ایده ناب ماشین‌هایی که بتوانند فراتر از مسیر‌های عمومی در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شنا کرده و در جاده‌ها هم عملکرد مناسبی داشته باشند برای اولین بار در دوران جنگ جهانی دوم مطرح و در دهه 60 میلادی تعداد زیادی خودرو با این ویژگی ساخته شد. این ایده مورد توجه مخترعان بسیاری در سراسر دنیا قرار گرفت و رقابت برای تولید خودرو‌های دوزیست افزایش یافت. البته ساخت خودروهای همه‌جا رو کار ساده‌ای نبود. راحت می‌شد به این فکر کرد ماشینی بسازیم که بدون تعویض وسیله نقلیه، با آن از خشکی به دریا بزنیم و از آن سو بیرون آمده و به راه خود ادامه دهیم. اما عملی کردن آن کار دشواری بود. با این حال شرکت‌های زیادی روی این ایده کار کرده‌اند و البته ماحصل کار آنها نیز کمتر به مرحله تولید انبوه رسیده است. در ادامه به معرفی 10 خودرو دو زیست برتر می‌پردازیم که در زمان رونمایی باعث حیرت و تعجب بسیاری شده‌اند.

گیبس کواداسکی Gibbs Quadski

کواداسکی در اولین نگاه موتور سیکلتی همه جا رو (ATV) به نظر می‌رسد. موتوری سبک و دونفره که مانند سایر همنوعانش برای ماجراجویی و گشت و گذار در مسیرهای خاکی، جنگلی، باتلاقی طراحی و ساخته شده است و تنها تفاوتش این است که در مواجه با رودخانه‌ها و دریاچه‌ها متوقف نمی‌شود و با فشار دادن یک دکمه، لاستیک هایش برای شنا کردن جمع می‌شود و می‌تواند تا دو ساعت با سرعت 72 کیلومتر روی آب و حتی خشکی حرکت ‌کند. امکاناتی که کواداسکی در اختیار دارد باعث می‌شود دامنه وسیعی از موارد استفاده را برایش فراهم کند. از کواداسکی می‌توان در گشت‌های مناطق حفاظت شده در جوار دریاچه‌ها و رودخانه ها، گارد‌های ساحلی، گشت‌های مناطق صعب العبور و استفاده‌های شخصی و پارک‌های گردشگری- تفریحی استفاده کرد. این دو زیست همه جا رو مجهز به موتور 1300‌سی‌سی که با 175 اسب بخار توان است که می‌تواند شما را به هر جایی که بخواهید بدون هیچ‌گونه محدودیتی برساند.



گیبز اکوداGibbs Aquada

اکودا خودرو دوزیست پرسرعت شرکت گیبز دوزیست اسپرت در نیوزلند است. از نظر طراحی نه می‌توان آن را خودرو روی خشکی در نظر گرفت و نه قایقی تفریحی؛ بلکه طراحی خاصش باعث شده است در هر دوحالت عملکردی ویژه داشته باشد و هر دومحیط را خانه خود بداند. این دو زیست پرسرعت می‌تواند در جاده به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برسد و روی آب حداکثر با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. این خودرو در سال ۲۰۰۴ با رانندگی ریچارد برنسون کانال انگلیس را ظرف یک ساعت و چهل دقیقه طی کرد (رکورد قبلی ۶ ساعت و در سال ۱۹۶۰ ثبت شده بود) و رکوردی جهانی را به نام خود ثبت کرد و تاریخ ساز شد. از ویژگی‌های این خودرو سه نفره خوش ساخت می‌توان به کسب استانداردهای محیط زیست اتحادیه اروپا اشاره کرد، اکودا موتوری V۶ با توان ۱۷۵ اسب بخار را در دل خود جای داده است و به‌جای داشتن پروانه، به پمپ جتی مجهز است که آب را با فشار از پشت خودرو خارج می‌کند و آن را به جلومی راند.



سیلودر لامبورگینی کانتاش

مدل لامبورگینی کانتاش شاید یکی از مدرن‌ترین طراحی‌های خودرو است که سال‌ها نام این خودرو ساز ایتالیایی را بر سرزبان‌ها انداخت. شرکت سیلودر از مدل لامبورگینی کانتاش برای طراحی دوزیستش استفاده کرد. مایک رایان که تجربه زیادی در تبدیل کردن خودروهای مختلف به دوزیست در کارنامه خود دارد، این کار را به سر انجام رسانده و معتقد است هر چیزی که چرخ داشته باشد را می‌توان تبدیل به قایق کرد. تبدیل خودرویی لوکس و اسپرت به یک دوزیست آبدوست چالش گران قیمت سیلودر و مایک رایان بوده است. تصویر حرکت سیلودر لامبورگینی کانتاش در آب، صحنه‌های فیلم‌های جیمزباند را به یاد می‌آورد. رانندگی خودرویی معروف و اسپرت با همان ظاهر اولیه در آب باعث شگفتی و حیرت است.



