مهم نیست چقدر دوست دارید که شاد باشید، مهم این است که در عمل برای شاد بودن و رهایی از غم چه قدم‌هایی برمی‌دارید. بسیاری از افراد دائما در حال شکایت از مسائل، شرایط یا حال غم‌انگیز خود هستند و ظاهرا دوست دارند که از غم رها شوند؛ اما وقتی دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها عملا کاری برای شادی خود نمی‌کنند و دائما در حال تکرار رفتار‌هایی هستند که غم آنها را افزایش می‌دهد. برای شاد بودن شما باید رفتار‌های شادی‌بخش را تمرین کنید. در این مقاله می‌خواهیم سه رفتار را که باعث غمگین‌تر‌شدنتان می‌شوند، برای شما آشکار کنیم که با تغییر آنها شاد می‌شوید:

۱- پرستاری از دیگران. افرادی که دائما در حال مراقبت، پرستاری و رسیدگی به دیگران هستند، رفته رفته از خود دور می‌شوند. آنها هر روز کنترل‌گر‌تر شده و استرس خود را بیشتر می‌کنند. کسانی که شخصیت ناجی یا پرستار دارند افرادی هستند که خود را مسوول دیگران می‌دانند. آنها دائما در حال سرویس دادن به دیگران هستند و در بسیاری از مواقع خود و نیاز‌هایشان را زیر پا می‌گذارند، از این رو هر روز غمگین‌تر می‌شوند.

۲- اولویت‌بندی غلط. اولویت‌بندی غلط، در اینجا، مربوط به افرادی است که همیشه دیگران را در اولویت قرار می‌دهند و آخر از همه به خود رسیدگی می‌کنند. برای رهایی از غم شما باید سلامتی، نیاز، شادی، آرامش و مراقبت از خود را در اولویت اول قرار دهید. این باور غلطی است اگر فکر کنید که اگر خود را در اولویت اول قرار دهید خودخواه خواهید بود. انسان‌ها اگر به خود رسیدگی نکنند، به خود عشق نورزند و به این واسطه سرشار از عشق نباشند، نمی‌توانند به دیگران به درستی عشق دهند و هر روز غمگین‌تر می‌شوند.

۳- تمرکز بر افکار منفی. اگر کار هر روز شما این است که منفی‌ها را جست‌وجو کرده و بیابید، پس انسان غمگینی هستید. تمرکز بر منفی‌ها مانند این است که شما بذر گل غم را بکارید و هر روز با آبی سیاه آن را آبیاری کنید. در نهایت آنچه رشد می‌کند، گل غم است و عطر و بوی غم را به فضای اطراف خود ساطع می‌کند. سعی کنید هر روز پنج مورد مثبت را در زندگی خود جست‌وجو و بابت آنها شادی و شکرگزاری کنید.