«گل»‌ها در پی تنگ‌کردن قیف امنیتی
فرانسه در حال تغییر رویکرد خود نسبت به مسائل امنیتی است. این کشور پس از حوادث اخیر قصد دارد تغییرات اساسی در ساختار امنیتی خود به‌وجود آورد. حادثه شارلی ابدو در شرایطی رخ داد که برادران قواشی هر دو تحت نظر نیروهای امنیتی این کشور قرار داشتند. اینک، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور چپ‌گرای این کشور که همچنان عنوان ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری فرانسه را با خود یدک می‌کشد، می‌گوید که تدابیری پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث تروریستی اتخاذ کرده است. در حملاتی که آمریکا در 11 سپتامبر از سوی القاعده متحمل شد، ساختار امنیتی این کشور دچار تحولاتی شد که باعث به‌وجود آمدن «Homeland Security» یا وزارت امنیت داخلی آمریکا شد. در آن زمان نیز غافلگیری نیروهای امنیتی آمریکا باعث شد که ساختار امنیتی وقت آمریکا مورد انتقادهای فراوانی قرار گیرد. به گفته برخی ناظران روند حوادث شارلی ابدو نیز باعث شده که تجدیدنظر در ساختارهای امنیتی فرانسه مهم‌ترین اولویت وی تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش قرار گیرد. این ناظران اعتقاد دارند که فرانسه نیز در حال تاسیس یک نهاد امنیتی است که به لحاظ ساختاری شبیه « Homeland Security» ایالات متحده است.
سایت خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد که قرار است آمریکا، تجربیات خود را در مبارزه با تروریسم و ایجاد حلقه‌های امنیتی در اختیار کشورهای اروپایی قرار دهد و در این‌باره آمریکا آمادگی خود را برای ارائه طرح‌های امنیتی‌ اعلام کرده است. در این زمینه، رئیس شورای اروپا، با اشاره به حمله‌‌های تروریستی مادرید و لندن در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ گفت که «حمله‌ سبعانه به پاریس» نشان داد که «کشورهای اروپایی در دنیای کنونی تا چه حد آسیب‌پذیرند.» دونالد توسک اضافه کرد: «هر چند اتحادیه‌ اروپا قادر نیست تمام مسائل را حل کند، ولی می‌تواند وظیفه‌ خود را در جهت تقویت امنیت در این قاره انجام دهد.»
به گفته‌ توسک، فراهم ‌آوردن تسهیلات برای «به‌دام ‌انداختن تروریست‌ها»، می‌تواند یکی از این اقدامات باشد. او با اشاره به این که پس از حمله‌ تروریستی سپتامبر 2001 به آمریکا، اروپا، ماده‌ قانونی «چگونگی دستگیری متهمان در کشورهای اروپایی» را به تصویب رسانده، گفت: «ما باید در این زمینه فعال‌تر ظاهر شویم.» بر اساس این قانون، کشورهای اروپایی موظف هستند به محض دریافت تقاضای دستگیری فرد مظنونی که از سوی یک کشور عضو ارائه شده، بدون بررسی علت اتهام، فرد را در اسرع وقت بازداشت و به کشور متقاضی تحویل دهند. توسک هم‌چنین اعلام کرد که درصدد است، هفته‌ آینده در نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ شرکت کند و از نمایندگان بخواهد کار طرح تنظیم فهرست مسافران شرکت‌های هواپیمایی اتحادیه‌ اروپا را تسریع کنند. به گفته‌ رئیس شورای اروپا، بر اساس این فهرست «می‌توان رد مسافران خطرناک را پی‌گرفت». این طرح پیش از این در سال 2007 به اتحادیه اروپا ارائه شد که به تصویب نرسید. این‌بار اما به نظر می‌رسد که اولویت‌های امنیتی اروپا در حال تغییر است و اتحادیه اروپا قصد دارد تغییرات وسیعی در سیستم‌های امنیتی خود به‌وجود آورد. در این راستا دولت فرانسه روز دوشنبه با تشکیل جلسه بحران برای بررسی وضعیت امنیتی این کشور اعلام کرده است از این پس در نقاط از پیش تعیین شده بیش از 15 هزار نیروی امنیتی به کار خواهد گرفت.
ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده که از سه‌شنبه دوازدهم ژانویه، ۱۰ هزار نیروی امنیتی حفاظت از مراکز حساس را به عهده گرفته‌اند. پنج هزار نفر دیگر هم از ۷۰۰ مدرسه ویژه یهودیان محافظت خواهند کرد. مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه می‌گوید آمه دی کولی بالی، مهاجمی که در یک سوپرمارکت ویژه یهودیان (کوشر) چهار نفر را کشت، قطعا همدست داشته است.
در جلسه روز دوشنبه با ریاست فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و وزرای کابینه، درباره حمله هفته گذشته به نشریه فکاهی شارلی ابدو و گروگان‌گیری در یک فروشگاه ویژه یهودیان (کوشر) بحث شد. نیروهای امنیتی فرانسه با این انتقاد مواجه هستند که چطور افراطیون شناخته شده توانستند چنین حملاتی را در پاریس ساماندهی کنند.
در مجموع سه حادثه حمله به نشریه طنز شارلی ابدو، گروگان‌گیری در فروشگاه مخصوص یهودیان و حمله به یک مامور پلیس در مجموع ۱۷ نفر کشته شدند.
بعد از آنکه مشخص شد دو برادر سعید و شریف قواشی و آمه دی کولی بالی، مظنونان کشته شده، سابقه فعالیت‌های افراط‌گرایانه داشته‌اند، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه حملات پاریس را «شکستی آشکار» توصیف کرد. برادران قواشی در فهرست افراد تحت نظر دولت بریتانیا و آمریکا بودند. مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند آنها در حال بررسی نظریه‌ای هستند که مقامات فرانسه مطرح کرده‌اند. مقامات فرانسه می‌گویند که سعید قواشی در زمانی که به عمان سفر کرده، احتمالا با مقامات القاعده یمن نیز دیدار داشته است.
مقامات امنیتی فرانسه پس از اینکه سعید قواشی از سفر برگشت، ابتدا خود مستقیما وی را تحت نظر داشتند و سپس پلیس قضایی این کشور این مسوولیت را به‌عهده گرفت. آنها برای این کار تمامی خطوط ارتباطی وی و برادرش را شنود می‌کرده‌اند. این منابع فرانسوی می‌گویند که شریف قواشی هم به‌نوعی تحت نظارت آنها بوده است. او متهم بوده که در فراری دادن یکی از زندانیان الجزایری‌تبار نقش موثری داشته است. در سال ۲۰۰۸، یکی از افراطیونی که به اتهام عضوگیری برای القاعده عراق دستگیر شده بود از زندان فرار می‌کند. در این میان نخستین کسی که به عنوان همدست این فرد معرفی می‌شود، شریف قواشی است، اما پلیس این کشور به‌دلیل نداشتن مدارک مستند مجبور می‌شود وی را آزاد کند.
به گفته برخی ناظران سیاسی، ضعف نیروهای امنیتی فرانسه و حضور افرادی از قبیل تروریست‌هایی که به سوریه رفته و سپس به اروپا باز می‌گردند باعث شده است که کشورهای اروپایی، و در راس آنها فرانسه در مورد ساختار امنیتی تجدید نظر کرده و ساختاری تازه پدید آورند.