تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- مراسم روز صادرات خراسان رضوی چهارشنبه ۲۴ آذرماه، با حضور مقامات دولتی در استان و نیز چهره‌های برتر و سرشناس تولید و صادرات خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و در این مراسم از ۵ صادرکننده نمونه ملی، ۳۰ صادرکننده نمونه استانی و ۸ صادرکننده شایسته تقدیر، تجلیل به عمل آمد.اهدای لوح رضایت از سوی روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و شافعی و رئیس اتاق بازرگانی ایران به استاندار به پاس تلاش‌ها و خدمات وی و نیز رونمایی از سامانه همراه فعالان اقتصادی با نام "اتاق" که در اتاق ایران طراحی شده است، از جمله بخش‌های قابل توجه این همایش بود.

صادرکنندگان استان‌های خراسان، سخت‌کوش‌ترین‌ها در کشورند

رئیـس اتحادیــه صادرکنندگـان خراسان رضوی گفت: لازم می‌دانم از همت بزرگ و عظمت تولیدکنندگان استان که از بخش خصوصی هستند و زمینه صادرات را فراهم می‌کنند، تشکر کنم. امروز افتخار ما این است که اقتصاد خراسان در اختیار بخش خصوصی است البته نباید فراموش کرد که بخشی از محرومیت‌های استان به دلیل همین موضوع است. محمدحسین روشنک افزود: من در طول سال همیشه منتقد هستم اما معمولا این روز را روز جشن و تقدیر و تشکر می‌دانم و امروز روز گله و اعتراض و شکایت نیست بلکه می‌خواهم واقعیت‌های همت را بگویم؛ همتی که صادرکنندگان ما داشتند و در این شرایط و با وجود بحران‌ها توانستند صادرکننده باشند، همتی که صادرکنندگان ملی و استانی ما داشتند و در این شرایط نمونه شدند و تلاش مسئولان استان برای حل مشکلات. وی ادامه داد: امروز در بحث حمل و نقل دیگر مشکلی نداریم و ضیایی‌مهر، مدیرکل راه آهن خراسان واقعا در این زمینه تلاش کرده تا توانستیم مشکل واگن را حل کنیم.

روشنک خاطرنشان کرد: در تمام زمینه‌هایی که به حوزه تجارت مربوط بوده و از مقامات استانی کاری ساخته بوده، تلاش زیادی صورت گرفته و این بدان معنا نیست که ما هیچ مشکلی نداریم بلکه رفع برخی مشکلات به استان برنمی‌گردد و آنچه از مسئولان استان ساخته بوده بدون هیچ اغماضی انجام دادند. وسعت دید مسئولان تشکل‌های بخش خصوصی و سازمان‌های دولتی در استان در طول سال به گونه‌ای بوده که ما برای هر موضوعی که مراجعه می‌کردیم می‌دیدیم که موضوعات صادراتی جزو اولویت‌های آنهاست. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اهدای لوح رضایت به استاندار گفت: تقدیم این لوح به استاندار یعنی ما از تلاش‌های وی راضی هستیم البته این رضایت به این معنا نیست که مشکلی نداریم و جاده صادرات هموار است. جاده صادرات ناهموار است و یکی از مشکلات ما قیمت تمام شده تولید است و لازم است بررسی کنیم که در طول پنج سال گذشته دولت چه سرباری بر تولید تحمیل کرده زیرا صادرکننده زمانی موفق است که تولید موفق با قیمت و کیفیت مناسب وجود داشته باشد.

روشنک تصریح کرد: ما خواستار تشکیل کمیسیونی برای تعیین هزینه‌های سربار بر تولید هستیم زیرا قدرت رقابت در خارج را از دست داده‌ایم و در داخل هم باید با قاچاقچی مبارزه کنیم اما اگر تولیدی قوی داشته باشیم قاچاق به سادگی انجام نمی‌شود. سوال ما این است که سازمان‌هایی که باید در کنار سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی سرویس دهند، چرا به خوبی عمل نمی‌کنند و قیمت تمام شده کالا بالا می‌رود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: یکی از تفاوت‌های صادرکنندگان خراسان با دیگر استان‌های کشور این است که در هیچ یک از بازارهای هدف ما ال‌سی وجود ندارد و بازارهای ما بانکی ندارند که بتوانیم به درستی پولمان را منتقل کنیم به همین دلیل معتقدم با تجربه‌ترین، پرکارترین و سخت‌کوش‌ترین صادرکنندگان، صادرکنندگان خراسان‌ها هستند.

