برای فرار از پرداخت این هزینه ها به کار غیرقانونی روی می آورند.