رین اسپید اسپلش Rinspeed Splash

اسپلش خودرو دوزیست و مفهومی شرکت سوئیسی رین اسپید است که این شرکت در سال ۲۰۰۴ از این خودرو دوزیست و مفهومی‌اش پرده برداشت. طراحی پیچیده و آبدوست (هیدروفیل) این دوزیست و موتور قدرتمندش امکان رسیدن به سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت را در اختیارش قرار می‌دهد که برای حرکت در آب سرعت زیادی محسوب می‌شود، البته در جاده سرعتش حداکثر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که در سال رونمایی بالاترین سرعت ممکن برای یک دوزیست بوده است. در میان دوزیستان علاوه بر سرعت زیاد، موتور گاز سوز این خودرو او را بیشتر از سایر رقبایش دوستدار محیط‌زیست کرده است. اسپلش مجهر به موتور توربو شارژر ۷۵۰ سی سی است که پاسخگوی نیازهای آبی-خاکی یک دوزیست حرفه‌ای است.



امفیکار Amphicar

امفیکار دوزیستی آلمانی با ظاهر کلاسیک است که در سال ۱۹۶۱ به بازار خودروهای دوزیست معرفی شد. اساس طراحی این خودرو برای فروش و استفاده در آمریکا بوده است. در مقایسه با سایر دوزیستان، عملکردی متوسط داشت و تنها ۴ هزار دستگاه از این خودرو تا سال ۱۹۶۵ تولید شد و همچنان به‌عنوان یکی از برترین خودروهای دوزیست از آن یاد می‌شود. این خودرو به‌عنوان اجداد خودروهای دوزیست، به موتوری ۴ سیلندر و جعبه دنده‌ای چهار سرعته مجهز بوده که ۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرده است. در دهه ۶۰ میلادی حضور خودروهای دوزیست کاملا جدید و خارق‌العاده به نظر می‌رسید و مسیر‌های معروفی با آنها طی شده است. امفیکار از آن‌دسته خودروهایی بوده است که مسیرها و رکوردهایی را از خود به جای گذاشته است که بعد‌ها توسط دوزیستان پس از خود شکسته شده‌اند. تعداد کل امفیکارهای تولید شده به ۳۸۷۸ دستگاه می‌رسد که بسیاری از آنها در آمریکا و تعدادی نیز با تغییر محل فرمان در انگلیس و برخی نیز در برلین آلمان فروخته شد. از موارد استفاده این خودرو می‌توان در عملیات‌های امداد و نجات و پلیس برلین نام برد.



هیدرو اسپایدر Hydra Spyder

در نمونه‌های اولیه خودروهای دوزیست قدرت و سرعت کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و موضوع اصلی توانایی ورود خودرو به آب و غرق نشدنش بوده است. با پیشرفت صنعت دوزیست‌سازی، خودروهای دوزیست سرعت و قدرت بالایی را در خشکی و آب بدست آورده‌اند. هیدرو اسپایدر با موتور ۶ لیتری و ۸ سلیندر و قدرت ۴۰۰ اسب بخار نمونه‌ای از دوزیستان سریع السیری است که با سوخت گازوئیل می‌تواند تا ۸۵ کیلومتر در ساعت روی آب و روی زمین حداکثر با سرعت ۲۰۱ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. سرعت بالا در آب، جنس فایبرگلاس بدنه و آلیاژ خاصی از آلومینیوم در بخش‌های پایین خودرو باعث شده است لقب غرق ناشدنی را از آن خود کند. این دو زیست فوق مدرن با طراحی خاصش یک سر و گردن بالاتر از رقبای اندونزیایی اش ایستاده و نماد سرعت و قدرت در میان دوزیستان شده است.