صادرات 6 میلیون تنی فولاد در سال‌ جاری

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان رضوی نیز با اشاره به صادرات ۴ میلیون تنی فولاد کشور در سال گذشته، گفت: امسال این رقم به ۶ میلیون تن می‌رسد و براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ به صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد دست خواهیم یافت. سیدحسین احمدی با بیان اینکه صادرات در اقتصاد امری اجتناب‌ناپذیر است، افزود: پس از برجام در تولید و صنعت به ویژه در واحدهای بزرگ آرامش نسبتا خوبی حاکم شده و به سازندگان بزرگ اروپا اتصال پیدا کرده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: کشوری می‌تواند صادرات خوبی داشته باشد که در حوزه شبکه ریلی و یا ناوگان دریایی حرفی برای گفتن داشته باشد اما امروز بالغ بر ۲۸ درصد از هزینه حمل و نقل فولاد خراسان در حمل و نقل ریلی هزینه می‌شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال فولاد استان در صادرات توفیق داشته اما قیمت فروش ما در خارج از کشور زیر ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت داخلی بوده است. در حال حاضر صادرات صنعت سودی ندارد و اگر سودی داشته باشد، ۲۵ درصد آن مشمول مالیات می‌شود. احمدی با اشاره به تغییر هزینه‌های انرژی و قیمت تمام شده کالا در دنیا با نوسان قیمت نفت، تصریح کرد: این درحالیست که در کشور ما قیمت عرضه ثابت بوده و ممکن است به خاطر نوسانات بازار، قیمت تمام شده تولید افزایش یابد.

صادرات یک میلیون و 430 هزار تن کالا از خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش از صادرات یک میلیون و ۴۳۰ هزار تن کالا از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه از استان خبر داد و افزود : ارزش این میزان صادرات یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار بوده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی شش درصد و از نظر ارزشی ۲ درصد رشد داشته است. راضیه علیرضایی اضافه کرد: در هشت ماهه نخست امسال، چهار درصد از صادرات کشور مربوط به خراسان رضوی است و تراز تجاری استان ۸۳۵ میلیون دلار مثبت است .وی ادامه داد: در هشت ماه سال جاری ۵۵ درصد از حجم صادرات استان به افغانستان، ۲۱ درصد به آسیای میانه، ۸ درصد به کشورهای عربی و ۴ درصد به پاکستان بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد صادرات استان براساس مطالعات اتاق بازرگانی، تصریح کرد: تاکنون تاجیکستان کشور مورد هدف صادراتی بوده و لازم است کشورهای روسیه، قراقستان و ازبکستان به ترتیب در اولویت هدف صادراتی استان قرار گیرند زیرا در دوران پسابرجام که روابط بین‌المللی کشور بهتر شده دیگر لازم نیست فقط روی بازارهای قدیمی پافشاری کنیم .

علیرضایی با اشاره به بازار چین و هنگ‌کنگ به عنوان بازارهایی پردرآمد برای صادرات استان، گفت: طی ۲ سال گذشته میزان صادرات استان به این مناطق با رشد منطقی همراه بوده است . رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از ارکان مهم در قیمت تمام شده مقیاس تولید و صادرات است. در تمام مطالعات ما بخش مهمی از توفیقات به حجم و مقیاس تولید و صادرات بازمی‌گردد. این مقیاس هیچ‌گاه در دنیا در یک واحد تولیدی افزایش داده نمی‌شود بلکه تولیدکنندگان زیادی در قالب یک هولدینگ با آن منطبق می‌شوند و آن مجموعه این کار را می‌کند.

