*به گفته مدیر عامل شرکت آتبین، تولیدات این شرکت که مورد استفاده صنایع استراتژیک از جمله صنایع دفاعی ، فولاد، خودرو، مس، نفت و گاز است، مبتنی بر چنان دانش فنی بالایی است که از این حیث در برخی تولیدات در ردیف 4 یا 5 کشور دارنده این فناوری قرار گرفته است بیش از 500 مؤسسه و شرکت در کشور در حال حاضر در لیست تحریم‌ها قرار دارند. این شرکت‌ها که بخش قابل‌توجهی از آنها دانش‌بنیان، تولیدی و دارای قدمت زیاد نیز هستند و بار عمده‌ای از رشد صنایع های‌تک و تقویت و رشد فناوری در کشور را بر عهده دارند نیازمند حمایت و عنایت ویژه می‌باشند؛‌ اگر مسئولان با اقداماتی قاطع، سریع و عملیاتی به کمک آنها نشتابند، ادامه حیات و فعالیت آنها به مخاطره می افتد. با در نظر گرفتن این که دشمنان نظام و انقلاب با نگاه کارشناسی و بررسی دقیق این صنایع گلچین را انتخاب نموده‌اند، می‌طلبد که دولتمردان محترم و مسئولین اجرائی نیز نگاه هوشمندانه‌ای به این امر معطوف نمایند.
علاوه بر تحریم‌های عمومی و کلی در سیستمهای مالی، ‌نفت،‌ صنعتی، خودروئی و غیره حدود ۵۰۰ مؤسسه و شرکت صنعتی و مؤسسه در کشور وجود دارد که مستقیما در لیست تحریم‌های ظالمانه پنج سال گذشته استکبار جهانی قرار گرفته اند و برخی مدیران این شرکت‌ها گلایه دارند که طی این مدت، نه فقط مورد حمایت مسئولان دولتی و سیستم بانکی واقع نشده اند، بلکه عوامل و ابزارهای متعددی نیز که نوعی اعمال تحریم داخلی است، موجب شده که این واحدها در تنگنا قرار گیرند.
گروه صنعتی آتبین، با 25 سال سابقه و 400 نفر پرسنل، از واحدهای دانش بنیان با تولیدات انحصاری استراتژیک و یکی از کارخانه‌های صاحب نام کشور بوده که پروژه‌های خطیر و حساسی را به انجام رسانیده، از آن جمله می‌توان به طراحی- ساخت و بهره‌برداری از 7 خط تولید کپسولهای CNG، خطوط تولید پره‌توربین و پوسته توربین در اکثر بخشهای گروه مپنا، خطوط تولید پوسته موتور S7 در ایران خودرو، خطوط تولید انواع فنر برای شرکت سایپا، خطوط پیشگرم نورد فولاد، انواع پروسه‌های ذوب و عملیات حرارتی آلومینیوم، طرح توسعه فولاد اسفراین و فولاد ‌آلیاژی یزد، اجرای طرح لوله‌های مسی و نیز خط نورد مجتمع فولاد بافق و ... اشاره نمود.
به گفته دکتر کیوان اطمینان مدیر عامل شرکت آتبین، تولیدات این شرکت که مورد استفاده صنایع استراتژیک از جمله صنایع دفاعی ، فولاد، خودرو، مس، نفت و گاز است، مبتنی بر چنان دانش فنی بالایی است که از این حیث در برخی تولیدات در ردیف ۴ یا ۵ کشور دارنده این فناوری قرار گرفته است، به طوری که در حال حاضر بی نیاز از بیگانگان به تامین بخش مهمی از نیازهای اساسی کشور موفق شده و حتی تنگناهای ناشی از تحریم ها باعث شده است که محصولات این شرکت از استقبال بیشتری در بازار داخلی برخوردار شود. این شرایط موجب شده است که این گروه صنعتی به فرموده و تعبیر مقام معظم رهبری در یک جریان جهاد اقتصادی وارد شده و با اصرار به دستیابی به افتخارملی به کسب دستاوردهای مهمی در چند سال اخیر موفق شود در حالی که کشور مان طی این دوره، مورد شدیدترین تحریمها قرار داشته است.
