انقلاب در کشاورزی؛ از ارومیه تا اصفهان
دنیای اقتصاد: معصومه ابتکار در سفر خود به اصفهان و در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مصوبه جدید هیات وزیران و اختصاص 20 میلیارد بودجه جهت تحقیقات و ارتقای وضعیت زیست محیطی، راهکار پیشنهادی سازمان محیط زیست جهت جلوگیری از تعطیلی صنعت را تشریح کرد. وی همچنین اظهار داشت: جهت ارتقا وضعیت زیست محیطی کشور مصوبه ای برای پژوهشگران، مبدعان و مخترعان کشور در زمینه مسائل زیست محیطی در واحدهای تولیدی تصویب شده که از حمایت مالی 50 درصدی برخوردار می شوند.

وی اجرای این روند را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و ادامه داد: بسیاری از معضلات زیست محیطی کشور را می توان از طریق اختراعات جدید برطرف کرد هر چند این کار تنها برای سازمان محیط زیست موثر نیست بلکه با طرح‌های پژوهشی ثمر بخش و کارا می توان در کاهش هزینه های انرژی و بهینه سازی مصرف آب نیز ورود پیدا کرد.

هیچ مجوزی برای توریسم شکار صادر نشده است
ابتکار با اشاره به تعداد مجوزهای توریسم شکار در سال جاری تصریح کرد: هیچ مجوزی در سال گذشته و جاری برای توریسم شکار صادر نشده اما در سال ۹۳ به دلیل گزارش‌های مکرر برخی دامداران محلی و مردم بومی مبنی بر اذیت و آذار گرازهای وحشی تعداد اندکی از این موجودات با نظارت کامل سازمان محیط زیست تلف شدند که البته عنوان توریسم شکار را برای این موارد نمی‌توان به کار برد.

دولت یازدهم یک دولت محیط زیستی است
ابتکار با حمایت از رویکرد دولت در قبال سازمان محیط زیست، ادامه داد: دولت تدبیر و امید در بدترین شرایط اقتصادی و در بحبوحه تحریم‌ها زمام امور را به دست گرفت اما رییس جمهوری در همان شرایط سخت نیز اعلام کرد که دولت او یک دولت محیط زیستی است؛ این گفته رییس جمهور از دید من یک سند مهم است و نشان می‌دهد که جهت گیری‌های راهبردی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بهبود شاخصه های محیط زیستی برای رسیدن به کمال مطلوب است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح دستاوردهای سومین سفر استانی خود به اصفهان در سال جاری درباره آخرین تغییرات مدیریتی و نظارتی اعمال شده در منطقه حفاظت شده ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اظهار کرد: این منطقه حفاظت شده از این پس تحت تاثیر سیستم پایش هوشمند رادیویی با ۱۶ دوربین دارای قابلیت چرخش تا ۳۶۰ درجه قرار خواهد گرفت و این دوربین‌ها تمام تحرکات و تخلفات احتمالی را به صورت آنلاین و شبانه روزی به اتاق فرمان این سامانه در مقر مدیریت و در صورت لزوم به اداره کل محیط زیست استان مخابره خواهند کرد.

افزایش تعداد روزهای سالم در نیمه نخست سال
ابتکار با ابراز رضایت از افزایش تعداد روزهای سالم در هفت ماه نخست سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه آن در سال‌های ۹۳ و ۹۲ گفت: تعداد روزهای سالم در شهر اصفهان در طول سه سال گذشته با رشد سه برابری رو به رو بوده است به طوری که تعداد روزهای سالم از ۴۸ روز در نیمه نخست سال ۹۲ به ۱۵۴ روز در مدت مشابه سال جاری رسیده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی مبتنی بر پژوهش و مطالعات بین بخشی در حوزه کاهش آلودگی هوا ادامه داد: اگر چه نتایج پایش هوای اصفهان در طول سنوات گذشته روند قابل قبولی را نشان می‌دهد اما این مساله به معنی تحقق کامل همه تلاش‌های سازمان محیط زیست نیست و مردم و فعالان عرصه محیط زیست باید در کنار مدیران استانی و شهری تا رفع کامل آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا تلاش کنند.

