کاندیدای صنعت سبز در کشور
شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا از گروه عظیم مپنا طی سالهای اخیر با اتکا به دانش بومی موفق به رفع آلایندگی این واحد تا 98 درصد و برآوردن الزامات زیست محیطی شده است . مهندس علی کربلائی، معاون تولید شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا در آستانه روز هوای پاک (29 دیماه) با اشاره به پیشینه این شرکت از اقداماتی که برای رعایت موازین زیست محیطی طی این سالها انجام شده ، خبر داد.
شرکت مهندسی وساخت بویلر وتجهیزات مپنا فعالیت خود را در سال ۷۸ آغاز کرد و ۹ سال بعد با توجه به ادغام آن با یکی دیگر از شرکتهای مپنا که درجریان خصوصی سازی توسط گروه خریداری گردیده بود به محل فعلی در ساوجبلاغ منتقل شد. تاسیسات جاری در زمینی به مساحت ۵/۸ هکتار و فضای سرپوشیده ای حدود ۵ هکتار قرار گرفته و با احتساب تاسیسات دیگر شرکت در منطقه فردیس کرج به مساحت کل ۴/۲ هکتار که بخش سرپوشیده آن یک هکتار می‌باشد، برای ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است.
این شرکت در راستای سیاستهای کلان کشور و اهداف برنامه های توسعه در زمینه افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی در سال 1382 قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت DOOSAN کره جنوبی بعنوان یکی از شرکتهای صاحب نام این صنعت منعقد نمود و علاوه بر آن با اجرای موافقتنامه و قراردادهای مختلف از همکاری فنی شرکت های بزرگ اروپایی جهت ارتقا دانش فنی خود بهره مند شده است.
مشخصات دانش فنی کسب شده از طرف خارجی عبارتند از: دانش فنی و لیسانس طراحی، ساخت و نصب بویلرهای بازیافت حرارتی برای توربین های گازی با توان خروجی تا حداکثر ۲۷۰ مگاوات، امکان طراحی در دو حالت با احتراق کمکی (مشعل) و بدون احتراق کمکی، بصورت تک فشاره، دو فشاره و سه فشار بهمراه هوازدای داخلی و یا خارجی.
گروه مپنا در سال 87 با خریداری کارخانه فعلی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت تجهیزات مپنا را ایجاد نمود که شرکت فوق نیز در سال 89 با شرکت مپنا بویلر ادغام و به شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا تغییر نام داد.
از همان ابتدا با توجه به هرز رفتن انرژی در محصول و آلایندگی وسیع سیستم سندبلاست با بار آلایندگی خیلی بالا مواجه بود و به همین علت شرکت در اولین مرحله از برنامه های بازسازی پروژه های زیست محیطی خود در مکان فعلی اقدام به جایگزین کردن سیستم کاپربلاست در این مجموعه کرد.
مهندس جواد راه چمنی مدیر طرح های توسعه شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا با بیان اینکه با اجرای سیستم جدید کاپربلاست بار آلایندگی تا 50 درصد در این مجموعه کاهش یافت و با طراحی و اجرای مرحله بعدی یعنی سیستم جدید شات بلاست در شرکت آلایندگی به کمتر از 2درصد می رسد افزود: طراحی این سیستم با آخرین تکنولوژی روز جهان و بدون کمک مشاوران خارجی انجام شده و نیروهای متخصص شرکت با کمک مهندسین داخلی اقدام به ساخت و بومی سازی این سیستم کردند.
وی گفت: با ایجاد سیستم مکانیزه شات بلاست که تهویه آن با غبارگیری تر در خروجی سیستم همراه است درصد آلایندگی این واحد تا ۹۸ درصد کاهش می‌یابد و هم اکنون با اطمینان می گوییم ما هیچ نوع آلودگی را به بیرون منتقل نمی کنیم و خروجی آلاینده های ما در حد صفر است.
قابل ذکر است با اقدامات زیست محیطی انجام شده در شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا این شرکت هم اکنون در زمره و فهرست کاندیداهای صنعت سبز استان البرز و کشور قرار گرفته و قرار است به زودی از آن تجلیل شایسته به عمل آید.