لزوم استفاده از روش‌های تامین مالی بین‌المللی در تولید

علیرضایی گفت: گرایش تولیدکنندگان در تامین مالی صرفا تامین مالی از طریق بانک است و این یکی از مشکلات در این بخش است. در حال حاضر الزام و اجباری برای تامین مالی از این طریق وجود ندارد و می‌توان آن را به روش‌های تامین مالی بین‌المللی ارتقا داد و برای دستیابی به این مهم باید تولید محصول و فروش ما در سطح استانداردهای بین‌المللی باشد. ‌ وی خاطرنشان کرد: برای پذیرش هیات‌های تجاری در کشورهای دیگر نیازمند آمادگی انجمن‌های تخصصی تولیدی هستیم و از سوی دیگر باید تیم‌های مذاکره کننده و ترکیبی از مسئولان برای دفاع از تولیدمان در دنیا آماده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر لزوم داشتن الگویی برای صادرات، اظهار کرد: باید این تفکر که از سرریز تولید، صادرات را انجام دهیم تغییر کند و به فکر مدیریت شبکه توزیع صادراتی در کشور هدف باشیم. این مدلی که ما امروز براساس آن حرکت می‌کنیم، ابتر است. شورای بازرگانان ما در مسکو و گرجستان بازاری را به عنوان غرفه‌های فروش و واردات کالا از ایران در این کشورها ایجاد کرده‌اند که تولیدکنندگان می‌توانند همراه با شورای بازرگانان در آنجا حضور پیدا کنند.علیرضایی ادامه داد: ما برای مدیریت شبکه‌های صادراتی باید به صورت مشترک در قالب اتحادیه‌های صادراتی و شورای بازرگانان ورود یافته و به مساله صادرات به عنوان یک فرایند جمعی نگاه کنیم. برنامه ما برای سال آینده این است که فروش کالا و صادرات آن از ابتدای تولید تا انتهای عرضه را در کشورهای هدف برنامه‌ریزی کنیم.

پرداخت 342 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، گفت: براساس آخرین وضعیت پرداختی‌های صورت گرفته، تاکنون ۳۴۲ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است. وی درباره بسته مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان نیز اظهار کرد: بسته حمایت از صادرات نیازمند بودجه و تامین مالی است که در این سالها کشور در تنگناهای مالی بوده و امیدواریم در آینده این مبلغ تامین شود.

کالای ایرانی در بازار جهانی جذابیت ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: فعالیت صادرکنندگان در شرایط کنونی ارزش بسیار زیادی دارد زیرا آنها در شرایطی کاملا نابرابر با دیگر کشورها کار می‌کنند و تلاش آنها در این وضعیت ستودنی و مایه افتخار است. غلامحسین شافعی با اشاره به رابطه تولید و صادرات، اظهار کرد: تولید قوی پشتوانه صادراتی موفق است و مبنای حرکت توفیق آمیز صادرات، تولیدی قوی و موفق است و کالاهای صادراتی که ارتباط چندانی به بنگاه‌های تولیدی ندارند، در بازارهای جهانی پایدار نیستند. در دنیای امروز تولید می‌تواند در سنجش قدرت اقتصادی کشورها مدنظر قرار گیرد و صادرات نیز نوک پیکان این موضوع است. وی عنوان کرد: در سالهای اخیر ارزش صادرات کشور از ۳۷ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است اما اگر فعالان اقتصادی و برنامه‌ریزان و مسئولان به ظرفیت کشور توجه کنند، این عدد شادمان برانگیز نخواهد بود زیرا ظرفیت ایران بالاتر از این رقم‌هاست. به طور مثال کشور مالزی با جمعیت ۳۰ میلیون نفری، درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری از محل صادرات دارد و حال آنکه ما با جمعیت ۸۰ میلیون نفری درآمدی ۴۰ میلیارد دلاری داریم.

بنابراین با توجه به ظرفیت‌های موجود، باید حرکت‌های شدیدی آغاز شود تا از آن به نفع اقتصاد کشور استفاده شود. شافعی افزود: زخمهای عمیق تحریم چیزی نیست که در کوتاه‌مدت قابل ترمیم باشد و این موضوعی است که همه باید بپذیریم اما در عین حال توجه کنیم که این محدودیت‌ها ما را از قافله حرکت اقتصاد جهان عقب نیانداخته و باید آن را جبران کنیم و به ویژه بخش تولید باید در این زمینه اندیشه کند زیرا ما به لحاظ تکنولوژیکی در تولید شکاف زیادی با جهان داریم و با وجود همه تلاش‌ها کالای ما برای بازار جهانی کالایی جذاب نیست. وی تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش‌های مجدانه در دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی کشور، شاهد تحولات جدیدی هستیم و رویکرد فعالان اقتصادی دنیا به ایران و اقتصاد بزرگ ایران کاملا متفاوت است و به نوعی شاهد هجوم برای بدست آوردن سهمی از بازار ایران توسط کشورهای دنیا به ویژه کشورهای شرقی هستیم. اگر از این فرصت فضای مناسبی برای به دست آوردن بازار جهانی توسط دولت مردان فراهم نشود، زیان سختی خواهیم خورد.

