در ذهن بسیاری هنوز ایالات متحده بزرگ‌ترین‌ خودروساز جهان از نظر تعداد تولید به حساب می‌آید. اما این تنها خاطره‌ای متعلق به گذشته است. چین جای آمریکا را گرفته و با روند کنونی بعید است این جایگاه را به کشور دیگری واگذار کند. حتی اتحادیه اروپا متشکل از چند کشور صاحب صنعت خودرو هم نمی‌تواند به قلمرو خودروسازی چین از بعد تیراژ نزدیک شود. اما تبدیل شدن چین به بزرگ‌ترین‌ خودروساز جهان بیشتر به یک حرکت انفجاری می‌ماند تا یک روند تدریجی. یک دهه قبل یعنی سال 2005 میلادی چین حتی در میان 10 خودروساز بزرگ جهان هم حضور نداشت. در سال 2005 میلادی در چین 5 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو تولید شده است که تنها کمی بیش از 3 میلیون دستگاه آن خودروهای سواری و شخصی بوده‌اند. بقیه را خودروهای کار و تجاری تشکیل می‌دادند. این یعنی سهم خودروهای سواری از تولیدات چین نزدیک به 54 درصد بوده است و البته این را هم باید در نظر گرفت که از این میزان 5 میلیون و 700 هزار دستگاه 47 درصد سهم شرکت‌های خارجی بوده که در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چهار سال بعد یعنی در سال 2009 اما دیگر چین یک کشور ناشناخته در صنعت خودرو نیست. به یمن بازارهای صادراتی برای اولین بار تولید خودروهای سواری در این کشور از مرز 10 میلیون دستگاه عبور می‌کند.
در این سال صنعت خودرو چین ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند که تنها ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از آن خودروهای کار و تجاری هستند و بقیه را خودروهای سواری تشکیل می‌دهند. به این ترتیب سهم خودروهای سواری از کل تولیدات خودرو چین از ۴۷ درصد به ۷۵ درصد می‌رسد. این یعنی صنعت خودرو چین به سمت سودآوری بیشتر حرکت می‌کند؛ چرا که میزان تقاضا برای خودروهای سواری همواره بیشتر از خودروهای تجاری است. همچنین این خودروها سرعت بالاتری در تغییر دارند. یک مالک خودروی تجاری شاید چند دهه خودرو خود را تعویض نکند؛ اما مالکان خودروهای سواری اغلب هر زمان که شرایط اقتصادیشان اجازه دهد دست به تغییر خودرو می‌زنند. از سال ۲۰۰۹ به این سو، تیراژ خودروهای کار و تجاری در چین در همین سطح ۳ تا ۴ میلیون دستگاه در سال حفظ شده است. اما تولید خودروهای سواری با شتاب زیادی افزایش پیدا کرده است.
سال 2015 چینی‌ها جهان خودرو را شگفت زده کردند. آنها در سال گذشته میلادی (این مطلب در ژانویه 2016 نوشته شده است) توانستند تیراژ تولید خودروهای سواری خود را از مرز 20 میلیون دستگاه عبور دهند. در این سال چین بر اساس آمارهای ارائه شده بیش از 24 میلیون و 503 هزار دستگاه انواع خودرو تولید کردند که از این تعداد 21 میلیون و 80 هزار دستگاه آن خودروهای سواری بوده است. این یعنی سهم خودروهای سواری از تولید صنعت خودرو چین به 86 هزار دستگاه رسیده است. در مورد میزان تولید خودرو در جهان در سال 2015 آمارهای مختلفی ارائه می‌شود که معتبرترین آنها را سازمان تولید‌کنندگان وسایل نقلیه موتوری OICA ارائه می‌کند. این موسسه در آلمان قرار دارد. براساس آمار این موسسه در سال 2015 میلادی برای اولین بار تولید خودرو در جهان از مرز 90 میلیون دستگاه در سال گذشته و تعداد 92 میلیون و 530 هزار دستگاه انواع خودرو در گوشه و کنار جهان تولید شده است. با قرار دادن آمار تولید چین در آمار کل، متوجه می‌شویم که در حال حاضر سهم خودروسازی چین از تولید جهانی خودرو 4/ 26 درصد است. این در حالی است که در سال 2005 میلادی سهم این کشور از تولید جهانی خودرو به کمتر از 5 درصد می‌رسیده است. به این ترتیب کشوری که در تولید خودرو حرفی برای گفتن نداشت، ظرف کمتر از یک دهه بیش از یک چهارم تولید خودرو جهان را به خود اختصاص داده است.