یک بام و دو هوای ایمنی در خودروسازان

موضوع ایمنی و امنیت در خودروها در دو دهه اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است و خودروهای جدید ملزم به دریافت گواهی‌های ایمنی از موسسات معتبر آمریکایی و اروپایی هستند تا اجازه فروش و تردد در این مناطق و کشورها را داشته باشند. آنچه استانداردهای این دو منطقه را برای خودروسازان مهم کرده است، اندازه بازار آنها است که نمی‌توانند به راحتی از آن چشم بپوشند.

این موسسات با انجام آزمایش‌های متعددی روی خودروها مقاومت آنها را در برابر انواع تصادف بررسی می‌کنند و با دادن ستاره نشان می‌دهند خودروهای تولیدی تا چه حد در برابر تصادفات مقاوم هستند. در برخی کشورهای در حال توسعه خودروهای تولیدی، ایمنی برابر با صفر دارند که این موضوع جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها فناوری پایین ساخت خودرو است که نمی‌توانند خودرویی ایمن با قیمت مناسب تولید کنند بنا بر این با کمترین ایمنی خودروها تولید می‌شوند، چرا‌که خودروهای ایمن‌تر قیمت بالاتری دارند و این مساله به دلیل فناوری ساخت و آلیاژ و طراحی خودرو است که روی قیمت نهایی خودرو تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش قیمت مصرف‌کننده می‌شود. هندوستان یکی از کشورهایی است که ایمنی برخی خودروهایش صفر اعلام شده است و برای یافتن اینکه کدام خودرو ایمن است لازم نیست بررسی خاصی صورت بگیرد و تقریبا تمام خودروهای تولیدی در خودرو‌سازی‌های داخلی هند به منزله تابوت چرخ‌دار به حساب می‌آیند. البته این موضوع شامل خودروهای مونتاژی نمی‌شود، چرا که فناوری این خودروها از خارج از این کشور وارد شده‌اند و شرکت‌هایی مانند تویوتا در این کشور پر‌جمعیت حضور فعال دارند. مکزیک مثال دیگری است که نیسان مدل ورسا را تولید می‌کند اما به‌عنوان خودرویی خارجی توانسته است ۵ ستاره در بخش ایمنی به خود اختصاص دهد و دقیقا برای بازار آمریکای شمالی طراحی و ساخته می‌شود. اما درهمین کشور است که نیسان مدل تسرو را می‌سازد و در تست اخیری که انجام شده است امتیاز صفر را به‌دست آورده است که به این معنا است که هیچ محافظتی از سرنشینان در این خودرو صورت نمی‌گیرد. کمپینی جهانی که از طرف NCAP راه‌اندازی شده است تلاش می‌کند تا خودرو‌سازانی را که چنین خودروهایی را تولید می‌کنند وادار به توقف تولید آن محصولات کند. برای نشان دادن ابعاد خطرناک این کار این کمپین تصادف خودرو با خودرو برای انواع خودروها را در ویرجینیای آمریکا تدارک می‌بیند و نتایجش را در اختیار رسانه‌ها و عموم جامعه قرار می‌دهد تا افکار عمومی نسبت به خطرات این خودروها آگاهی پیدا کنند. خودرو‌سازی در رشد و شکوفایی اقتصاد نقش موثری دارد اما تولید خودروهایی با ضریب ایمنی صفر هزینه‌های سر‌سام‌آور بعدی و مادام‌العمری را برای دولت‌ها ایجاد می‌کند که عموما پنهان هستند و دیده نمی‌شوند.

در یکی از آزمایش‌ها که دو خودروی نیسان تسرو در تصادف از نوع هم‌پوشانی ۵۰درصد با سرعت ۱۲۹ کیلومتر در ساعت با هم برخورد کردند فاجعه‌ای باور‌نکردنی در این برخورد رخ می‌دهد و در تصاویر منتشر شده مشخص شده است که گردن راننده با سپر خودروی روبه‌رو برخورد می‌کند که نشان می‌دهد این خودرو هیچ نوع امنیتی برای سرنشینان ندارد. پس از انتشار این خبر شرکت نیسان اعلام کرده است که در چند ماه آینده تولید این خودرو را متوقف خواهد کرد و این در حالی است که تا زمان اعلام شده ۱۵ هزار دستگاه ساخته خواهد شد و این کمپین تصمیم نیسان را بجا و درست اعلام کرده است. در چنین مواقعی نقش دولت‌ها که نسبت به وضع قوانین ایمنی و استانداردهای ایمنی کوتاهی می‌کنند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که به شرکت‌های خودرو‌ساز اجازه می‌دهند تا هر خودرویی را که می‌خواهند بسازند. تصمیماتی از این دست اگرچه باعث کاهش سود خودرو‌سازان می‌شود اما از ایجاد هزینه‌های سنگین اجتماعی و پزشکی در آینده جلوگیری می‌کند. در دنیای امروز که رقابت بر سر فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و سامانه‌های پیشرفته ایمنی است و خودروهای معمولی با حداقل‌های ایمنی در دنیا عرضه می‌شوند و داشتن کیسه‌های هوا از ملزومات جدا‌نشدنی حتی در خودروهای ارزان‌قیمت است ایمن نبودن یک خودرو بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد. موضوع ایمنی در کشورهای اروپایی و آمریکایی اهمیت زیادی دارد و خودروهای ارزان‌قیمت که زیر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند به انواع سامانه‌های جلوگیری از برخورد و کیسه‌های متعدد هوا مجهز هستند که مانع از بروز صدمات جدی به سرنشینان می‌شوند و از طرفی قیمت مناسبی هم دارند. حرکت هوشمندانه دولت‌ها وضع قوانین سفت و سخت در رابطه با ایمنی در خودروها و جاده است که از ایجاد هزینه‌های ثانویه و کمر‌شکن برای دولت‌ها جلوگیری می‌کند.

یک بام و دو هوای ایمنی در خودروسازان

یک بام و دو هوای ایمنی در خودروسازان

یک بام و دو هوای ایمنی در خودروسازان