نا بسامانی بازار مسکن و مباحث حاشیه‌ای آن موجب شد تا در دهه 40 دولت وزارت خانه‌ای برای تصدی این بخش ایجاد کند.
هدف از ایجاد این وزارتخانه با عنوان «آبادانی و مسکن» تمرکز و هماهنگی تمام دستگاه‌های ساختمانی کشور مانند بانک ساختمانی، سازمان خانه سازی، شورای عالی مسکن و بانک رهنی و فراهم ساختن و اتخاذ یک سیاست اعتباری صحیح برای کار مسکن در کشور بود. همچنین این اقدام با هدف جداسازی کارهای اجرایی شهرسازی و عمران روستایی از سازمان برنامه انجام گرفت تا این سازمان با فراغ خیال امور مربوط به خود را انجام دهد. پس از شکل‌گیری وزارت آبادانی و مسکن، این وزارتخانه کوشید تا به موضوع مسکن در کشور سر و سامان دهد. به همین منظور فعالیت‌هایی آغاز کرد.
در یادداشت حاضر بخشی از این فعالیت‌ها در سال ۱۳۴۴ بررسی خواهد شد. سال ۱۳۴۴ وزارت آبادانی مسکن در چارچوب سیاست کلی دولت اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی در سراسر کشور کرد. فعالیت‌های عمرانی این وزارتخانه از بهمن ماه ۱۳۴۳ تا این تاریخ به شرح زیر است.
الف- آب شرب: عملیات اجرایی ۴۳ طرح تامین و لوله‌کشی آب شرب در شهرها و روستاهای کشور خاتمه یافته و در حال حاضر مورد بهره‌برداری و استفاده قریب دو میلیون نفر می‌باشد.هزینه اجرای طرح‌های مزبور در حدود ۳۳۲ میلیون ریال از محل بودجه عمرانی برنامه سوم کشور تامین گردیده است. در فاصله زمانی مزبوره ۲۵ طرح تامین آب شرب در دست اجرا بوده و در حال حاضر مقدمات شروع عملیات اجرایی ۹۰ طرح دیگر تامین آب شرب فراهم گردیده است.
ب- برق: عملیات اجرایی سه طرح تامین برق در نوشهر، نیشابور و فیروزکوه خاتمه یافته که در حدود ۲۰ میلیون ریال هزینه‌های مربوطه از محل بودجه عمرانی پرداخت گردیده است و در همین مدت عملیات اجرایی ۳۱ طرح تامین برق شروع و مقدمات انجام تشریفات مناقصه ۱۰۷ طرح تامین برق شهرهای کوچک نیز فراهم گردیده است.
ج- آسفالت: از بهمن ماه ۱۳۴۳ تا کنون عملیات اجرایی ۱۷ طرح ساختمان آسفالت خیابان‌های شهرستان‌های کشور خاتمه یافته که هزینه آن در حدود ۱۵۰ میلیون ریال از محل بودجه عمرانی کشور تامین گردیده است. در ضمن عملیات ساختمانی ۸۵ طرح آسفالت خیابان‌های شهرستان‌های مختلف شروع و مقدمات شروع عملیات اجرایی ۳۵ طرح آسفالت‌کاری دیگر فرهم گردیده است. یکی از این طرح‌ها، طرح آسفالت اساسی ۹ خیابان تهران است که برای بار اول طبق اصول جدید انجام گرفت.
د- بهسازی محیط: عملیات ساختمان ۱۴ طرح بهسازی محیط (ساختمان حمام، غسال‌خانه، رختشوی‌خانه و مستراح عمومی) در این مدت پایان یافته و هزینه مربوطه از محل بودجه عمرانی کشور در حدود ۵۶ میلیون ریال پرداخت گردیده است. عملیات اجرایی ۱۰۲ طرح بهسازی شروع شده و مقدمات شروع عملیات ساختمانی ۱۰ طرح دیگر فراهم گردیده است.
ه- حفاظتی: عملیات ساختمانی طرح حفاظتی (ساختمان سیل برگردان و پل) خاتمه یافته که هزینه آن بالغ بر ۵۰ میلیون ریال از محل بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است. عملیات اجرایی ۲۵ طرح حفاظتی شروع شده و مقدمات شروع عملیات ساختمانی ۱۶ طرح دیگر فراهم گردیده است.
و- ساختمان بناهای دولتی: عملیا اجرایی ۶ طرح ساختمان بناهای دولتی خاتمه یافته و هزینه مربوطه در حدود مبلغ ۴۰ میلیون ریال از محل بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است. عملیات ساختمانی ۴۰ طرح دیگر شروع شده که اعتبار مربوطه به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال تامین گردیده است.
ز- ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت: وزارتخانه مزبور در راستای کاهش حاشیه‌نشینی در کلان شهر تهران خانه‌هایی ارزان قیمت ساخت که با عنوان «خانه‌های کوی نهم آبان» در اختیار مردم قرارگرفت. این خانه‌های انفرادی و دارای دو اطاق با سرویس و حیاط بود. در طرح مربوطه ساختمان ۶۰۰۰ خانه پیش‌بینی شده که تا ساختمان ۳۴۵۰ خانه از اول سال ۱۳۴۴ توسط سازمان مسکن اجرا شده بود و در مجموع تعداد ۴۰۰ دستگاه خانه تحویل حاشیه‌نشین‌ها شده بود. در همین زمان ۶۰۰ دستگاه دیگر آماده تحویل بود که طبق برنامه در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گرفت و قرار بود بقیه تا حدود ۱۰۰۰ دستگاه دیگر تا آخر سال تحویل داده شود. هزینه ساختمان ۳۴۵۰ خانه مزبور با شهرسازی مربوطه حدود ۴۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال برآورد شد. این طرح در نقاط دیگر هم اجرا شد، چنان که در همین زمان ساختمان تعداد ۱۵۳ دستگاه خانه ارزان قیمت در مشهد در دست اجرا بود که اجرای برنامه تخریب زاغه‌ها را به شهرستان‌ها تسری می‌داد.
ح- ساختمان راه‌های فرعی: از بهمن‌ماه سال ۴۳ تا آن زمان ساختمان ۱۶۵ رشته راه فرعی به طول تقریبی ۶۴۰۰ کیلومتر در دست اجرا بود که ساختمان قریب ۷۰۰ کیلومتر آن خاتمه یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اعتبار ساختمان این راه‌ها برای سال مورد بحث به مبلغ ۳۵۰۰ میلیون ریال از محل بودجه عمرانی سوم تامین شد.
ط- بانک رهنی: از ابتدای سال ۱۳۴۴ تا پایان آذرماه این سال مبلغ ۲۳۰۷۱۰۹۲۹۶ ریال به ۳۷۵۹۶ نفر از طرف بانک رهنی ایران جهت خرید خانه یا ساختمان مسکن وام داده شد که این مبلغ بیش از چهارصد میلیون ریال بیشتر از مبلغ مشابه سال گذشته بود. علاوه بر این ساختمان ۶۷۲ خانه کوی فرح در سال مورد نظر به پایان رسیده و به بهره‌برداری رسیده بود.