چینی‌ها زمانی به معنی واقعی خودروساز شدند که درک کردند در این مسیر نمی‌توانند صرفا بر آزمون و خطا و توانایی‌های خودشان تکیه کنند. برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین همچون چری، برلیانس و باید (BYD) محصول همین نگاه به خودروسازی هستند. این نگاه از اوایل دهه 90 میلادی شکل گرفت. افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه مانند اوایل قرن بیستم نبود که بتوان بارها و بارها آزمون و خطا کرد. از سوی دیگر بازار خودرو آنقدر رقابتی شده بود که دیگر کشوری که درهایش به سوی خودروهای جهانی باز بود نمی‌توانست از صفر شروع کرده و به مرور کیفیت خود را در یک روند آهسته بالا بیاورد. چرا که فاصله آنقدر زیاد بود که عملا با دانش خودروسازی چین نمی‌شد این فاصله را پر کرد.

از این رو بود که چینی‌ها تلاش خود را برای یاد گرفتن از خودروسازان بزرگ جهان آغاز کردند. در بعد تجاری قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی خارجی منعقد کردند که در کنار ساخت خودرو، آنها ناگزیر شدند دانش فنی خود را نیز به چین بیاورند. برای نمونه هم‌اکنون جنرال موتورز چین شرکتی است که ۵۰ درصد مالکیت آن در اختیار جنرال موتورز است و ۵۰ درصد دیگر آن به شرکت خودروسازی SAIC چین تعلق دارد. از طریق این شراکت، SAIC از دانش فنی و پلت‌فرم‌های جنرال موتورز برای ساخت خودرو با نشان تجاری خود استفاده می‌کند.

در بعد فنی چینی‌ها در فصل جدید خودروسازی خود دو مسیر را دنبال کردند. در بخش طراحی خودرو ابتدا شروع به کپی کردن طراحی خودروهای مطرح جهان کردند. برخی از آنها با خرید امتیاز طراحی انجام گرفت و بسیاری نیز بدون کسب مجوز کپی شدند. کاری که تا به امروز نیز ادامه دارد و هر از گاهی نمونه چینی خودروهای معروف جهان به بازار می‌آید. چینی‌ها در کپی‌برداری تا آنجا پیش رفتند که برخی از شرکت‌ها لوگوی خود را هم شبیه به لوگوی خودروسازان معروف جهان طراحی کردند. ماحصل کپی خودروهای معروف جهان این بود که طراحان چینی رفته‌رفته با اصول زیبایی‌شناسی در طراحی خودرو و همچنین ریزه‌کاری‌های آیرودینامیک آشنا شدند و در ادامه توانستند خودروهایی در استاندارد جهانی از نظر طراحی تولید کنند.

در بخش ساخت موتور و دیگر قطعات فنی که با دانش خودروسازی چین در آن زمان امکان کپی برداری وجود نداشت، چینی‌ها سراغ خرید نقشه‌ها و قالب‌های فنی از خودروسازان دیگر رفتند. به این ترتیب به دانش ساخت موتور و دیگر اجزای دقیق خودرو نیز دست پیدا کردند. همچنان بعد از گذشت دو دهه از اتخاذ این سیاست، خودروسازان چینی از نقشه‌های خودروسازان بزرگ جهان در ساخت موتورهای خود بهره می‌گیرند. هر چند اغلب محصول نهایی با کیفیت الگوی اصلی که در شرکت مادر ساخته می‌شده یا می‌شود، ارائه نمی‌شود اما از موتورهایی که در خود چین طراحی شده‌اند در بازارهای جهانی بهتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت خودروسازی چین است که با حداقل هزینه، خودرو تولید می‌کنند اما جایی که لازم باشد هم با دست و دلبازی وارد می‌شوند. نمونه‌اش همکاری خودروسازان چینی با شرکت طراحی معروف پینین فارینا ایتالیا است. پینین فارینا یکی از گران‌ترین شرکت‌های طراحی خودرو است که مستقیم و غیر‌مستقیم در طراحی تمامی محصولات شرکت فراری نقش دارد. چند شرکت چینی هم‌اکنون طراحی محصولاتشان را به پینین فارینا سپرده‌اند و هزینه آن را هم می‌پردازند. در مقابل محصولاتشان با استقبال زیادی در بازارهای داخلی و خارجی رو‌به‌رو می‌شود. نمونه‌اش در کشور ما هم وجود دارد و یکی از خودروهای طراحی شده از سوی پینین فارینا، از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران است.