لزوم استفاده از شیوه‌های نوین تجارت

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: فعالان اقتصادی باید توجه کنند که تغییرات تجارت دنیا به شدت در حال انجام است و با شیوه‌های سنتی نمی‌توانیم در آینده پرتحول به رقابتی برابر برسیم، بنابراین استفاده از شیوه‌های نوین تجارت باید اهمیت داشته باشد. شافعی به ضعف در زیرساخت‌های تولید و تجارت و حمل و نقل به عنوان برخی از مشکلات موجود بر سر راه صادرات اشاره و اظهار کرد: در برخی از زمینه‌ها مثل حمل و نقل هر سال دچار پسرفت هستیم، همچنین یکی از مشکلات اساسی و عمده در صادرات، تثبیت تصنعی نرخ ارز بوده که قرار است برای حل این مشکل تا پایان سال، ارز تک نرخی شود اما زمزمه‌هایی مبنی بر محقق نشدن این موضوع شنیده می‌شود و این مشکلی اساسی برای صادرکننده و تولیدکننده است. امیدواریم وعده داده شده برای تک نرخی شدن ارز عملی شود و علاوه بر آن شاهد پایداری در نرخ ارز باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر در زمینه صادرات، مشکل در حاکمیت قانون است. برخی از قوانین توسط مجلس تصویب شده اما در اجرا با مشکل مواجه است. به طور مثال در مورد مالیات بر ارزش افزوده در موضوع صادرات که مصوب مجلس است و استاندار خراسان رضوی هم تلاش‌های زیادی برای اجرای آن انجام داده، باید از صادرکنندگان بپرسیم در چه حد عمل می‌شود. وی گفت: ما برای آینده صادرات نمی‌توانیم به شیوه گذشته موفق شویم و با این روش به تدریج از بازارهای جهانی حذف خواهیم شد. موضوع مهمی که باید به آن توجه شود بحث برندسازی است و متاسفانه حتی ۴ برند مشخص ایرانی در بازارهای صادراتی وجود ندارد و این نمی‌تواند دامنه فعالیت ما در بازارهای جهانی را افزایش دهد و باید دست به کار جدیدی بزنیم تا این نقص بزرگ برطرف شود.

شافعی اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در تجارت را مهمترین موضوع در ماندگاری در بازارهای جهانی دانست و افزود: این موضوع به ویژه در بازار کشورهای توسعه یافته بسیار ضروری است و اگر اخلاق حرفه‌ای در بازار آن کشورها رعایت نشود، بخش عظیمی از صادرکنندگان ایرانی از آن بازار حذف خواهند شد. وی اظهار کرد: سفرهای خارجی و ورود هیات‌های بین‌المللی به ایران یک فرصت خوب برای صادرکنندگان است اما متاسفانه در بسیاری از این سفرها حتی یک نفر هم از صادرکنندگان خراسان رضوی ثبت‌نام نمی‌کند. این درحالیست که در سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای خارجی امکانات ارتباطی زیادی فراهم می‌شود و اگر در بازاری مشکلاتی باشد، می‌توان در قالب این سفرها و با بهره‌گیری از این امکانات به سرعت مسایل را حل کرد.

