معین توسعه نیافته پایتخت

شهریور ماه همین امسال بود که استاندار اصفهان در مراسم افتتاح از ۷۳۴ پروژه مخابراتی که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اصفهان برگزارشد، گفت استان اصفهان معین تهران است بنابراین هرگونه امکاناتی در استان تهران وجود دارد باید در اصفهان نیز وجود داشته باشد تا در مواقع بحرانی و بروز مشکلات، سیستم اداری کشور دچار مشکل نشود.

بایدهای استاندار که برای معین پایتخت بارها مطرح شده همه را یاد چند روزی انداخت که فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی کشور، پذیرای پروازهای مختلف از فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) بود. اصفهان تنها دریک روز پذیرای ۱۵ پرواز داخلی و خارجی فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) تهران بود. مسایل زیرساختی در استان اصفهان نکته مهمی است که معین پایتخت باید به آن توجه کند.مسایلی از قبیل حمل و نقل واسکان مسافرانی که ناخواسته در اصفهان فرود آمده اند و برای چند ساعت مهمان این شهر می شوند و نمی دانند فرودگاه شهید بهشتی تا چه اندازه ظرفیت رفاهی و خدماتی برای ارائه به مهمانان ناخوانده دارد، و همین خود تاثیر منفی مهمی است در حافظه گردشگران داخلی و خارجی. دکتر زرگرپور درهمان مراسم در حضور دکتر واعظی عنوان کرد که به دلیل معین بودن اصفهان همه سازمان‌ها در تهران موظف هستند تمام ظرفیت زیرساختی را که در پایتخت دارند، در استان اصفهان نیزداشته باشند.این یعنی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان هم باید همان امکاناتی را در خود پرورش دهد که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)....

اما آیا این چنین است؟ در این مدت انواع هواپیماهای پهن پیکر و متوسط می توانند وارد فرودگاه اصفهان شوند که این مهم، توسعه فرودگاه اصفهان به ویژه رمپ پروازی و ترمینال های آن را ضروری می کند که باید از سوی مسئولان به آن توجه ویژه شود. این ضرورت زمانی احساس شد که اصفهان به عنوان شهری که عنوان معین پایتخت را یدک می کشد در اضطرار فرود پروازهای داخلی و خارجی با مشکل روبه شد. طرح توسعه پارکینگ و ترمینال فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان سالهاست که تهیه شده اما بدلیل مشکلاتی از جمله در اختیار نداشتن زمین کافی وارد مرحله اجرایی نشده است واین است که معین بودن اصفهان را به خطر می اندازد.همان که استاندار بارها در رابطه هم گامی آن با پایتخت تاکید کرده است.اما مثل همیشه تا موضوعی به اضطرار نرسد،حساسیت های مسولان زیادنشود! این درحالی است که طرح توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه در سال ۹۴، بین شرکت فرودگاه های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه ای اروپا مطرح است، منعقد شد.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه های استان اصفهان لب به سخن گشود و شرح ماجرا را چنین گفت: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان فرودگاه احتیاطی شماره یک اکثر پروازهای داخلی و بین المللی شرکت های هواپیمایی که به مقصد فرودگاه های کشور به ویژه فرودگاه های امام خمینی(ره) و مهرآباد پرواز می کنند در نظر گرفته می شود.گاه به دلایل مختلف از قبیل نامساعد بودن هوا و بسته بودن باند پروازی و ... که امکان نشست و برخاست در این فرودگاه هاوجود ندارد اینگونه پروازها به سمت فرودگاه اصفهان تغییر مسیر داده و وارد آن می شوند. امجدی ادامه داد با توجه به تعداد توقفگاه های استاندارد موجود در رمپ پروازی فرودگاه اصفهان (۱۰ توقفگاه) گاه این فرودگاه تا بیش از دو برابر ظرفیت موجود پذیرای انواع هواپیماهای پهن پیکر و متوسط است. به گفته او شاهد این امر پذیرش بیش از ۲۰ فروند انواع هواپیما در هفتم دی ماه ۹۵ در یک بازه زمانی یک ساعته بدلیل نامساعد بودن هوای فرودگاه های امام (ره) و مهرآباد است.

