آسمان آبی حق توست
عاطفه چهره گشا یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم کلان‌شهر‌ها بحران آلودگی است. بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسوولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین‌بخشی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین‌‌بخشی باشد.
همزمان با فرارسیدن هفته هوای پاک (۲۹ دی تا ۵ بهمن) و با توجه به تشدید آلودگی هوای اهواز، برنامه‌هایی در جهت تغییر رفتار شهروندان در ارتباط با الگوهای فرهنگی صحیح برای کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی شده که مطابق با برنامه هفتگی اجرا می‌شود.این برنامه‌ها با نواختن زنگ هوای پاک در مدارس سطح منطقه در روز دوشنبه ۲۹ دی ماه سال‌جاری آغاز و با اجرای برنامه‌هایی در ارتباط با آموزش و فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی در روز بدون خودرو، معاینه فنی خودرو به پرسنل، شهروندان و... به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه برگزار می‌شود.
روزهای این هفته با شعارهای روز بدون خودرو برای آسمان آبی، خودروی پاک، آسمان آبی، سلامت همگانی با آسمان آبی، رسانه ملی و آسمان آبی، صنعت پاک آسمان آبی و کودک، هوای پاک، آسمان آبی نام‌گذاری شده و طبق هر شعار برنامه‌های آن روز برگزار می‌شود.برگزاری کارگاه آموزش راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، راهپیمایی تشکیل حلقه انسانی، برگزاری تست قندخون به مناسبت هوای پاک، کلاس آموزشی آشنایی با گیاهان مناسب برای آلودگی هوا، کلاس آموزشی آشنایی با مواد تغذیه‌ای موثر بر هوای آلوده، تاثیرات منفی آلودگی هوا بر روح و روان انسان، نقش سبزی و میوه در کاهش مضرات آلودگی هوا ، کلاس آموزشی آشنایی با تاثیر آلودگی هوا روی زنان باردار و جنین، کلاس آموزشی نقش الودگی هوا بر فشار خون، برگزاری کلاس آموزشی با موضوع تاثیر هوای آلوده و ارتباط آن با اختلالات روان در کودکان از دیگر مهم‌ترین برنامه‌های تدارک دیده شده به مناسبت روز هوای پاک است.
زنجیره انسانی هوای پاک در میدان ولی‌عصر (عج)
به مناسبت نخستین روز از هوای پاک، زنجیره انسانی «آسمان آبی و زمین پاک» از ساعت 14 در میدان ولی‌عصر (عج) تشکیل شد.زنجیره انسانی روز هوای پاک با محوریت آسمان آبی و زمین پاک با حضور شهروندان نواحی و محلات و همچنین معاونان و مدیران شهرداری منطقه 6 از ساعت 14 در میدان ولی‌عصر (عج) برگزار می‌شود.هدف از این طرح حمایت از هوای پاک و ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه برای کاهش سفرهای درون شهری، استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و آلاینده‌های هوا و در نتیجه کاهش آلودگی هوا است.برگزاری مسابقات نقاشی، جشنواره بادبادک‌ها به همراه توزیع جوایز، ارائه مشاوره رایگان پزشکی، اعزام کودکان به مرکز مهارت‌های فرآموز، جشنواره دوچرخه سواری در بوستان‌ها ، برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های علمی با موضوعات مرتبط، اطلاع‌رسانی از طریق توزیع بروشور، استند و... از دیگر اقدامات شهرداری در هفته هوای پاک خواهد بود. استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و کم شدن ماشین‌های تک‌سرنشین کمک می‌کند تا هوای بهتر و تمیزتری داشته باشیم. در راستای همین هدف روز دوشنبه 29 اسفند (روز هوای پاک) برخی از مسوولان برای رسیدن به محل کارخود از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کردند.حسن روحانی رئیس‌جمهور در این روز برای رفتن به محل کار خود از مترو استفاده کرده است و در راه پای درددل و مشکلات مردم نشسته و با آنها بحث و گفت‌وگو کرده است. طی این مسیر دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز وی را همراهی کرده است.همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز برای رفتن به وزارت خارجه سوار مترو شده است. علی‌اکبر‌صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز مسیر منزل تا محل کار خود را با مترو طی کرده است و با مردم به گفت‌وگو پرداخته است.