انجماد پول در بانک‌ها فسادآور است

استاندار خراسان رضوی گفت: چرخه اقتصاد ما تکمیل نمی‌شود مگر اینکه به بازارهای جهانی برسیم که قدرت‌های بزرگ برای آن لشگرکشی می‌کنند. در روزگاری که باید با سختی‌ها کار کرد، خدا را شاکریم که مسئولان نظام به اهمیت اقتصاد توجه و تاکید دارند و مقام معظم رهبری نیز در این راستا امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کرده‌اند. علیرضا رشیدیان افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی اما با نگاه به واقعیت‌های بازار جهانی و چرخه‌ای که از نیاز در بازار شروع می‌شود و به مطالعه ظرفیت‌ها و مزیت‌های یک کشور، منطقه و شهر می‌انجامد. ما باید بتوانیم از شرایط بالقوه خود که مزیت‌های معدنی، زراعی، باغی، صنعتی، نیروی انسانی و ظرفیت‌های فنی و علمی است به بهترین شکل استفاده کنیم و وقتی اینها قابل بهره‌برداری می‌شود که عنصر تجارت در این میان نقش‌آفرینی کند. رشیدیان اظهار کرد: تولید ما در عرصه اجرا از بخش‌های دولتی و خصوصی و در حوزه‌های تئوریک از دانشگاه‌ها برخوردار است. همچنین ما از بخش‌های بانکی کشور برخوردار هستیم که باید از آن برای تولید و اشتغال بهره برد. با این وجود ما در این دنیای پررقابت نیازمند کار مداوم و کوششی همه جانبه هستیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امسال بانک‌ها نسبت به سال گذشته در همکاری با تولیدکنندگان اقدامات قابل توجهی انجام دادند، تصریح کرد: این فعالیت‌ها کفایت لازم را ندارد. من نگران شکست صنعت نیستم بلکه نگران ورشکستکی بانک‌ها هستم، چون پول بانک‌ها اگر نتواند به جریان افتد و به افزایش سرمایه در جریان تولید برسد، ورشکست خواهد بود و از نظر اقتصادی زمانی که سپرده‌های بانکی بیش از تسهیلات آن باشد، ورشکسته است. وی افزود: این چه مدیریت بانکی است که پول ما در آن به انجماد می‌رسد؟ همین انجماد پول فسادآور می‌شود. این پول باید وارد چرخه تولید شود تا بتواند ارزش افزوده بیافریند.

دولت به دنبال ایجاد آرامش در فضای اقتصادی است

رشیدیان با اشاره به موضوع تک‌نرخی شدن ارز گفت: تحقق این موضوع خیلی خوب است اما اگر در شرایط امروزی رخ دهد برخی واحدهای تولیدکننده و صادرکننده ما دچار مشکل می‌شوند. با این‌حال این اتفاق باید روزی بیافتد و ما باید برای شرایط برابر آماده شویم و تا آن موقع باید دولت، بخش‌های خصوصی و دانشگاهی با علم به شرایط موجود آن را مدیریت کنند و یکی از مواردی که باید مدیریت شود قیمت تمام شده تولید است. وی معتقد است بزرگترین مصیبت ما در صنعت این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان و تیم تجاری با یکدیگر ارتباط معقول و کافی ندارند. استاندار خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان باید به ظرفیت بازار و وضعیت آن توجه کنند و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی باید بازارهای آینده جهانی را رصد کنند. امروز صادرات استان ما تنها به ۱۱ کشور جهان صورت می‌گیرد و لازم است با حفظ بازارهای گذشته، بازارهای جدید را در اختیار بگیریم.

رشیدیان بیان کرد: در زمینه رفع موانع تولید، هر آنچه در توان دستگاه‌های دولتی بوده به کار بسته‌ایم و با این وجود نتوانسته‌ایم تمام موانع را رفع کنیم در این راستا موفق به اخذ ۳۸ مصوبه از هیات دولت برای اعطای اختیارات استانی شدیم و باید بیش از این باشد. استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ما چیزی را در برجام نباخته‌ایم، تصریح کرد: ما در برجام ظرفیت گفتگوی یک ملت و دولت را به رخ جهانیان کشیده‌ایم و اگر امریکا بدعهدی می‌کند دلیل بر این نیست که ما بد عمل کردیم. قبل از برجام بسیاری ایران را ملتی عصیانگر که ظرفیت گفتگو در جهان را ندارد، نشان می‌دادند اما امروز وضعیت فرق کرده و مسلم بدانیم به شرایط قبل از قطع‌نامه و تحریم‌ها بازنمی‌گردیم و کسی که در این میان چهره‌اش خراب می‌شود، همان کسی است که بدعهدی می‌کند.

وی گفت: بنای دولت بر ایجاد آرامش در فضای اقتصادی است و این کار انجام شده و ثبات و آرامش در بین تولیدکنندگان ما مثال‌زدنی است. گمرک در گذشته به مرکزی پر از کاغذ تبدیل شده بود اما الان نه تنها بحث روان‌سازی و آرام‌سازی را انجام می‌دهد بلکه در مناطقی که ظرفیت اقتصادی دارند، مراکزی را ایجاد کرده و فراتر از آن اعلام کرده که آمادگی ایجاد گمرک متحرک را داریم تا کارهای گمرکی مربوط به صادرات بر سر موضوع و پروژه انجام شود. این یعنی اراده دولت برای ایجاد فضای بهتر برای تولید وجود دارد.

تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق

تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق

تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق

تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق

تولید باکیفیت؛ لازمه صادرات موفق