رکود پساتحریمی بازار خودرو
بازار خودروهای داخلی از مدت‌ها پیش در انتظار برجام بود، حال در شرایطی یکشنبه گذشته ایران و کشورهای 1+5 به توافق نهایی دست پیدا کردند که خیلی‌ها در انتظار تغییرات زودهنگام در این بازار بودند.بازار خودروی کشور مدت‌ها است که در رکود به‌سر می‌برد. رکود هنگامی به سراغ این بازار آمد که روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در جریان بود؛ بنابراین مشتریان با تصور رفع تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی کشورمان دست از خرید کشیدند تا بلکه در آینده‌ای نزدیک مالک خودرویی به روز و با قیمتی ایده‌آل شوند. هر چند خودروسازان نیز با وعده و وعیدهای دوساله خود نقش مهمی در تصورات اشتباه مشتریان داخلی داشتند، اما رکود بازار و عدم تقاضای مناسب از سوی خریداران نتیجه همین وعده و وعیدهایی بود که طی این دو سال به متقاضیان خودرو داده شد.
مشتریان خودرو در حالی پس از کسب اولین توافقات هسته‌ای دست از خرید کشیدند که خودروسازان پس از تحمل یک سال بی‌پولی و همچنین تحریم خودرو از سوی ایالات‌متحده آمریکا، رونقی به تولید خود داده بودند و حتی تیراژ یک میلیونی تا پایان سال را پیش بینی کردند. حال آنکه مشتریان چشم به روند توافقات هسته‌ای داشتند و عده افزایش تیراژ تولید‌کنندگان نادیده گرفته شد. در هر صورت رکود شکل گرفته از سال گذشته نتیجه انتظار مشتریان برای توافق نهایی هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی است. حال در شرایطی قرار داریم که تحریم‌های بین‌المللی با کسب یک توافق همه جانبه بالاخره پس از سال‌ها لغو و حصر اقتصادی از کشور شکسته شد؛ بنابراین بسیاری از بازارها طی چند روز گذشته روی خوش دوران پساتحریم را به خود دیدند و با تحولات جدی روبه‌رو شدند به‌عنوان مثال بازار سرمایه و ارز از یکشنبه گذشته با تغییراتی همراه بودند؛ به‌طوری‌که نرخ ارز با روند کاهشی مواجه بود و بورس نیز رونقی نسبی به خود گرفت، اما بازار خودرو همچنان با صلابت ایستاده است، آن هم صلابتی از نوع رکود. گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشانگر آن است که از ابتدای هفته جاری بازار خودرو هیچ تغییری به خود ندیده، هر چند برخی از خودروها با اندکی کاهش قیمت مواجه بودند. در این زمینه یک کارشناس بازار خودرو معتقد است که با اجرای برجام، بازار حتی در رکود بیتشری فرو خواهد رفت؛ چراکه انتظارات از این بازار گسترده‌تر می‌شود.

وی معتقد است که تنها با گذشت دو روز از لغو تحریم‌ها، قرارداد ایران خودرو و بنز منعقد می‌شود؛ بنابراین مشتریان در انتظار حضور خودروسازان خارجی بیشتری هستند و دست از خرید کشیده‌اند. این دست‌اندرکار بازار تاکید می‌کند که اجرایی شدن برجام این انتظار را در برخی مشتریان ایجاد کرده که احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد و به‌همین دلیل خریداران خودروهای داخلی و خارجی فعلا‌ برای خرید دست نگه داشته‌اند، اما استقبال از تسهیلات ۲۵ میلیونی دولت به خریداران خودرو نشان داد که قیمت یکی از چالش‌های مهم متقاضیان خودرو است؛ بنابراین بسیاری از مشتریان داخلی تصور می‌کنند که با لغو تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش صنعت خودرو نه تنها شاهد توسعه محصولات خودروسازان خواهیم بود، بلکه از لحاظ قیمت و کیفیت نیز تولید حرفی برای گفتن خواهد داشت. با این تصور خرید خودرو در شرایط کنونی را اشتباه می‌خوانند؛ بنابراین این مساله باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است، اما بازار وارداتی‌ها نیز این روزها تابع ورود شرکت‌های مادر به کشور و تحت‌الشعاع قرار گرفتن نمایندگی‌های غیررسمی قرار گرفته است. در هر حال با نوسانات قیمت ارز، بازار وارداتی‌ها نیز از ابتدای هفته در حالی دستخوش اخبار برجام بوده که قیمت برخی از وارداتی‌ها کاهش و قیمت برخی دیگر نیز با افزایش مواجه بوده است. حال به بررسی قیمتی برخی از خودروها از ابتدای هفته جاری می‌پردازیم. در این مورد می‌توان به کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت پژو پارس سال اشاره کرد که در حال حاضر به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خریداران تحویل داده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد قیمت اکثر خودروهای داخلی ثابت بوده که در این مورد می‌توان به نرخ ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، قیمت ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۸ و قیمت ۳۱ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس در بازار اشاره کرد.ساندرو، محصول جدید پارس‌‌خودرو نیز به تازگی وارد بازار شده و در حال حاضر قیمت دنده‌ای آن در بازار ۴۶ میلیون تومان و قیمت اتومات آن ۵/ ۵۱ میلیون تومان است. ساندرو دنده‌ای با قیمت ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ساندرو اتومات با قیمت ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از سوی کارخانه به مشتریان عرضه می‌شود.در حال حاضر سایپا ۱۱۱ مدل SE به قیمت ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۲ مدل SE به قیمت ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۱ مدل SE به قیمت ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که تغییری نسبت به روزهای قبل نداشته است.قیمت تیبا نیز ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشته است.