پورحیدری؛ پرافتخارترین سرمربی تاریخ استقلال

حامد جیرودی

منصور پورحیدری در حالی با ۷۰ سال و ۹ ماه و هشت روز سن، دار فانی را وداع گفت که از او به‌عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ باشگاه استقلال نام برده می‏شود. این در شرایطی است که امیر قلعه‏نویی سرمربی فعلی تراکتورسازی هم، یکی از سرمربیان موفق استقلال در سال‏های اخیر و در واقع بهترین سرمربی این تیم در ادوار لیگ‏برتر بوده است و مقایسه عملکرد این دو مربی آبی‏ها جالب توجه خواهد بود.قلعه نویی جوان چند قهرمانی در لیگ و حذفی با استقلال داشته است اما فعلا از استقلال دور است و حالا که نسل امثال منصوریان و مجیدی‌ها در راه است بعید بنظر می‌رسد حالا حالا‌ها بار دیگر به او فرصت بازگشت به استقلال داده شود.اما از نظر آماری بررسی این نکته که آیا او می‌تواند به جایگاه رفیع پورحیدری نزدیک شود یا نه قابل تامل است.

روزهای دستیاری در تاج

پورحیدری بعد از اتمام دوره بازیگری و در حالی که رایکوف یوگسلاو هدایت تیم جوانان تاج را بر عهده داشت، به‌عنوان دستیار او انتخاب شد. رایکوف که از سال ۴۸ تا ۵۳ مربی تاج بود، به دلیل خستگی کار خود را در این تیم ادامه نداد و پس از باخت به تیم نفت آبادان در سال ۵۳ کنار گذاشته شد تا علی دانایی‏فرد سرمربی شود که او هم منصور پورحیدری را به‌عنوان کمک خود برگزید. البته دانایی‏فرد هم تنها در هشت بازی در سال ۵۴ سرمربی تیم بود و بعد از او ولادیمیر جکیچ به‌عنوان سرمربی تاج در سال ۵۵ انتخاب شد و او هم پورحیدری را به‌عنوان کمک خود انتخاب کرد تا منصورخان کمک مورد اعتماد این مربیان باشد.

آغاز سرمربیگری

پس از انقلاب و به دلایل عدم ثبات اوضاع، قرارداد جکیچ با تاج فسخ شد و پورحیدری به همراه جکیچ برای مدتی راهی کشورهای حاشیه خلیج‏فارس شد اما پورحیدری پس از چند ماه بازگشت تا به‌عنوان مربی در استقلال کار کند. البته لیگ در سال ۵۸ انسجام لازم را نداشت و پس از آن هم که جنگ تحمیلی آغاز شد.

رکوردهای مختلف

پورحیدری در ۳۰۹ مسابقه مربیگری استقلال را بر عهده داشته ‏است و ۸۱ بار به‌عنوان مربی در خدمت آبی‏پوشان بود که از این لحاظ در تاریخ باشگاه استقلال رکورددار است. وی که رکورددار مربیگری در داربی تهران است، تنها کسی است که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی توانسته قهرمان آسیا شود. وی درسال ۱۳۴۹ در حالی که یک بازیکن ۲۵ ساله بود، توانست به‌عنوان قهرمانی آسیا برسد و یک بار هم به‌عنوان سرمربی در سال ۱۳۷۰ این عنوان را به دست آورد. او با پنج دوره حضور در ادوار رقابت‌های آسیایی به‌عنوان سرمربی رکورددار تاریخ باشگاه استقلال است و ۳۲ مرتبه روی نیمکت آبی‏ها در آسیا نشست.

