حرکت ماشین‌ها به سوی رایانه شدن

فناوری در خودروهای امروزی موضوعی است که اهمیت بالایی دارد و داشتن این فناوری‌ها مخصوصا از نوع ارتباطی به پیشرفت صنعت الکترونیک و مدارها ارتباط مستقیمی دارد. پردازنده و سیستم‌های کامپیوتر برخی خودروهای امروزی از نوت‌بوک شما هم قوی‌تر هستند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر از این امکانات واقعا موردنیاز هستند، چراکه باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودرو می‌شوند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بسیاری از امکانات خودروهای امروزی هیچ‌گاه مورداستفاده افراد قرار نمی‌گیرند و این در حالی است که بابت این گزینه‌ها مبلغ زیادی پرداخت‌شده است.

برای بسیاری از افراد خودرو وسیله‌ای است برای جابه‌جایی از محلی به محل دیگر و برای برخی افراد یک سیستم ساده پخش و رادیو هم کفایت می‌کند. با پیشرفته‌تر شدن خودروها و امکانات جانبی آنها خودروسازان باید راهی برای کاربرپسند تر کردن این فناوری‌ها پیدا کنند. سهولت در استفاده از سامانه‌های یک خودرو می‌تواند رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد. بر‌اساس تحقیقات انجام‌شده در میان خودروسازان دنیا، بی‌ام‌و و هیوندا دو خودروسازی هستند که تجهیزات و امکاناتشان کاربرپسند تر هستند و افراد راحت‌تر می‌توانند از سامانه‌های آنها استفاده کنند. در رابطه با سایر خودروسازها تنها چند برند و چند مدل توانستند امتیاز بالایی به دست بیاورند. دقت به این موضوع می‌تواند باعث شود تا راننده‌ها راحت‌تر از امکانات خودرو استفاده کنند و این امکانات در دسترس‌تر باشند.

برای مثال برای گوش دادن به موزیک مورد علاقه به جای اینکه وارد منوهای زیادی شوید یا به کنسول مراجعه کنید تنها با فشردن یک دکمه در مناسب ترین محل ممکن این با راحتی بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد و البته این مثال ساده‌ترین کار ممکن است. در همین بررسی مشخص شد که از جمله امکانات مورد توجه کاربران سامانه پیشگیری از برخورد بوده است و همچنین سیستم هشدار‌دهنده نقاط کور از دیگر امکاناتی است که کاربران امروزی آن را از دست نمی‌دهند. این گزارش همچنین مشخص کرده است که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهد از سیستم مسیر یابی تلفن همراه به جای خودرو استفاده کند و در ۵۷ درصد موارد هیچ‌گاه سراغ امکانات خودرو نمی‌روند و حتی آن را امتحان هم نمی‌کنند. مواردی این چنینی نشان می‌دهد افراد با وجود استفاده از خودروهای هوشمند نسبت به آنچه این خودروها دارند نا آگاه هستند و از آنها برای رانندگی امن تر استفاده نمی‌کنند.

این تحقیق برای خودروسازان و طراحان این خودروها اهمیت زیادی دارد و کمک می‌کند آنها بتوانند در طراحی این سامانه‌ها سهولت در استفاده را مد نظر قرار دهند. اطلاع از امکانات خودروها باعث می‌شود تا کاربران نسبت به خرید خودرو احساس رضایت بیشتری داشته باشند و این موضوع می‌تواند فروش خودروهای هوشمند را تسهیل کند. کاربران انتظار دارند که در اولین امتحان خود بتوانند با موفقیت از آن استفاده کنند در غیر این‌صورت احتمال استفاده مجدد از آن بسیار کاهش می‌یابد. در کنار تمام این موارد و مسائلی که خودروسازان باید در نظر بگیرند بی‌ام‌و همچنان در صدر اخبار ایجاد و معرفی فناوری‌های جدید در خودرو است و اعلام کرده است که نسل جدید سامانه‌های ارتباطی بین خودرو و تلفن همراه را معرفی خواهد کرد. این روزها استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی مانند اس واچ یا اپل واچ رونق بیشتری دارد و این ابزار در کنار تلفن‌های همراه می‌توانند با خودروها ارتباط برقرار کرده و بسیاری از شرایط را از این طریق کنترل کرد.

اطلاع از مقدار شارژ باتری (برای خودروهای برقی یا هیبریدی) دمای خودرو و سایر وضعیت‌ها از طریق این ارتباط بین ابزاری قابل دریافت است. شرکت بی‌ام‌و اعلام کرده است که نسخه جدیدی از این سامانه‌های ارتباطی را روی خودروهایش استفاده خواهد کرد که نسبت به گذشته بهبود‌هایی یافته است. این سامانه از طریق Open Mobility Cloud می‌تواند دسترسی به اطلاعات را از هر مسافتی فراهم کند. دسترسی به اطلاعات مادامی که شما و خودرو به اینترنت دسترسی دارند امکان پذیر است. این سامانه به سیستم‌های هوشمندی مجهز است که می‌تواند الگوی رانندگی را تشخیص داده و بر‌اساس آن پیشنهاد‌های مورد پسند راننده را بدهد. موضوع امنیت در این سامانه‌ها همزمان با رونمایی از آنها مطرح شده است و شرکت‌های سازنده تلاش کرده‌اند با ایجاد حفاظ‌های متعدد امنیتی از دسترسی سایر افراد به اطلاعات موجود در خودروی شما جلوگیری کنند.

البته اطلاعاتی که در این سیستم‌ها وجود دارد حیاتی نبوده و سارقان نهایتا می‌توانند به مسیرهای طی شده دسترسی داشته باشند، اما امکان باز کردن درها و روشن کردن خودرو هم در دسترس قرار دارد که آپدیت‌های صورت گرفته می‌تواند جلوی این دسترسی‌های نامتعارف را بگیرد، اما اینکه بی‌ام‌وی برای سهولت در استفاده از این سامانه‌ها قرار است چه تغییراتی ایجاد کند تا کاربر دچار گیج شدن نشود موضوعی است که برای تحقق و بررسی آن منتظر رونمایی از این امکانات جدید باشیم.

حرکت ماشین‌ها به سوی رایانه شدن

حرکت ماشین‌ها به سوی رایانه شدن