اقدامات الزام آور برای کاهش آلایندگی در استان البرز
اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز که یکی از نوپاترین ادارات کل محیط زیست در کشور است همگام با تلاش برای آماده سازی جداول آماری و تعیین شاخص های زیست محیطی موجود استان درصدد ساماندهی بخش های آلاینده نیز برآمده است. حمید لشگری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز طی اظهاراتی به مناسبت روز هوای پاک ( 29 دی ) با اشاره به فعالیت 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان، 5/2 میلیون نفر جمعیت و وجود 4 محور پررفت و آمد جاده ای در استان از وجود هر 4 منبع آلایندگی از جمله حمل و نقل متحرک، احتراق ساکن، فرایندهای صنعتی و دفع مواد زائد جامد در استان البرز خبر داد که این استان را به یکی از آلوده ترین استانها و شهر کرج را به کلانشهری درگیر با مساله آلودگی تبدیل کرده است.
سازمان حفاظت محیط زیست استان برای ساماندهی این وضعیت در گام اول تمامی صنایع فعال در استان از جمله یک واحد تولید سیمان، ۵۰ واحد ریخته گری، ۱۸ واحد تولید آسفالت، ۴۵ واحد تولید شن و ماسه، ۶ واحد تصفیه دوم روغن، ۲ واحد تولید اسید و ۴۰ کوره آجر پزی را ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی و تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی کرده است.
در این راستا علاوه بر تشویق واحدها به خود اظهاری از آزمایشگاه های معتمد سازمان هم کمک گرفته شده و در مواردی که واحدها از الزامات تخطی کرده اند اقدامات پیشگیرانه از جمله صدور اخطاریه و اعطای مهلت و در مرحله بعد و در صورت عدم رعایت الزامات تا سطح تعطیلی فعالیت صورت گرفته است.
به گفته لشگری، طی یکسال گذشته و برای تحقق بخشیدن به برنامه های کلان سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات زیادی در حوزه صنعتی صورت گرفته که به عنوان نمونه می‌توان به پایش آنلاین سیمان آبیک، استفاده از سیستم بگ فیلتر در ۱۴ واحد تولید آسفالت، به کارگیری سیستم تیکنر برای بهینه سازی مصرف آب، کاهش مصرف آب در واحدهای تولید شن و ماسه و افول شدید تولید گرد و غبار و بهبود فرایندها در واحدهای ریخته گری اشاره کرد.
لشگری یکی از مدیرانی است که در کنار اقدامات الزام آور و گاه تنبیهی به اقدامات تشویقی هم اعتقاد دارد و به دنبال برقراری نظام های تشویقی برای واحدهایی است که الزامات زیست محیطی را رعایت می کنند.
در سایه اقدامات صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز وضعیت هوای این استان و به خصوص کلانشهر کرج به مراتب بهبود یافته و شرایط زندگی را برای ساکنان این استان بهتر کرده است که لشگری تاکید دارد با اقدامات آتی این وضعیت بهتر هم خواهد شد.