عکاس آماتور ولی حرفه‌ای

عصر دیجیتال بیش از اینکه ما را ذوق زده فناوری‌های نوین کرده باشد، رضایت خاطرمان را به خاطر ثبت عکس‌های ناب و با کیفیت و بی‌شمار به واسطه دیوایس‌های دوربین دار به دست آورده است. عکس‌هایی که در هر لحظه به ثبت می‌رسند آن هم به لطف گوشی‌های هوشمندی که هیچ کجا از خودمان دورشان نمی‌کنیم. اما صرف نظر از پروژه همیشگی عکس بازی، نکته‌های مهمی هم هست که باید به آنها دقت کنیم تا یک عکاس دیجیتالی یا لااقل ثبت‌کننده خوب لحظه‌ها شناخته شویم. با این مقدمه اگر در عکاسی مبتدی هستید یا علاقه مند به یادگیری مواردی برای بهتر شدن در عکاسی هستید، به نکاتی که در ادامه می‌آید، توجه کنید تا در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی به‌عنوان یک عکاس آماتور اما حرفه‌ای خودی نشان دهید.

دیگر عکس‌های تار نگیرید

همیشه به شما می‌گویند تعداد بیشتری عکس از یک صحنه بگیرید چون سابقه تار گرفتن در عکاسی دارید؟ علت این موضوع می‌تواند این باشد که درعکس‌هایی که می‌گیرید نور کافی به سنسور دوربین شما نمی‌رسد در نتیجه دوربین نمی‌تواند یک عکس واضح بگیرد. پس بیایید از این ترفندها استفاده کنید: از سه پایه یا تک پایه استفاده کنید. حساسیت (ISO) دوربینتان را به منظور استفاده از سرعت شاتر بالاتر ببرید یا از فلاش‌های سرخود استفاده کنید.

چشم‌ها را قرمز نکنید

اگرچه مشکل قرمزی چشم امروزه به راحتی توسط نرم‌افزار برطرف می‌شود، اما بهتر است یاد بگیریم که چگونه از بروز آن در هنگام عکاسی اجتناب کنیم. قرمزی چشم معمولا برای افرادی با چشم‌های روشن پیش می‌آید. این اثر نامطلوب ناشی از بازتاب نور فلاش از شبکیه چشم به سمت دوربین است و به دلیل زاویه باریک بین عدسی و فلاش تا چشم، دوربین این درخشش را ثبت می‌کند. بهترین راه حل برای از بین بردن این اثر نامطلوب افزایش فاصله فلاش با عدسی دوربین است. یعنی تا جایی که می‌توانید از فلاش سرخود یا پاپ آپ دوربین استفاده نکنید. همچنین بسیاری از دوربین‌ها تنظیمی در رابطه با کاهش اتوماتیک قرمزی چشم دارند. شیوه دیگر این است که سوژه مستقیما به دوربین نگاه نکند تا از بازتابش نور از چشم وی جلوگیری شود. ترفند دیگر افزایش نور محیط است تا نور بیشتری به چشم سوژه بتابد و در نتیجه مردمک کوچکتر شود. البته این شیوه برای بیشتر موقعیت‌ها مناسب نیست.

عدم تنظیم رنگ

عدم تنظیم رنگ یا درست درنیامدن رنگ عکس یکی از مشکلات رایج در عکاسی دیجیتال است. این مشکل با تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) برطرف می‌شود. راحت ترین کار انتخاب گزینه اتو وایت بالانس است و یا اینکه با توجه به شرایط نوری، وایت بالانس مناسب برای صحنه مورد نظر را بیابید. برای مثال در عکاسی از فضای داخلی ممکن است عکس متمایل به نارنجی باشد زیرا چراغ تنگستن نور «گرم» یا نور نارنجی از خود ساطع می‌کند. با انتخاب گزینه نور تنگستن برای تنظیم وایت بالانس در این محیط، دوربین با اضافه کردن مقداری رنگ مایه آبی به تصویر، نور زرد را خنثی کرده و باعث می‌شود که رنگ عکس متعادل به نظر برسد.

وضوح پایین

عکاسی با وضوح (رزولوشن) پایین امکان ذخیره تعداد بیشتری عکس بر روی کارت حافظه را فراهم می‌آورد، اما راه اصلا خوبی نیست. استفاده از گزینه وضوح پایین علاوه بر افت کیفیت عکس، باعث می‌شود تا نتوانیم عکسها را در سایزهای بزرگ چاپ کنیم زیرا در چنین تصاویری پیکسل‌های تشکیل دهنده تصویر در هنگام بزرگنمایی دیده می‌شوند. به علاوه هر بار که فایل با فرمت Jpeg ذخیره شود، مقداری از کیفیت عکس کاسته می‌شود. اگر فایل شما حجم کمی داشته باشد امکان ویرایش عکس بسیار محدود خواهد بود. توصیه می‌شود که از چند کارت حافظه یا از یک کارت حافظه با گنجایش بالا استفاده کنید؛ عکس‌ها را با حجم و وضوح بالا بگیرید و از ایجاد فایل‌های بی‌کیفیت بپرهیزید. اما با تمام این اوصاف نکته‌هایی هم پس از ثبت لحظه‌ها توسط دوربین و شما هست که باید به آنها توجه کنید.

عکسها را با سایز کوچک ایمیل کنید

اگر می‌خواهید عکس‌های دوربین‌تان را برای دوستان و آشنایان ایمیل کنید، دانلود کردن یک عکس یک مگابایتی پیشنهادی است که کمتر کسی اجرایش می‌کند، بنابراین بهترین کار این است که سایز عکس‌ها را کوچکتر از اندازه فعلی‌شان تنظیم کنید که با ساده‌ترین نرم‌افزارهای گرافیکی نیز این کار ممکن است.

تاریخ و ساعت عکس تان را ثبت کنید

یکی از ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتال امروزی نگهداری اطلاعات عکس از جمله تاریخ و ساعت همراه با عکس است. این اطلاعات در فایل عکس ذخیره می‌شود و بنابر این همواره اطلاعات جالبی از زمان و شرایط عکس‌برداری در اختیار خواهید داشت. این اطلاعات مفید و ارزشمند را از دست ندهید.

تنظیم‌های پیش فرض دوربینتان را به‌طور دلخواه تغییر دهید

بیشتر دوربین‌ها برای نحوه گرفتن عکس‌ها تنظیم‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. بنابراین بهترین راهکار برای شما این است که تنظیمات دوربینتان را در بالاترین رزولوشن، بهترین کیفیت (فشردگی کمترJPEG)، تراز سفیدی گرم (ابری) و فلاش خاموش، به‌عنوان تنظیم‌های پیش فرض انتخابی‌تان تنظیم کنید.

عکاس آماتور ولی حرفه‌ای