شکل تازه ای از جنگ
ورود نیروهای زمینی ترکیه به خاک عراق وضعیت جنگی بین دو طرف را تغییر داده است.'

تا پیش از این دولت ترکیه سعی می‌کرد از طریق هوا، مواضع کردهای پ.ک.ک را مورد هدف قرار دهد اما با ورود نیروهای ویژه ترکیه این روند فرق کرده است. حالا به نظر می‌رسد جنگ بین دو طرف شکلی تازه گرفته است. از مناطق کردنشین خبر می‌رسد، بیشتر کردها خود را مسلح کرده‌اند. تا پیش از آغاز حکومت نظامی در ترکیه، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که بازار خرید اسلحه از سوی کردها داغ است. سلاح‌هایی مانند کلاشنیکف، 1000 دلار خرید و فروش می‌شود اما بازار خرید سلاح‌های کمری داغ‌تر از سلاح‌های نیمه خودکار است.

یکی از شهروندان دیاربکر که خواست نامش فاش نشود، درباره تمایل مردم این منطقه به خرید سلاح‌های کمری می‌گوید: حمل‌ونقل‌ و نگهداری سلاح‌های کمری راحت‌تر است اما سلاح‌های نیمه خودکار به آسانی قابل مخفی شدن نیست.برخی از کارشناسان می‌گویند با بالا گرفتن درگیری‌ها ممکن است این میزان از اسلحه، شهرهای کردنشین را تبدیل به یک انبار باروت کند.سایت خبری وو کس می‌نویسد: برخی اعتقاد دارند که داعش موجب شد تا این درگیری به ترکیه هم کشیده شود. این عده اعتقاد دارند داعش به این وسیله دو هدف مهم جست‌وجو می‌کرده است: ابتدا نیروهای کرد را که یک معضل بزرگ برای این گروه بوده است، تضعیف کند. سپس دولت ترکیه را با یک آشوب مواجه کند، تا بتواند اهداف خود را در ترکیه راحت تر از پیش دنبال کند. در این راستا اخباری که در هفته جاری از ترکیه منتشر شد، نشان می‌دهد درگیری‌ها در آستانه بالا گرفتن است و دست کم این گروه توانسته اتحاد کردهای ترکیه با سوریه را قطع کند.

جوانانی که به دنبال خود مختاری هستند
مهم‌ترین‌ گروهی که در ترکیه به دنبال خودمختاری است گروهی از کردهای ناسیونالیست به نام «YDG-H» است. گفته می‌شود این گروه در دفع داعش در سوریه کمک شایانی به کردهای کوبانی کرده است. اما هم اینک این گروه خود را درگیر جنگ با نیروهای ترکیه کرده است.روز جمعه گذشته دو مرد نقاب پوش وارد یک رستوران در دریاربکر می‌شوند و پلیس‌هایی را که در این رستوران مشغول غذا خوردن بودند به رگبار می‌بندند. به نظر نمی‌رسد این عملیات تصادفی بوده باشد. ساکنان دیاربکر می‌گوید از ماه ژوئیه که صلح بین کردها و دولت ترکیه شکسته شد، وضعیت به همین منوال بوده است. بر اساس اطلاعاتی که منابع ترکیه منتشر کرده‌اند، تاکنون صد نفر از نیروهای ترکیه در این دو ماه به دست گروه پ.ک.ک کشته شده‌اند. ترکیه در مقابل در چندین شهر ترکیه مقررات حکومت نظامی برقرار کرده است. مقرراتی که گفته می‌شود در ۱۵ شهر کردنشین اجرا می‌شود. سایت خبری الجزیره می‌نویسد: دولت ترکیه دست کم برای هر شهر نزدیک به ۵ هزار نیروی نظامی و پلیس فرستاده است. بهانه دولت ترکیه نیز مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک است.

