ایسنا- یک فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه اجرای برجام سرفصل جدیدی را در اقتصاد ایران گشوده است، گفت: این تحول اگر به‌درستی مدیریت شود تسهیل صادرات و ایجاد اشتغال را به همراه خواهد داشت. علی شیخ‌زاده با اشاره به اینکه به واسطه اجرای برجام و توافقات هسته‌ای رویکرد جدیدی در کشور شکل گرفته که از اول انقلاب تاکنون به این شکل وجود نداشته است، اظهار کرد: رویکردی که به وسیله تحولات انجام شده، شکل گرفته این است که امروز نگاه تمام دنیا به سمت ایران تغییر کرده است. وی ادامه داد: بسیاری از کشورهایی که نگاه خصمانه‌ای به ایران داشتند آن نگاه را کنار گذاشته و امروز که زبان مذاکره بر زبان تحریم وتهدید فائق آمده، علاقمند به همکاری با ایران هستند. در ایام جاری، این تحولات بارقه امیدی ایجاد کرده که شاخص‌ترین اثر آن حضور کمپانی‌های خارجی در ایران و سرعت پیشرفت‌های علمی، تحقیقاتی و تولیدی است. این کمپانی‌ها با حضور خود می‌توانند موجب اشتغال‌زایی، توسعه فناوری، ارز‌آوری و از همه مهم‌تر ایجاد جریان نقدینگی در ایران شوند که این مهم نیز در تولید، صنعت، سیستم بانکی کشور و حتی خدمات رفاهی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد، تاثیرگذار است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه اجرای برجام می‌تواند تاثیر منفی نیز بر اقتصاد کشور بگذارد، افزود: این توافقات ممکن است کشور را به سمت الگوی مصرف‌گرایی صرف ببرد و صنعت آسیب‌دیده‌ و تولید داخلی ضعیف را که این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا زنده بماند، نابود نماید. برای جلوگیری از این معضل بزرگ و حائز اهمیت، مردم باید الگوی مناسب مصرف را با توجه به پتانسیل‌های داخلی اتخاذ نموده و مصرف‌کننده صرف کمپانی‌ها و شرکت‌های غربی نشوند. شیخ‌زاده درخصوص سرمایه‌های آزاد شده ایران نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این پول‌ها مستقیم بر سر سفره آن‌ها می‌آید اما باید بدانند که این طور نیست. موازنه کشور در برخی از بخش‌های اقتصادی دچار مشکل شده است و بخش اعظمی از این مبالغ و سرمایه‌ها به بخش‌هایی که تراز منفی داشتند تزریق خواهد شد. به‌طور مثال صندوق ذخیره ارزی کشور به شدت دچار افول شده و یکی از وظایف دولت در این زمینه این است که با اصلاح زیرساخت‌ها این مشکل را برطرف و عقب‌ماندگی‌های اقتصادی گذشته را جبران کند. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های آزاد شده باید در خدمت بخش‌هایی که در دولت‌های پیشین و مخصوصا دولت دهم مغفول واقع شده است، درآید، تصریح کرد: در کشور جریان نقدینگی کاذبی در سال‌های آخر دولت قبل به‌وجود آمد که عامل آن انتشار اسکناس بدون پشتوانه بود. این کار در ابتدا برای جامعه رونقی به همراه ‌آورد اما پس از آن کشور را دچار رکود و تورم کرد و امروز نیز همه شاهد این رکود تورمی هستند که از علائم آن تزریق پول به بازار در یک مقطع زمانی مشخص است.

سیاست دولت، تمرکز بر درآمدهای غیرنفتی
این فعال اقتصادی عنوان کرد: دولت بارها اعلام کرده که در بخش بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی با مشکل مواجه است. اکنون لازم است تا قسمت اعظمی از سرمایه‌های آزاد شده خود را صرف تامین این کمبود کند. هرچند سیاست دولت بر درآمدهای غیرنفتی گذاشته شده است اما درخصوص پول‌های آزاد شده این طور نیست.شیخ‌زاده با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها موجب تسهیل صادرات می‌شود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که صادرکننده‌ها و تولیدکننده‌های کشور با آن روبه‌رو بودند، نبود شبکه روان بانکی که امروز از آن به‌عنوان سوئیفت یاد می‌شود، بود. نبود سوئیفت و تحریم شدن بانک‌های ایرانی یکی پس از دیگری معضلاتی از جمله نبود امکان افتتاح حساب L/ C برای بازرگانان را ایجاد کرده بود. نبود L/ C سبب می‌شد که جریان مالی معاملات به سمت تبادلات نقدی کشیده شوند که این مهم برای خریداران خارجی نه جذابیتی داشت و نه جایی برای اعتماد. وی افزود: با وجود سیستمی مانند سوئیفت می‌توان کمک شایانی به تسهیل صادرات کرد. با برداشته شدن تحریم‌ها این جریان بانکی مجددا شکل خواهد گرفت و تجار ایرانی می‌توانند مانند سایر رقبا کالای خود را با حداقل قیمت و حداکثر سرعت به دست مصرف‌کننده برسانند. این فعال اقتصادی با بیان اینکه دلالان وارد شبکه‌هایی که قبلا شکل گرفته بود، شده بودند، یادآور شد: متاسفانه قسمت اعظمی از این دلالان کار نقل و انتقالات پول را برای صادرکننده‌ها انجام می‌دادند و سبب بالا رفتن قیمت پول و به‌تبع آن افزایش قیمت کالا می‌شدند. اما امروز وقتی این شبکه با شفافیت فعالیت می‌کند پول با قیمت کمتری رد و بدل شده و هزینه‌های سربار به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. شیخ‌زاده با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی ایران یکی پس از دیگری در حال از دست رفتن بود، خاطرنشان کرد: بازارهای صادراتی مخصوصا در کالاهایی که در آن‌ها مزیت نسبی و رقابتی برای اقتصاد کشور وجود داشت نیز مسیر افول خود را طی می‌کرد. ایران در زمینه نفت و مشتقات آن جزء سه کشور برتر جهان است، با وجود خشکسالی، در برخی از اقلام کشاورزی مانند زعفران، زرشک و... از مزیت‌هایی خوبی برخوردار است، همچنین در زمینه فرش دستباف، صنایع دستی و توریسم و توریسم سلامت ظرفیت‌های چشم‌گیری دارد که باید بیشتر از قبل به فعلیت درآید.