بازار شب یلدا با کاهش قیمت‌ها گرم می‌شود؟
زندگی ماشینی و شهری امروز ما گاه باعث می‌شود اعضای یک خانواده تا مدت‌ها یکدیگر را نبینند و از نزدیک جویای احوال هم نشده باشند اما شاید یکی از بهانه‌های اصلی کسانی که ترجیح می‌دهند این شب را نیز همانند دیگر شب‌های سال بگذرانند و از دور هم بودن در این شب منصرف شوند قیمت اقلام خوراکی است که معمولا خانواده‌ها در این شب میل می‌کنند. هر چند خانم‌های خانه دار ایرانی معمولا سعی می‌کنند با تزئینات و میوه آرایی بهترین پذیرایی را از اعضای خانواده‌شان به عمل بیاورند.
با این حال قیمت آجیل، میوه و برخی تنقلات دیگر در این شب معمولا کار را به جایی می‌رسانند که صاحبخانه را بر آن می‌دارد که از خرید برخی خوراکی‌ها صرف نظر کند با این حال حسین مهاجران رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از فراوانی میوه به‌ویژه اقلام مورد نیاز در شب یلدا خبر می دهد.
فراوانی و در دسترس بودن میوه‌های شب یلدا این نوید را به خریداران می‌دهد که بتوانند اقلام مورد نیازشان را با قیمت مناسب و به راحتی تهیه کنند تا بتوانند میزبانان خوبی برای میهمان‌های شب یلدای شان باشند.
هندوانه کیلویی ۱۰۰۰ تومان
یکی از اصلی‌ترین میوه‌هایی که معمولا شب یلدا در سفره خانم‌های خانه دار وجود دارد، هندوانه است. شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که هندوانه شب یلدا را با قیمت‌های خیلی گزافی تهیه کرده باشید.
هندوانه میناب سال گذشته در آستانه شب یلدا با قیمت ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما امسال هندوانه شب یلدا با قیمت بیشتر از ۱۰۰۰ تومان عرضه نخواهد شد و هر واحدی که هندوانه را به قیمتی بیشتر از کیلویی ۱۰۰۰تومان به فروش برساند تخلف کرده و مطابق با قانون با آن واحد صنفی برخورد خواهد شد.
دانه‌های یاقوت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان
انار دانه شده با کمی گلپر و نمک هم که جزو لاینفک سفره ایرانیان در طولانی‌ترین شب سال است. خانم‌های خانه‌دار معمولا برای اعضای خانواده و فامیل خود تعداد زیادی انار را دانه کرده و آن را برای پذیرایی آماده می‌کنند.
اگر می‌خواهید حتما خیالتان از آبدار بودن و سرخ بودن انار راحت باشد می‌توانید انار درجه یک که بخش زیادی از آن صادر می‌شود و حجم اندکی از آن وارد بازار داخلی می‌شود خریداری کنید.
قیمت انار صادراتی درجه یک هر کیلو ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است. در غیر این صورت نیز می‌توانید انار با کیفیت متوسط تهیه کنید که قرار است برای شب یلدای امسال کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به فروش برسد.
انگور و نارنگی را هم به سبد میوه‌هایتان اضافه کنید
برای خوش رنگ شدن سبد میوه‌هایتان در شب یلدا هم می‌توانید انگور و نارنگی را هم به آن اضافه کنید. قرار است طی روزهای باقی مانده تا شب یلدا هر کیلو انگور شاهرودی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و انگور بی‌دانه کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به فروش برسد. قیمت انگور شاهرودی نسبت به سال گذشته که بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید تفاوت معناداری را شاهد بوده است. نارنگی هم طی روزهای اخیر کاهش قیمت محسوسی را شاهد بوده به طوری که در حال حاضر هر کیلو نارنگی درجه یک که دو هفته پیش کیلویی ۵۰۰۰ تومان بود، کیلویی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
آجیل از کیلویی ۲۰ هزارتومان تا ۵۰ هزار تومان
اما مهم‌ترین بخش خوراکی‌های مخصوص شب یلدا مربوط به تنقلات و آجیل می‌شود. معمولا افراد ترجیح می‌دهند آجیل شب یلدا را به صورت درهم خریداری کنند. قیمت آجیل شب یلدا بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو تخمین زده شده است اما آجیل هفت مغز را با مبلغی بیش از این باید خریدار کنید به طوری که این نوع آجیل بین ۴۶ تا ۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. با اینکه علیرضا ارزانی رییس اتحادیه کشوری خشکبار کشور مهرماه امسال در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که قیمت آجیل تا پایان سال قطعا کاهش پیدا می‌کند اما هنوز از جزئیات این کاهش قیمت‌ها اطلاعی در دسترس نیست با این حال مطابق با آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات اعلام کرده قیمت برخی اقلام از جمله پسته نسبت به شب عید سال گذشته کاهش اندکی داشته است. حال باید دید آیا قدرت خرید مردم در سالی که قیمت آجیل و خشکبار پس از مدت‌های زیاد با افزایش روبه‌رو نبوده اجازه خواهد داد تا سفره رنگارنگ‌تری برای شب یلدای خود داشته باشند؟