سرعت در حسرت GT‌ها
بیست‌و‌پنجم دی‌ماه پیست اتومبیلرانی تهران میزبان راند چهارم مسابقات سرعت قهرمانی کشور بود. در این مسابقه که در 7 کلاس برگزار شد، شرکت‌کنندگانی از استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، مازندران، قم و مرکزی حضور داشتند. این بار کلاس پژو 405 اولین کلاسی بود که برگزار شد؛ زیرا کلاس پراید استاندارد به حد نصاب نرسیده بود. در کلاس 405 یک حادثه باعث شد خودروی ایمنی یا Safty Car وارد پیست شود؛ زیرا خودروی حسین شیرازی در صحنه‌ای بر اثر برخورد با دیگر شرکت‌کنندگان از مسیر منحرف شد و به شدت به گاردریل‌های کنار پیست برخورد کرد. این برخورد نشان داد گاردریل‌های ایمنی پیست هم آنقدرها ایمن نیستند. از طرفی به دلیل اینکه در زمان حضور خودروی ایمنی در پیست خودروها برخلاف قانون از هم سبقت گرفتند و اعتراضاتی هم از سوی دیگر شرکت‌کنندگان مطرح شد، اعلام نتایج این کلاس به نظر کمیته داوران و فنی موکول شد.

کلاس پراید BP که در اوایل سال جاری به پیشنهاد برادران جعفری ( فرهاد و نادر) با لاستیک ایرانی تشکیل شد، از کم‌هزینه‌ترین کلاس‌های مسابقات است که معمولا تعداد شرکت‌کنندگانش بیش از دیگر کلاس‌های GT است. در این کلاس علی شیرزاد، فرزاد خدایاری و ایمان زیرک توانستند به مقام‌های اول تا سوم دست پیدا کنند. خودروهای شرکت‌کننده در این کلاس با لاستیک‌های ایرانی مسابقه می‌دهند. یکی دیگر از کلاس‌های جدید مسابقات سرعت که برای اولین بار تشکیل شد، کلاس هوندا سیویک بود. در این کلاس خودروهای شهری حضور داشتند. در کلاس سیویک مانی(مصطفی) شعبانی اول شد. پژمان پژم و کارن هاکوپیان هم به مقام‌های دوم و سوم دست یافتند. در کلاس بی‌ام‌و اختصاصی که هنوز مبنای ورود به این کلاس را کسی نمی‌داند! همه جور خودرو بی‌ام‌و حضور دارد. از خودروهای اتمسفریک شهری گرفته تا بی‌ام‌و‌های توربوشارژ تا دندان مسلح. با این وجود رقابت اصلی بین مرتضی شادفرخ و نادر جعفری بود. اما در دور سوم به دلیل مشکل فنی در خودروی جعفری، او از مسابقه کنار رفت تا شادفرخ یکه‌تاز میدان باشد و در آخر هم به مقام قهرمانی دست یابد.

کلاس پژو ۲۰۶ یکی از پر‌حاشیه‌ترین مسابقات در پیست اتومبیلرانی است. در این کلاس همیشه اعتراضات و برخوردها باعث شده ۲۰۶ها کانون توجه باشند. در این مسابقه هم شروین یگانه یکه‌تاز این کلاس توانست با اختلاف تایم ۵/ ۱۷ ثانیه نسبت به نفر دوم به مقام اول دست یابد و آرش خامنه و سالار رئیسی هم دوم و سوم شدند.

مدتی است خودروهای ۸ سیلندر آمریکایی هم در پیست آزادی صاحب یک کلاس اختصاصی شده‌اند. دست بر قضا استقبال تماشاگران نیز از این رویداد خوب بوده است. این بار هم این کلاس با حضور چند خودرو عمدتا کلاسیک تقویت شده برگزار شد؛ اما در پایان حمید یعقوب‌پور با خودروی دوج شارژر ۲۰۱۳ توانست به مقام اول دست پیدا کند. حسن جلیلی و رضا سید مرتضی هم دوم و سوم شدند. کلاس ۱۴۰۰GT از کلاس‌هایی است که در یک سال گذشته معمولا با اما و اگر تشکیل شده است. این بار هم این کلاس به شکل ناپلئونی استارت خورد اما در خلال مسابقه به دلیل نقص فنی خودروها و خروج ۴ خودرو از پیست، این کلاس هم به پایان نرسیده و نتایج آن ثبت نشد. خودروهای شرکت‌کننده در کلاس بی پی GT هم که تعدادشان به سختی به حد نصاب رسیده بود، نتوانستند مسابقه را به پایان ببرند زیرا در خلال مسابقه نقص فنی یکی از خودروها باعث شد خودروی ایمنی وارد مسیر شود و بعد از عبور غیرقانونی یکی از خودرو‌ها از خودروی ایمنی، این مسابقه هم نتوانست به پایان برسد و خودروها از مسیر خارج شدند. اما کلاس دیگری که برگزاری آن با موافقان و مخالفان زیادی همراه بود، کلاس خودروهای ۶ سیلندر توربو بود. در این کلاس بیشتر خودروها همان خودروهای شرکت‌کننده در مسابقات دریفت قهرمانی کشور بودند. در زمان برگزاری این کلاس در بسیاری از صحنه‌ها شرکت‌کنندگان به جای استفاده از مسیرهای ریسینگ پیچ‌ها، با دریفت کردن از پیچ عبور می‌کردند. در پایان این کلاس مهدی نوروزی توانست به مقام اول دست پیدا کند. میلاد مرتضی‌زاده دوم شد و مجتبی زاد‌عسگر هم به مقام سوم دست پیدا کرد. در هر حال راند چهارم مسابقات هم به‌رغم زحمات فراوان تیم برگزاری مسابقات و مسوول کمیته ریس، با کیفیتی نه چندان بالا به پایان رسید.نکته مهم عدم تشکیل کلاس‌های GT و البته گل سرسبد مسابقات، کلاس آزاد است که باعث شده سطح مسابقات سرعت در کشور به پایین‌ترین روزهایش برسد. با این حال به نظر می‌رسد با انتخاب رئیس فدراسیون و البته برنامه‌ریزی صحیح، در سال آینده شاهد برگزاری مسابقاتی در شأن این رشته خواهیم بود.