امید به رونق بازار
کم‌کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، این در شرایطی است که خودروسازان به امید پشت سرگذاشتن رکود ماه‌های گذشته چشم به روزهای پیش‌رو دارند. در این بین هر چند تولید خودرو نسبت به سال گذشته روندی صعودی یافته اما خرید و فروش در بازار با رکودی بی‌سابقه روبه‌روست. برخی از دست‌اندرکاران خودرو مهم‌ترین علت رکود را افزایش قیمت می‌خوانند و اینکه مشتریان نمی‌توانند بین کیفیت و قیمت‌ خودروهای داخلی رابطه‌ای منطقی بیابند. از دیگر سو برخی کارشناسان معتقدند که بازار خودرو دیگر ظرفیت سال‌های 90 -89 را ندارد و تولید بالای یک میلیون خودرو از ظرفیت بازار خودرو کشور بیشتر است.در این بین هر چند بسیاری از خودروسازان دنیا با توجه به تقاضای بازار دست به تولید خودرو می‌زنند اما صادرات مهم‌ترین وجهی است که تولیدکنندگان در شرکت‌های خود مدنظر دارند حال آنکه خودروسازان کشورمان تنها با تکیه بر بازار داخلی تولیدات خود را عرضه می‌کنند. بر همین اساس عنوان می‌شود که کاهش نرخ تولید خودرو طی سه ماهه گذشته تنها به دلیل افت تقاضا از سوی بازار بوده است.با این وجود طبق رویه هرساله روزهای پایانی سال با افزایش تقاضا از سوی مشتریان روبه‌رو است.در این بین برخی از کارشناسان با توجه به این رویه از نشانه‌هایی می‌گویند که منجر به کاهش نسبی رکود بازار طی هفته جاری شده است. به‌طوری‌که آنها عنوان می‌کنند در هفته‌ای که سپری شد با افزایش نسبی تقاضا شاهد صعودی شدن روند بازار خودرو بودیم به‌گونه‌ای که در برخی موارد نیز قیمت برخی خودروها با افزایش جزئی همراه بوده است. این کارشناسان نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و در پیش بودن سفرهای نوروزی را دلیل مراجعه مشتریان به بازار می‌خوانند و تاکید می‌کنند که با ادامه این روند تا پایان سال قفل بازار شکسته خواهد شد و بازار تا حدود زیادی از رکود خارج می‌شود.اما در این بین خودروسازان نیز بیکار ننشسته اند و با فروش‌های فوری و اعتباری سعی در خروج بازار از رکود دارند.
در واقع خودروسازان با توجه به افزایش تولید سعی در تحریک بازار دارند تا بلکه بتوانند به جذب بیشتر مشتری بپردازند.در این زمینه یک کارشناس خودرو معتقد است که تولید مطلوب، عرضه به موقع محصولات و گستردگی خدمات از جمله اقداماتی است که در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان می‌تواند انجام شود، کاری که باید در دستور کار متولیان این صنعت قرار بگیرد. از سوی دیگر با توجه به چشم‌انداز و افق‌های روشن مذاکرات هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها بسیاری از مشتریان امید به سال آینده دارند تا بلکه قیمت خودرو کمی کاهش یابد.این در شرایطی است که طی هفته جاری رضا شیوا رئیس شورای رقابت آب پاکی را بر دست مشتریان خودروهای داخلی ریخت و عنوان کرد که دلیلی ندارد قیمت‌ها کاهش یابد. شیوا طی هفته جاری با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد این‌گونه توضیح داد: « چه دلیلی دارد که قیمت کاهش پیدا کند؟ ما در کشورمان همان‌طوری که همه می‌دانند تورم داریم. وقتی تورم داریم یعنی نهاد‌هایی که خودرو را تولید می‌کنند قیمت‌شان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند.»شیوا همچنین تاکید کرده که درست است تورم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده اما هنوز تورم حدود ۲۰ درصد است. ما سال گذشته حداقل افزایش را برای خودرو داشتیم که معادل ۵/۵ درصد است. خودروسازها هم در این رابطه راضی نبوده‌اند ولی به هر حال در سال آینده ببینیم وضعیت چگونه خواهد شد. بنابراین رئیس شورای رقابت در اظهارات خود نه تنها قولی بر کاهش قیمت‌ها نداد بلکه از پاسخ به وضعیت قیمتی سال آینده خودرو نیز سر باز زد. بنابراین به نظر می‌رسد سال آینده نیز خودرو با افزایش قیمت همراه باشد.
خودروسازان فعال
اما با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال خودروسازان نیز در تکاپوی افزایش تقاضای خودرو از سوی مشتریان هستند. در این بین به‌ گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دست‌اندرکاران تولید خودرو در جلساتی با بانک‌ها در پی افزایش تسهیلات بانکی خرید خودرو هستند تا بلکه بتوانند با افزایش وام تحرکی به بازار خودرو بدهند. مهناز بهمنی عنوان کرده که شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان با هماهنگی با بانک‌ها قصد دارند با افزایش دو برابری وام خودرو شرایط فروش خودروهایشان را فراهم کنند.وی افزوده که خودروسازان با بانک‌ها توافقاتی داشته‌اند تا با افزایش وام خودرو زمینه خروج بازار خودرو را از رکود فراهم کنند، که این روش صحیحی برای خروج از رکود نیست. در این بین هر چند این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش وام خودرو جهت تحریک بازار خبر داده اما برخی اخبار نیز از بررسی شورای پول و اعتبار در مورد افزایش دو برابری وام خودرو حکایت دارد. این امکان وجود دارد که در روزهای پایانی سال وام خودرو با افزایش همراه شود تا موجبات تقاضا در بازار خودرو را فراهم کند چرا که بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده بار دیگر رکود بر بازار خودرو حاکم شود.