از جمله اینکه این واحد در حال حاضر حدود دهها قرارداد مهم برای تولید حساس‌ترین دستگاه‌ها در سازمانهای مختلف و مراکز صنعتی بزرگ در حال اجرا دارد که انجام آنها با وجود مشکلات زیاد و محدودیتهای عدیده در حال پیشرفت است .
در این میان برخی مشکلات داخلی موجود مانند عدم اجرائی شدن قانون رفع موانع تولید (علیرغم تصویب) که شرایط خاص حاصل از تحریم را هدف قرار می‌دهد به مرحله اجرا درنیامده و مجموعه‌های صنعتی از بابت کمبود نقدینگی، مشکلات اخذ وام ها و تسهیلات صنعتی، پرداخت مالیات های مختلف، حقوق سازمان تامین اجتماعی و هزینه های دیگر شدیدا تحت فشار قرار گرفته‌اند. هر چند به جرأت می‌توان گفت علیرغم شرایط خاص تحریم و رکود حاکم، شرایط جهادی و متهورانه‌ای در قانون مذکور در نظر گرفته نشده است.
دکتر اطمینان می گوید: مثال اینگونه صنایع مثال جانبازانی است که پس از یک کارزار سخت با دست و پای مجروح و شکسته زمین‌گیر شده اند،‌ اما کمکی به آنها نمی‌شود و بانیان امر هیچگونه حمایت و مساعدتی از آنها به عمل نمی آورند، بخصوص در حوزه فعالیت‌های این‌چنینی با وجود اینکه این گونه تولیدات کاملا انحصاری است و ورود مشابه آنها از خارج به دلایل تحریم امکان پذیر نیست، اما قوانین مصوب دولت و مجلس را هم که در این موارد به تصویب رسیده اجرا نمی‌کنند. کما اینکه طبق مصوبه مورخ 20/ 12/ 93 بانک مرکزی بنا بود حتی در شرایط داشتن معوقات بانکی، دادن تسهیلات به شرکت‌های خوش حساب بانکی قبل از سال 90 بلامانع باشد که این قانون هیچ‌گاه اجرائی نشده است.
مدیرعامل شرکت آتبین فرمایشات مقام معظم رهبری درمشهد را فصل‌الخطاب دانسته و می‌گوید: ایشان تمام مسئولان کشور را به حمایت از جهادگران جبهه اقتصاد مخصوصا در صنایع پیشرفته و دانش بنیان دعوت کرده‌اند و ما انتظار داریم این دعوت لبیک گفته شود.
وی می‌افزاید: این شرکت همچنان برای انجام تولیدات پیشرفته و فوق العاده حساس و مهم خود باید در پیچ و خم مقررات اداری و آئین نامه ها و بخشنامه ها اسیر گردد و حتی در مقام فروش کالا، باید از آئین نامه های سازمانهای خریدار تبعیت کند تا کالایی را که کاملا تولید آن در انحصار این شرکت است با شرایطی که آنها تعیین می‌کنند بفروشد.
وی البته انتظار بیشتری ندارد و می گوید که حداقل بخشنامه‌های بانک مرکزی در تخصیص منابع مصوبات دولت و مجلس در خصوص کمک های ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و انحصاری، باید به اجرا گذاشته شود، هرچند به نظر می‌رسد این حداقل کاری است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری می بایست در جهت حمایت از این جهادگران انجام شود .
نوسانات ارزی سالهای اخیر
یک دلیل دیگر
در این میان رسول تقربیان معاون حقوقی گروه صنعتی آتبین می‌گوید که نوسانات شدید نرخ ارز در سالهای اخیر همزمان با اعمال تحریم های بین‌المللی، مشکلاتی فراهم کرد که بعضی از شرکت ها را به تعطیلی کشاند و بعضی دیگر را به رکود و این مجموعه هم نتوانست مبالغ قابل توجهی از مطالبات خود را وصول نماید.
وی افزود: بدیهی است شرکت آتبین با مدیریت جهادی، در سالهای اخیر طوفان مهیبی را از سرگذراند که نتیجه آن نه تنها استمرار فعالیت شرکت و تامین حساس ترین قطعات مورد نیاز صنایع کشور بود بلکه شاهد رشد تولیدات و قراردادها بودیم.
