ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای خروج فرسوده‌ها
خودروهای فرسوده موجود در شهرها و جاده‌های کشور در حالی سلامتی هزاران نفر را به واسطه ناایمن و آلاینده بودن به خطر می‌اندازند که طرح خروج خودروهای فرسوده از نیمه دوم سال گذشته تا نیمه ابتدایی امسال به حالت تعلیق درآمده بود.
بعد از افزایش ناگهانی قیمت خودرو طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با چالش‌های فراوانی همراه شد، همین موضوع نیز باعث شد طرح نوسازی خودروهای فرسوده در کشور به کندی پیش برود.همچنین این افزایش باعث شد تا تسهیلاتی که به صاحبان خودروهای فرسوده پرداخت می‌شد، در برابر قیمت خودرو بسیار ناچیز به‌نظر برسد. به این ترتیب بسیاری از صاحبان خودروهای فرسوده از نوسازی خودروهای خود پشیمان شدند؛ زیرا قدرت خرید آنها برای جایگزین کردن خودروی فرسوده خود با یک محصول نو بسیار کاهش یافته بود. هرچند قدرت خرید صاحبان خودروهای فرسوده با افزایش قیمت خودرو بسیار کاهش یافت و تسهیلات دولتی نیز قادر به جبران این افزایش قیمت‌ها نبود؛ اما کارشناسان بر اساس تجربه‌های جهانی عقیده دارند لزومی ندارد دولت در روند خروج خودروهای فرسوده (مانند چیزی که در ایران رخ داد) حمایت‌های تشویقی به‌کار ببرد. به عقیده این کارشناسان، بهتر است به جای استفاده از حمایت‌های تشویقی، با سیاست‌های تنبیهی کاری کرد که نگهداری خودروی فرسوده برای صاحب آن به قدری با هزینه‌های فراوانی همراه شود که ترجیح دهد از خودروی فرسوده خود برای تردد استفاده نکند.ابزارهای تنبیهی اشکال مختلفی دارند، از افزایش هزینه بیمه شخص ثالث برای صاحبان خودروهای فرسوده گرفته تا افزایش مالیات برای این دست خودروها، می‌توانند مانعی باشند برای نگهداری خودروهای فرسوده. اما با توجه به اینکه در طرح خروج خودروهای فرسوده در کشور ما دولت همواره نقش حمایتی پررنگی ایفا کرده است، به‌نظر می‌رسد به یکباره کنار کشیدن دولت از این طرح برای صاحبان خودروهای فرسوده که از نظر اقتصادی در دهک‌های پایین‌تر درآمدی قرار دارند کمی سخت باشد. بر همین اساس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور طی ماه‌های اخیر طرح‌هایی را برای خروج خودروهای فرسوده پیشنهاد کرده است که همزمان جنبه‌های تشویقی و تنبیهی در آن جریان دارد.
ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای خروج فرسوده‌ها
ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور با این تفکر که مردم نیز باید در کنار دولت در خروج خودروهای فرسوده نقش آفرین باشند، از مهرماه سال‌جاری طرح‌هایی را آغاز کرد.
اگر شما نیز صاحب خودرویی فرسوده هستید می‌توانید با استفاده از طرح‌های جدید ستاد خودروی فرسوده خود را اسقاط کنید. البته همانطور که اشاره شد بعد از افزایش قیمت خودرو و همچنین کاهش تولیدات خودروسازان، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده متوقف شد؛ این در حالی است که طرح نقدی خروج خودروهای فرسوده همچنان در حال اجرا است و حتی میزان کمک‌های نقدی دولت به صاحبان خودروهای فرسوده با افزایش هم همراه بوده است، اما افزایش کمک‌های نقدی دولت به صاحبان خودروهای فرسوده در حالی است که فشارهایی نیز برای آنان
در نظر گرفته شده است. افزایش کمک‌های بلاعوض به صاحبان خودروهای فرسوده تا سه برابر که از مهرماه امسال در حال اجرا است، در حالی است که به پیشنهاد ستاد سوخت اولین ابزارهای تنبیهی نیز برای خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده اجرایی شده است. ابزار تنبیهی ستاد سوخت، سوزاندن کارت سوخت خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده است؛ به‌طوری‌که تا کنون حدود ۶۰۰ هزار فقره کارت سوخت موتورهای فرسوده در سراسر کشور ابطال شده است که برنامه ستاد برای پایان سال ابطال حدود ۶/۳ میلیون فقره کارت سوخت است. برنامه ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده نیز تا پایان سال ۵۵۰ هزار کارت سوخت در نظر گرفته شده است این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال روند ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.
بر همین اساس، مجتبی شفیعی مدیر ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور به خبرنگار آخر هفته می‌گوید: برنامه ستاد این است که با همکاری وزارت نفت، از اواخر ماه جاری عملیات ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده نیز به صورت گسترده آغاز شود. شفیعی در ادامه می‌گوید: باتوجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم برنامه ما این است که کمی صبر کنیم تا ذخیره کارت سوخت این خودروها توسط صاحبانشان به مصرف برسند، سپس ابطال آنها را آغاز کنیم.
به گفته رئیس این ستاد، عملیات ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده در جایگاه‌های سوخت‌گیری توسط نرم‌افزارهایی که از سوی وزارت نفت بر روی این دستگاه‌ها
نصب شده است انجام می‌شود. به این ترتیب اگر کارت سوخت شما توسط نرم‌افزار یاد شده، متعلق به یک خودروی فرسوده شناسایی شود، خود به خود ابطال می‌شود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد از این پس سیاست دولت جایگزینی خودروهای فرسوده نباشد؛ بلکه دولت قصد دارد با افزایش نسبی کمک‌های بلاعوض و در کنار آن افزایش ابزارهای تنبیهی، صاحبان خودروهای فرسوده را به مشارکت در خروج خودروهایشان ترغیب کند. البته در کنار افزایش کمک‌های بلاعوض، تسهیلات بانکی برای خروج تاکسی‌های فرسوده تا سقف ۲۰ میلیون تومان و برای خودروهای سنگین تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.