این سایت مدعی است: از آنجا که ۱۵ شهر این منطقه اعلام خودمختاری کرده‌اند، دولت ترکیه مجبور شده است تعداد نیروهای نظامی خود را در این شهرها افزایش دهد. به گفته کارشناسان، چنین تحرکاتی تنها می‌تواند نشان دهنده اوضاع وخیم در این منطقه باشد. گفته می‌شود از ماه ژوئن کنترل برخی شهرها در عمل به دست نیروهای کرد «YDG-H» و گروه پ.ک.ک افتاده است. در این شهرها، این گروه اقدام به برپایی ایست بازرسی کرده و به شدت تمامی تحرکات را تحت نظر گرفته‌اند. نشانه‌هایی وجود دارد که ۱۵ شهر در ترکیه اعلام خودمختاری کرده‌اند. تاکنون پلیس ترکیه و نیروهای نظامی سعی کرده‌اند کنترل شهرها را مجددا به دست گیرند، اما این موضوع در واقع تله‌ای است که نیروهای کرد در این مناطق پیاده کرده‌اند تا با نیروهای نظامی ترکیه وارد یک جنگ خیابانی و چریکی شوند. البته اوضاع در شهر چیزره اصلا مناسب نبوده است. پلیس این شهر برای عقب راندن نیروهای پ.ک.ک عملیات خانه به خانه را پیاده کرده است. در داخل شهر نیز جوانان کرد با برقراری سنگر دست به اقدام متقابل زده و به نیروهای دولتی حمله می‌کرده‌اند. در حالی که همگان منتظر اعلام آتش بس از سوی عبدالله اوجالان، رهبر در بند کردهای پ.ک.ک هستند، این صلاح الدین دمیرتاش است که از نیروهای پ.ک.ک خواسته است تا کردها سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند تا صلح دوباره در این مناطق حکفرما شود.برخی بر این عقیده‌اند صلاح الدین دمیرتاش با این پیشنهاد به دنبال برقراری آرامش تا پیش از انتخابات پارلمانی اول نوامبر است. وی قصد دارد با برقراری آتش‌بس، اردوغان را خلع سلاح کند. گفته می‌شود اردوغان قصد دارد تا با بزرگ کردن موضوع کردها رای ناسیونالیست‌ها را برای حزب عدالت و توسعه خریداری کند.

جنگ و گریز در دیار بکر
در هفته‌ای که گذشت، انفجار بمب در خودرویی نزدیک به یک ایستگاه بازرسی پلیس در شهر کردنشین دیاربکر ترکیه به مرگ دو پلیس و جراحت پنج نفر دیگر منجر شد، رخدادی که نیروهای امنیتی ترکیه آن را به شبه‌نظامیان‌ پ‌ک‌ک نسبت می‌دهند. در همین حال حملات ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک در مناطق کردنشین این کشور ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، کوهستان‌های استان شیرناک شاهد بمباران‌های پیاپی بوده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش می‌دهد که در جریان این عملیات دو شبه‌نظامی پ.ک.ک کشته شده‌اند. در عین حال کماندوهای ترکیه‌ای که به مناطق کوهستانی استان شیرناک اعزام شده‌اند همچنان به تعقیب اعضای پ.ک.ک مشغولند.


این گزارش اما وضعیت شهر دیاربکر را که در جنوب شرقی ترکیه واقع است به شدت ناآرام توصیف می‌کند، به‌طوری که مقامات استانی بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای برای مناطق مرکزی شهر مقررات منع عبور و و مرور تعیین کرده‌اند.در این روز شهر دیاربکر صحنه خشونت‌های متعددی بوده که انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ایستگاه نمونه‌ای از آن است. به گفته نیروهای امنیتی ترکیه، شورشیان پ.ک.ک در اقدامی دیگر با شلیک آر‌پی‌جی در مناطق غیرنظامی دیاربکر یک افسر پلیس را کشته و یک نفر دیگر را نیز زخمی کرده‌اند. ساکنان منطقه سور دیاربکر نیز می‌گویند که صدای شلیک‌های پیاپی را شنیده‌اند، حمله‌ای که موجب کشته شدن چندین نفر شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در باب این درگیری‌ها تاکید کرده که این جنگ ادامه خواهد داشت تا زمانی که در ترکیه حتی «یک تروریست هم باقی نماند». جنگ میان جدایی‌طلبان پ.ک.ک و ارتش ترکیه از سال ۱۹۸۴ آغاز شد که در همه این سال‌ها در مجموع بیش از ۴۰ هزار قربانی گرفته است. دولت ترکیه و نیز اتحادیه اروپا و ایالات متحده، پ.ک.ک را سازمانی تروریستی می‌دانند.