با پیچیده تر شدن رقابت در دنیای کسب و کار و با پیشرفت دانش و فناوری های جدید؛ ضرورت انجام تحلیل های اقتصادی و سرمایه گذاری نمایان شده است. امروز یکی از معیارهای اصلی تفاوت میان سازمان ها و ارگان های موفق با نمونه های ناموفق نحوه به کارگیری استراتژی ها و جهت گیری های صحیح است که سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی آنها را به سر منزل مقصود می رساند. از این رو استفاده از خدمات مشاوره اقتصادی و سرمایه گذاری درست موجب می شود تا تخصیص های بهینه منابع به درستی انجام گرفته و راهکارهای مناسبی برای سازمان یا ارگان مربوطه اتخاذ شود. در دنیای امروزی که منابع کم است سازمان هایی موفق خواهندبود که با همین منابع کم با یک مشاوره درست، هم بهبود عملکرد داشته باشند و هم ارتقا پیدا کنند به همین منظور همه در تلاش اند تا با استفاده از بهترین مشاوران بهترین جهت گیری را در شرکت، ارگان و یا سازمان خود داشته باشند. چراکه مدیران به این نتیجه رسیده اند که اگر مطالعات امکان سنجی اقتصادی بر روی پروژه های خود نداشته باشند. پروژه های آنها همچون پروژه های سال های قبل کشور، هم هزینه ای گزاف بر دستانشان می گذارد و هم مدت اجرای پروژه را طولانی و فرسایشی می‌کند. از این رو حالا مدیران می‌دانند که استفاده از مشاوران اقتصادی می تواند نگاهی جامع و دقیق از منابع موجود و برنامه ریزی درست برای تخصیص منابع به آنها بدهد و نتایج درخشانی در پایان کار نصیب آنها شود.

برای پاسخ به این که آیا همه مدیران ایرانی و اصفهانی برای خود مشاور اقتصادی تعریف می کنند یا خیر و آیا همه مشاوره های اقتصادی می تواند آینده روشن پیش روی شرکت ها و سازمان بگذارد با سید محمد حسن شهشهانی از مشاوران معاونت بازرگانی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان به گفت و گو نشسته ایم. او می‌گوید: در وضعیت اقتصادی کشور و در کل در موضوع اقتصاد سازمان ها، شرکت ها و موسسات ناچارند برای ارتقای خود دانش روز را به کار بگیرند. هرچند متاسفانه بسیاری از مشاوره ها متناسب با نیازهای آنها نیست و بسیاری از مدیران به علت ناموفق بودن مشاوره اقتصادی دیگر علاقه به حرکت به این سمت ندارند، اما در دنیای پر رقابت امروز مدیر چاره ای جز استفاده از مشاوران اقتصادی ندارد. وی با اشاره به اینکه مشاور اقتصادی همچون یک پزشک برای سازمان یا ارگان می ماند، ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از مشاوره هایی که برای صنایع داده می شود متناسب با نیاز آنها نیست و اصلا بیماری اقتصادی شناسایی نمی شود بلکه فقط دارو برای بیماری اقتصادی تجویز و خوب قاعدتا متناسب با بیماری دارو تجویز نمی گردد.

به گفته شهشهانی، با این مدل تجویز مدیر تصور می کند مشاور اقتصادی به درد نمی خورد. این در حالی است که اساسا مشاوره همچون پزشک است و اگر مشاوره ای درست انجام نگیرد سازمان منهدم می شود چراکه سازمان ها بر اساس سلسله مراتب رشد یک مرحله بالاتر از انسان قرار می گیرند پس مشاور اقتصادی به خصوص مشاور جایگاه بسیار مهمی است که با یک خطا می‌تواند سازمان را از بین ببرد. این مشاور اقتصادی معتقد است که در مشاوره اقتصادی دو مشکل اساسی وجود دارد: ابتدا اینکه ارگان ها و سازمان ها تا زمانی که به مشکل بر نخورند، سراغی از مشاور اقتصادی نمی گیرند. دقیقا شبیه به سیستم درمان ما که کسی به دنبال پیشگیری نمی رود؛ و مسئله دوم مسئله نبود نسخه های درست مشاور اقتصادی است. چراکه گاهی نسخه های اقتصادی برای یک شرکت یا سازمانی نوشته می شود که اصلا به درد آن سازمان یا شرکت نمی خورد و همین موضوع شرکت و سازمان مورد نظر را ۵ سال به عقب برمی‌گرداند در حالی که قرار بوده استراتژی اتخاذی توسط مشاور آینده ای روشن را برای او به ارمغان آورد.

آنچه در این میان مهم به نظر می رسد این است که در همین دنیا با رقابت های پیچیده اقتصادی هنوز مدیران در ایران تا زمانی که با مشکل مواجه نشوند به سوی مشاوران اقتصادی حرکت نمی‌کنند؛ از طرف دیگر مشاوران هم به علت برخی اشتباهات یا تجویزات غلط هنوز نتوانسته اند اعتماد مدیران را به دست بیاورند. این دو موضوع اساسی موجب شده تا همچنان بحث مشاوره به خصوص مشاوره اقتصادی در ایران و اصفهان به خوبی جدی گرفته نشود. هرچند وضع نسبت به گذشته بهتر شده و مدیران با توجه به فرسایش برخی از پروژه ها پیش چشمانشان به این موضوع اعتقاد پیدا کرده اند که مشاور اقتصادی خوب می‌تواندکمک کننده باشد.