پنتر Panther

پنتر را می‌توان از معروف ترین خودروهای دوزیست دانست که مراحل طراحی و ساخت آن 13 سال طول کشیده است. پنتر بر اساس جیپ مدل اسکرمبل CJ8 توسط دیوید مارچ در شرکت کالیفرنیایی واترکار ساخته و در سال 2013 معرفی شده است. این جیپ دوزیست می‌تواند در هر محیطی به راحتی حرکت کند و بعد از ورود به محیط آبی در چند ثانیه چرخ هایش را برای کاهش سطح اصطکاک بالا کشیده و به‌سرعت حرکت کند. بدنه خودرو از فایبرگلاس و استیل سبک ساخته شده است تا وزن مناسبی برای حرکت در محیط‌های دریایی داشته باشد. موتور استفاده شده در این دوزیست خوش ساخت از نوع SOHC V6 VTEC با حجم 3700 سی سی است که 305 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با این قدرت می‌تواند در خشکی با سرعت 137 کیلومتر در ساعت و در آب با سرعت 72 کیلومتر در ساعت حرکت کند که در میان قایق‌های تفریحی سرعتی متوسط و قابل قبول است. این خودرو را می‌توان با قیمت 100 تا 200 هزار دلار تهیه کرد.


گیبز هومدینگا Gibbs Humdinga

شرکت گیبز که در طراحی و ساخت دوزیستان شهرت پیدا کرده است در طول سال‌های فعالیتش محصولات متنوعی را به بازار خودروهای دوزیست معرفی کرده است. در کنار مدل‌های دو نفره کواد اسکی و اکوادا، این شرکت در سال ۲۰۱۲ از مدل پنج نفره و خارج از جاده خود به نام هومدینگا رونمایی کرد. شرکت گیبز به خوبی دریافته است با ساخت محصولات همه جا رو که می‌توانند در آب هم حرکت کنند به نیاز بسیاری از مشتریانش پاسخ داده است. هومدینگا با قدرت ۳۵۰ اسب بخار و موتور V۸ می‌تواند به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت روی زمین و ۶۵ کیلومتر در ساعت در آب برسد. این خودروی آفرود ۵ نفره و پر سرعت موارد استفاده فوق العاده‌ای در موضوعات نظامی و تفریحی دارد. هومدینگا می‌تواند تا ۶۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و در چند ثانیه تبدیل به قایقی پر سرعت با قدرت کنترل بالا شود.



دبرتین

در میان خودروهای اولیه دو زیستی که تا به حال بررسی شده‌اند، دبرتین ظاهر متفاوت‌تری دارد که بیشتر شبیه قایق‌های تندرو است تا خودرویی خیابانی! جنس بخش‌هایی از بدنه آلومینیوم و استیل ضد زنگ است و با چرخش یک سوئیچ با تغییر وضعیت گلگیر‌ها به قایقی تمام عیار تبدیل می‌شود. دبرتین از موتور دینو-تیوند شورولت با توان ۷۶۲ اسب بخار استفاده می‌کند که امکان رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت را برایش فراهم می‌کند. ظاهر خودرو شبیه قایق‌های مسابقه‌ای است و با قیمت ۷۷۷ هزار دلار برای تردد بین جزایر آسیای شرق و مجمع الجزایر نزدیک به هم گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.



شیر دریایی (سی لاین)

سی لاین یا همان شیر دریایی با شعار سریع‌ترین دوزیست جهان وارد رقابت با سایر همنوعانش شد. ظاهر کاملا اسپرت این خودرو در خارج از آب نشان از سرعت بالای آن دارد. هدف از طراحی این دوزیست شکستن رکورد‌های سرعت روی زمین و آب بوده است. روی زمین تا سرعت ۲۸۸ کیلومتر در ساعت شتاب می‌گیرد و در آب در نهایت می‌تواند با سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت حرکت کند. عمده ترین آلیاژ استفاده شده در ساخت این شیر دوزیست آلومینیوم ۵۰۵۲ است. سی لاین را می‌توان روباتی دوزیست در نظر گرفت که ظاهری سوپر اسپرت دارد که همانند سفینه‌ای رویایی به محض نزدیک شدن به ساحل بدون توقف می‌تواند از طریق چرخ‌های زیر خودرو کمی ارتفاع گرفته و وارد آب شود و به‌سرعت از طریق خروج پر فشار آب به جلو حرکت کند. موتور استفاده شده در این خودرو از نوع Mazda RX۸ است که ۲۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار این شیر اسپرت قرار می‌دهد که این قدرت تا ۶۰۰ اسب بخار قابل افزایش است. هنگام قرار گرفتن در آب راننده با کمک اهرمی قدرت پمپ انتهای خودرو را همانند هواپیماهای جت کنترل می‌کند و حرکتی نرم و کنترلی راحت برایش فراهم می‌شود.