شناسایی کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور
ابتکار از شناسایی کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور خبر داد و اظهار کرد: اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری در این کانون‌ها فراهم شده و بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهال‌های مورد نیاز برای مقابله با فرسایش خاک و حفظ محیط منابع آبی در این مناطق را در اختیار اداره کل محیط زیست اصفهان قرار دهد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعتقاد به اینکه چرخه هیدرولوژیک حوضه زاینده رود به میزان قابل توجهی با حیات تالاب گاوخونی گره خورده است، تصریح کرد: تعیین دقیق حق آبه زاینده رود و تالاب یکی از ابتکارات شیخ بهایی در طومار منتسب به او است؛ بدون شک تعادل بخشی یک اکوسیستم به میزان آب و وضعیت سفره های زیر زمینی، شرایط پوشش گیاهی و جانوری آن بستگی دارد اما زاینده رود سال‌ها است که با مشکلات عمده زیست محیطی از سرچشمه تا تالاب دست و پنجه نرم می‌کند.

دولت بر جاری شدن دوباره آب در گاوخونی اصرار دارد
ابتکار از تحقق حق آبه تالاب در آینده نزدیک خبر داد و درباره اقدامات دولت در این زمینه گفت: دولت و سازمان محیط زیست بر جاری شدن دوباره آب در تالاب گاوخونی اصرار دارند این در حالی است که تصمیمات اخیر شورای عالی آب و هماهنگی‌های کارگروه های حوضه آبریز زاینده رود نشان می‌دهد که شرایط به سمت احیای تالاب گاوخونی در حال تغییر است.
وی همچنین اصلاح الگوی کشت، آبیاری و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی و روان آب ها را نمونه ای از ضروریات رسیدگی به مشکلات کمبود منابع آبی عنوان و گفت: افزایش بهره وری از طریق روش های مدیریت پایدار کشاورزی یک ضرورت مهم است که باید در این خصوص به اجرا درآید همچنین این انقلاب در بخش کشاورزی در کل کشور از ارومیه تا اصفهان باید اتفاق بیفتد و اگر تاخیری شود برای اقتصاد همان مناطق موجب ضرر می شود.

راه اندازی «شتاب دهنده سبز»
ابتکار از حمایت سازمان محیط زیست از پژوهشگران مبدع کشور در حوزه محیط زیست خبر داد و افزود: حمایت مالی ۵۰ درصدی سازمان محیط زیست از طرح‌های پژوهشی ثمر بخش و کارا در کاهش هزینه های انرژی و بهینه سازی مصرف آب یکی از مصوبات خوب دولت در حوزه مباحث محیط زیستی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی «شتاب دهنده سبز» در کشور خبر داد و تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست ایران پس از 8 سال وقفه، در دولت یازدهم بالاخره تاسیس شد تا این «شتاب دهنده سبز» از طریق برخی ساز و کارهای مدیریتی و با همکاری صندوق توسعه ملی به توفیقات قابل توجهی در حمایت از واحدهای صنعتی در بخش تولید و صنعت دست یابد.

فضای امنیتی سازمان‌های مردم نهاد به پایان رسیده است
ابتکار از تحقق پیشنهاد تشکیل مرکز پایش زیست محیطی با شهرداری اصفهان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این توافق نامه پیش از این در شهر مشهد نیز منعقد شده و اگر چه مسئولیت‌های حاکمیتی و نظارتی آن بر عهده سازمان محیط زیست شهرستان‌ها است اما راهبری و اجرای طرح‌های مرتبط با آن به طور مستقیم توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود جایگاه انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد خاطر نشان کرد: فضای امنیتی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد دیگر به پایان رسیده و دولت علاوه بر اینکه از همه توان و انرژی خود برای حمایت حقوقی از این قشر استفاده می‌کند بلکه گوش شنوایی برای نقدهای آن‌ها نیز هست چرا که دولت تدبیر و امید به این باور رسیده است که تحقق رشد و توسعه اجتماعی بدون مشارکت اجتماعی همه مردم امکان پذیر نیست