در این میان تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای یک حرکت جهادی در عرصه اقتصادی کشور بود که همگان را به آن سمت فراخوانده‌اند و همه ما مکلف هستیم فرامین رهبر فرزانه خویش را به دقت اجرا نمائیم، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای فرمودند:‌ اقتصاد کشور نیازمند حرکتی جدی است و در این عرضه کارزار هرکسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است؛ اما بعضاً درخصوص این جهادگران اقتصادی شاهد آن هستیم که برخی از ارگانها و نهادهای اجرایی کمتر غمشان را خورده‌اند. یعنی نه تنها باید تمام تعهدات مالی از قبیل مالیات ها، بیمه‌های کارگری، هزینه های سربار و حقوق پرسنل و امثال آنها به موقع پرداخت شود، بلکه حتی برای زمان‌هایی که بازار راکد و کشور نیز در بحران بوده، سود و جرائم بانکی،‌ مالیات و ... مثل دوران رونق محاسبه و اخذ شده است.
تقربیان اضافه می‌کند که حالا بانک‌ها به خاطر کوچکترین بدهی معوق گشایش اعتبار نمی‌کنند، تسهیلات ارائه نمی‌دهند و حتی دسته چک نیز صادر نمی‌کنند. آیا مفهوم کاملا روشن این گونه برخوردها، یعنی عدم حمایت از صنعت و مخصوصا این نوع صنعت استراتژیک؟ مگر متصور است که واحد اقتصادی در این شرایط پیچیده فعالیت نماید و دارای مشکل مالی نباشد؟
معاون حقوقی شرکت آتبین تسهیلات مأخوذه از بانکها را به 3 قسمت تقسیم می کند و می افزاید: یک سری از تسهیلات اخذ شده به جای تولید به دلالی خرید زمین و مستغلات صرف شده. یک سری دیگر تسهیلات را گرفته اند و با آن به خام فروشی پرداخته‌اند و دسته ای دیگر هم تسهیلات گرفته اند و صرف ساخت و تولید حساس ترین کالاهای مورد نیاز جامعه در شرایط تحریم کرده‌اند و در حال حاضر نیز با سختی ادامه فعالیت می‌دهند، سوال ما این است که دولت برای این دسته اخیر چه راهکارهایی جهت ادامه حیات و بقاء آنها اندیشیده است و تا چه میزان قوانین حمایتی اجرا گردیده است؟
هزینه های ساختاری
ایجاد شغل در صنایع پیشرفته
اما مهندس مشیریان قائم مقام مدیرعامل از یک زاویه دیگر وضعیت مالی را مورد تحلیل قرار داده و با نگاهی موشکافانه هزینه های ساختاری ایجاد اشتغال در صنایع«Hi tech» و دانش بنیان را مطرح می‌سازد.
به گفته مشیریان هزینه ساختاری ایجاد یک فرصت شغلی در صنایع برحسب محاسبه وزارت کار بالغ بر400 تا 800 میلیون تومان می باشد که این مبلغ در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان چند برابر می‌شود و این در حالی است که شرکت آتبین در حال حاضر بیش از 400 نفر را تحت اشتغال قرار داده که مشخص است چه سرمایه‌هایی به لحاظ مالی و منابع انسانی در این مجموعه نهفته است. البته در صورت رونق تولید قادر به افزایش چشمگیر سطح اشتغال فعلی نیز خواهد بود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت اهمیت حمایت از این نوع شرکت ها را غیر قابل انکار ارزیابی کرده و اضافه می‌کند: در حالیکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی درصدد نابود کردن این نوع مجموعه‌ها به لحاظ جایگاه ویژه آنها در تولید محصولات فرا پیشرفته و استراتژیک هستند، متولیان صنعت باید از ضربه پذیری آنها ممانعت کرده و از طریق یک سری قوانین و تدابیر از شرکت‌های نظیر این مجموعه حمایت ویژه،‌ قاطع، ‌سریع و عملیاتی نمایند.