امجدی تاکید کرد که توسعه رمپ پروازی فرودگاه اصفهان یکی از اولویت های نخست این اداره کل است که با پیگیری ها و نظر مساعد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مشاور ذیصلاح جهت طراحی توسعه رمپ پروازی انتخاب و مطالعه طرح مذکور به منظور افزایش تعداد توقفگاه های هواپیما به میزان دو برابر از ۱۰ روز قبل در دستور کار قرار گرفته است. مطالعات اولیه طی سه ماه آینده تکمیل و امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز در ردیف بودجه سال آینده با برگزاری مناقصه روند اجرایی پروژه مذکور آغاز شود. چند روز پیش در پی این اتفاقات در استان، ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر ارتقا زیرساخت‌های فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تأکید کرد و خواستار ارتقای این فرودگاه به کلاس A شد.

ناهید تاج‌الدین نوشت اصفهان از معدود شهرهایی در دنیاست که هم قطب صنعتی و هم به‌نوعی قطب گردشگری است، این شهر و استان به‌عنوان قطب صنعت کشور و جایی که ۷۰ درصد فولاد کشور در آن تولید می‌شود و نیز قطب گردشگری در خاورمیانه در دوران پساتحریم، پتانسیل‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه دارد. وی تاکید کرده است: استفاده و بهره‌برداری از این پتانسیل‌ها معطل یکی سری زیرساخت‌های کلان است که یکی از این زیرساخت‌ها، ناوگان هوایی اصفهان و فرودگاه آن است که متأسفانه فرودگاه اصفهان بااین‌همه ظرفیت‌های بالقوه در حال حاضر از میان ۲۱ فرودگاه کشور رتبه پنجم را بعد از فرودگاه امام، مهرآباد، مشهد و تبریز دارا است و ظرفیت بیش از ده پرواز را ندارد که به‌هیچ‌وجه با ظرفیت‌های بالقوه اصفهان سازگار نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت که درمجموع با توجه به پتانسیل‌های اصفهان نیاز مبرمی به ارتقا کلاس فرودگاه اصفهان به کلاس A احساس می‌شود که در نامه به دکتر نوبخت به‌عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه به همین مورد اشاره کردیم و خواستار تخصیص بودجه در راستای ارتقای کلاس فرودگاه اصفهان شدیم. تاج‌الدین دررابطه بااینکه چه زمانی ارتقا فرودگاه اصفهان صورت می‌گیرد،نوشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده برخی کارها صورت گرفته از جمله آن‌چنان‌که خبر داریم بهسازی ساختمان برج به همراه تأسیسات آن به‌طور هم‌زمان در حال انجام است اما برای ارتقای کلاس باید شاخص‌های زیادی بهبود پیدا کند. وی ارتقا فرودگاه شهید بهشتی اصفهان وتأثیرآن را بر صنعت توریسم اینگونه عنوان کرد: ورودی گردشگران خارجی به اصفهان ۴۰۰ درصد رشد داشته و اساساً اصفهان از میان بیش از ۲۷ نوع توریسم ظرفیت جذب لااقل ۱۷ نوع توریسم را داراست که جذب انواع توریسم بیش و پیش از هر چیز نیاز به زیرساخت دارد و فرودگاه یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌هاست.

تاج الدین معتقداست که فرودگاه، مبداء ورود توریست به اصفهان است، اما توریستی هم که به اصفهان می‌آید نیاز به محل اسکان و هتل دارد. این در حالی است که هتل‌های اصفهان هم تنها ظرفیت ۱۰ الی ۱۵ هزار مسافر را دارد و نیاز است برای جذب بیشتر توریست و پشتیبانی و اسکان آن‌ها رشد تخت‌های ما در هتل‌ها به ۵۰ الی ۱۰۰ هزار نفر برسد. این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می افزاید: اصفهان با بحران خشک‌سالی و آلودگی مواجه است به گفته کارشناسان، اصفهان کشش صنعت بیشتری برای بارگذاری ندارد، بخش کشاورزی نیز با توجه به بحران آب روز به روز کم بازده‌تر و کم حجم‌تر شده و عملاً تنها سرمایه قابل بهره‌برداری اصفهان همین بنای تاریخی و میراث فرهنگی آن است که در چنین شرایطی این دو سرمایه برای اصفهان ارزش افزوده ایجاد می‌کند که خوشبختانه نه به خشک‌سالی و نه به آلودگی هوا در اصفهان دامن می‌زند و به نوعی گردشگری صنعت سبز اصفهان و باعث توسعه‌ای پایدار در اصفهان است. بنابراین ما نیاز داریم با بهبود زیرساخت‌های گردشگری ازجمله ارتقای فرودگاه هرچه سریع‌تر دروازه‌های اصفهان را به روی توریسم بازتر کنیم.