رحمت‎الله پورموسی* یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات جامعه، بیکاری است که متأسفانه پیامدهای بسیار ناگوار و نامطلوبی را به دنبال دارد. افزایش نرخ بیکاری نگران‌کننده بوده و امنیت و آرامش هر جامعه‎ای را تحت‌الشعاع خود قرار می‎دهد بنابراین پرداختن به مقوله اشتغال می‎تواند تأثیرات بسیار ارزنده و بسزایی در جامعه گذاشته و امنیت روحی و روانی را تضمین کند. عده زیادی از نیروی کار فقط به فکر استخدام در کارگاه، کارخانه یا مرکزی هستند و هر روز صفحات آگهی استخدام مطبوعات را زیر و رو می کنند و به دلیل عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار یا کاری مطابق خواسته خود پیدا نمی‎کنند یا اینکه صرفا برای شاغل شدن تن به هر کاری داده یا با ساعت کار بیشتر از قانون کار و با حقوق کمتر از حداقل قانونی و حتی بدون بیمه تن به کار می‎دهند که این مورد به ویژه در گروه کارگران زن بیشتر به چشم می‎خورد.
یکی از مؤثرترین و بهترین راهکارهای مبارزه با پدیده بیکاری و از بین بردن موانع و مشکلات موجود در زندگی به ویژه مشکلات اقتصادی خانواده‎ها مشاغل خانگی است و پرداختن به شغلی در داخل منزل علاوه بر درآمدزایی می‎تواند باعث تحکیم روابط خانوادگی شده و از نظر روحی و روانی خانواده را در بهترین و ایده‎آل‎ترین شرایط خود قرار دهد. ضمن اینکه از آنجایی که مشاغل مختلف خانگی از قبیل قالی‎بافی، گلیم‎بافی، صنایع دستی و ... یک نوع کارآفرینی محسوب می‎شود، می‎تواند اعتماد به نفس فرد را نیز افزایش دهد.
از همه مهم‎تر اینکه امروزه هزینه‎های بسیار زیادی باید پرداخت شود تا یک فرصت شغلی در بخش صنعت و معدن و... به وجود آید اما در مشاغل خانگی با کمترین هزینه ممکن می‎توان شغل ایجاد کرده و درآمدزایی مؤثری را به وجود آورد.بنابراین به نظر می‎رسد مشاغل خانگی می‎تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کرده و این مهم در جلوگیری از آسیب اجتماعی و تزریق روحیه و نشاط خانواده‎ها بسیار مؤثر است.
پس در این زمینه مسئولان محترم نیز باید برنامه‎ریزی‎های دقیق و مدونی داشته باشند و حتی سرمایه‏گذاری‎های مطلوبی را نیز به وجود آورده و از طرح‏های انگیزشی برای تشویق مردم در این جهت همچون اعطای تسهیلات ویژه ریالی یا انجام کمک دولتی برای شاغلان و ... استفاده کنند.

*دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی