دلایل اهمیت بازار چین برای خودروسازان اروپا

خودروسازان اروپایی ظاهرا راهی به غیر از اینکه بازار چین را به‌طور ویژه هدف بگیرند، ندارند. دلایل خوبی وجود دارد که این بازار را برای خودروسازان اروپایی به مهمترین بازار خارجی خودرو تبدیل می‌کند. اولین دلیل این است که چین بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۵ در این کشور نزدیک به ۲۵ میلیون دستگاه خودرو شخصی به فروش رسیده است که تقریبا ۷ میلیون دستگاه بیشتر از ایالات متحده به‌عنوان دومین بازار بزرگ خودرو در جهان است، اما مهم‌تر از اندازه بازار خودرو چین، تثبیت شدن آن در این جایگاه است.

همه برآوردها و چشم اندازها نشان می‌دهند که دست کم در دو دهه آینده نیز چین در همین جایگاه قرار خواهد داشت. اینکه ایالات متحده بتواند جایگاه اولی خود را پس بگیرد، دیگر حتی یک رویا هم نیست و کسی در پیش بینی‌های خود آن را لحاظ نمی‌کند. بلکه این هند است که ممکن است از در سال‌های دور بتواند تهدیدی برای بازار چین به حساب بیاید. البته این تغییر نیازمند ایجاد یک سلسله تغییرات اقتصادی و اجتماعی در جامعه هند است تا به رشد طبقه متوسط آن کمک کند و طبقه‌ای را ایجاد کند که توانایی خرید خودرو را داشته باشند. اتفاقی که در یک دهه اخیر در بازار چین رخ داده است. ۱۱ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۵ بازار خودرو چین با قدرت جذب بسیار پایین، اصلا یک بازار جذاب برای خودروسازان نبود، اما رشد اقتصادی بالا که موجب کاهش فقر و رشد طبقه متوسط شد در فاصله یک دهه، تقاضای چین را به قدرتمندترین تقاضا در بازار خودرو تبدیل کرد.

دومین عاملی که بازار خودرو چین را برای تولیدکنندگان اروپایی جذاب می‌کند استانداردهای این کشور است. سطح فناوری اروپا به خصوص در بخش ایمنی به گونه‌ای است که تمامی محصولات آنها قابلیت عرضه در چین را دارد. شاید بگویید خودروهای اروپایی در همه دنیا می‌توانند عرضه شوند، اما این تصور درست نیست. برخی از خودروهای اروپایی که از قضا در ردیف تولیدکنندگان بزرگ و قدیمی اروپا هم به حساب می‌آیند به دومین بازار بزرگ خودرو جهان یعنی ایالات متحده دسترسی ندارند. آنها نمی‌توانند استانداردهای ایمنی سختگیرانه این کشور را پاس کنند، هر چند این تحلیل هم وجود دارد که دولت آمریکا با قوانین سختگیرانه به نوعی از تولیدکنندگان داخلی خود حمایت می‌کند، اما به هر حال این بازار به روی برخی اروپایی‌ها که تولیدشان پایین هم نیست و باید آنها را بفروشند، بسته است.

در این شرایط چه جایی بهتر از بازار رو به گسترش چین؟ سومین عاملی که بازار چین را متمایز از بسیاری از بازارها برای خودروهای اروپایی می‌کند، این است که در این بازار همه مدل خودرویی را می‌توانند به فروش برسانند. از مدل‌های ساده و کوچک کلاس اکونومی گرفته تا سوپراسپرت‌ها و حتی خودروهای سوپرلوکس. این وضعیت حتی در داخل مرزهای اتحادیه اروپا نیز به جذابیت چین نیست. فروش خودروهای سوپراسپرت و لوکس در اروپا کاهش یافته است. در خاورمیانه برخی کشورها بازار خوبی برای خودروهای سوپراسپرت و لوکس هستند، ولی در مقابل خودروهای کوچک و اکونومی در آن کشورها طرفدار زیادی ندارد و البته جمعیت آنها نیز آنقدر نیست که این کشورها را به یک بازار بزرگ تبدیل کند. در برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه نیز تنها می‌توان روی فروش خودروهای کلاس اکونومی حساب کرد. به این ترتیب در کمتر نقطه‌ای از جهان می‌توان به مانند بازار چین به‌طور متشکل روی فروش انواع مختلف خودروها حساب باز کرد.