8 قهرمانی با استقلال

این مربی تازه درگذشته فوتبال ایران در طول دوران مربیگری خود توانست به افتخارات زیادی دست پیدا کند و استقلال را هشت بار در مسابقات مختلف به قهرمانی رساند. سه دوره قهرمانی باشگاه‏های تهران با استقلال در سال‌های ۱۳۶۲، ۱۳۶۴و ۱۳۷۰، دو قهرمانی لیگ قدس و لیگ آزادگان در فصل‏های ۱۳۶۹و ۱۳۷۹، قهرمانی در جام باشگاه‏های آسیا در سال ۱۹۹۰ و دو دوره قهرمانی جام‏حذفی فصل‏های ۷۵-۱۳۷۴ و ۷۹-۱۳۷۸، هشت جامی ‏است که استقلال با زنده‏یاد پورحیدری به دست آورده است.

قهرمانی آسیا با تیم ملی

این مربی فقید در قامت سرمربی تیم‏ملی نیز در بازی‏های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک، ایران را به‌عنوان قهرمانی رساند تا هنر مربیگری خود را روی نیمکت تیم‏ملی هم به نمایش بگذارد اما پس از آن به استقلال برگشت تا تیم مورد علاقه خود را از بحران خارج کند.

پنج قهرمانی با قلعه‏نویی

اما یکی از مربیانی که در کنار پورحیدری از سرمربیان موفق استقلال است، امیر قلعه‏نویی است. سه سال از حرفه‏ای شدن فوتبال ایران و راه‏اندازی لیگ برتر نمی‏گذشت که امیر قلعه‏نویی برای اولین بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشست. او که در لیگ دوم به اهواز رفته بود تا با هدایت استقلال اهواز اولین تجربه سرمربیگری‏ را در کارنامه‏اش ثبت کند، خیلی زود توانست با توجه به رابطه‏هایی که با ایروانی، رئیس هیات مدیره وقت استقلال داشت به نیمکت آبی‏ها برسد. قلعه نویی بعد از اینکه توانست استقلال اهواز را از سقوط به لیگ دسته اول نجات دهد، به استقلال آمد تا به آرزوی دیرینه‏اش رسیده باشد. امیر در حالی استقلال را تحویل گرفت که این تیم در لیگ دوم با رولند کخ آلمانی روی پله نهم لیگ ایستاد، البته کخ در هفته‏های پایانی از استقلال رفت و در اواخر لیگ دوم جواد زرینچه و ابراهیم طالبی روی نیمکت آبی‏ها نشستند.

امیر پس از قرارداد از برنامه سه‏ساله‏ای صحبت کرد که در پایان آن استقلال را قهرمان لیگ می‏کند. همان‏طور هم شد، آبی‏ها پس از دو نایب‏قهرمانی در لیگ سوم و چهارم در لیگ پنجم برای اولین بار قهرمان لیگ برتر شدند. این در حالی بود که آنها در چهار دوره گذشته لیگ به‌جز لیگ دوم همواره یکی از مدعیان قهرمانی بودند که در هفته‏های پایانی دست‏شان از رسیدن به جام کوتاه می‏ماند ولی بالاخره این طلسم با امیر قلعه‏نویی شکسته شد. آبی‏پوشان با مربیگری ژنرال در جام‏حذفی ۸۱-۱۳۸۰، لیگ پنجم حرفه‏ای، جام‏حذفی ۸۷-۱۳۸۶ و لیگ‏های هشتم و دوازدهم به قهرمانی رسیدند تا تحت هدایت قلعه‏نویی پنج قهرمانی به دست آورده باشند.

قلعه‏نویی به پورحیدری می‏رسد؟

پورحیدری هشتمین و آخرین قهرمانی خود با استقلال در لیگ آزادگان ۸۰-۱۳۷۹ را در حالی به دست آورد که ۵۶ ساله بود و قلعه‏نویی هم آخرین قهرمانی خود با استقلال را در لیگ دوازدهم و در فصل ۹۲-۱۳۹۱ در حالی به دست آورد که ۴۹ سال داشت و حالا باید دید قلعه‏نویی که اول آذر ماه امسال ۵۲ ساله خواهد شد، می‏تواند به رکورد قهرمانی‏های پورحیدری در استقلال دست پیدا کند یا خیر؟!