هیچ بهانه ای برای اجرا نشدن خط دو مترو وجود ندارد

دنیای اقتصاد- استاندار اصفهان گفت: چهار ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان آماده بهره برداری است. رسول زرگرپور در جلسه شورای سازمان قطار شهری اصفهان افزود: راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه تختی در این ماه در دستور کار قرار گرفته و سه ایستگاه چمران، بهارستان و گلستان(هر سه واقع در شمال اصفهان) نیز آماده بهره برداری است. اوایل پائیز پارسال مرحله اول خط یک قطار شهری اصفهان از شهرک قدس تا میدان شهدا به طول ۱۱ کیلومتر به بهره برداری رسیده بود. وی اضافه کرد: با برطرف کردن موانع باید خط یک مترو به طول ۲۰ کیلومتر، شمالی ترین نقطه را به جنوبی ترین نقطه اصفهان تا پایان سال ۹۶ متصل کند و آمادگی داریم تمام موانع را برطرف کنیم تا کل این خط در خرداد ۹۶ به بهره برداری برسد. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: هیچ بهانه ای برای اجرا نشدن این پروژه وجود ندارد و برگزاری مناقصه بخشی از ایستگاه ها و تونل خط دو از ایستگاه شهرک امام حسین(ع) تا میدان امام علی(ع) امسال انجام می شود.

خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت ۲۳.۵ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق اصفهان را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند. زرگرپور خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، شهرداری امور عمرانی کار را انجام می دهد و تجهیزات نیز توسط دولت در قالب فاینانس و همچنین اعتبارات ریالی تامین خواهد شد. وی تصریح کرد: در موضوع اعتبارات، سهم دولت و شهرداری هر کدام ۵۰ درصد است و شهرداری باید از ظرفیت های دیگر شهر برای تامین منابع مالی پروژه استفاده کند. استاندار اصفهان با بیان اینکه شروع عملیات اجرایی خط سه قطار نیمه دوم امسال انجام می شود، گفت: قرارداد مطالعات این خط و همچنین توافقنامه شهرداری، بنیاد مستضعفان و قطار شهری به امضاء رسیده است. خط سه طرح قطار شهری اصفهان، میدان آزادی این شهر را به ابتدای اتوبان ذوب آهن متصل می کند.

اصفهان در 5سال آتی از 3خط قطار شهری برخوردار می شود

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار است که اصفهان در پنج سال آینده خط نخست، دوم و سوم مترو را به بهره برداری برساند و دارای سه خط قطار شهری شود تا اثرات مهمی در جا به جایی و حمل و نقل شهروندان داشته باشد. رضا امینی با اشاره به اینکه قطار شهری یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی شهر اصفهان است، اظهار کرد: پروژه مترو براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در دوره چهارم شورای اسلامی شهر سرعت قابل توجهی داشته است. وی اضافه کرد: خط نخست متروی اصفهان حدود ۲۱ کیلومتر است که از شهرک قدس خیابان بهارستان تا خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، میدان شهداء، چهارراه تختی، میدان امام حسین (ع)، میدان انقلاب اسلامی، جنوب زاینده رود و تا سپاهان شهر ادامه دارد که فاز نخست این خط به طول حدود ۱۰ کیلومتر در سال گذشته با حضور وزیر کشور به بهره برداری رسید. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فاز دوم از خط نخست متروی اصفهان نیز از شهداء به سمت چهارراه تختی است که در اواخر مرداد ماه جاری به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: تمام هم و غم دست اندرکاران این پروژه بزرگ این است که فاز سوم آن یعنی تکمیل خط نخست از چهارراه تختی به سمت سپاهان شهر در خرداد ماه سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه سرعت رو به رشد و موانعی بر سر پروژه است که باید در اسرع وقت با همت تمام دستگاه های متولی امر برطرف شود، وی ادامه داد: همت شهرداری اصفهان و اراده شورای اسلامی شهر برای پیش بینی اعتبارات لازم و اولویت این پروژه ترافیکی، حمل و نقلی و محیط زیستی است که می تواند رضایت مندی خوبی را برای دسترسی شهروندان در ستون فقرات شمالی و جنوبی اصفهان ایجاد کند و امیدواریم این رضایت مندی برای شهروندان ایجاد شود. امینی تاکید کرد: شرایط خوبی برای این پروژه متصور هستیم و امیدواریم بتوانیم براساس زمان بندی و با حمایت تمام بخش ها در کنار شهرداری این خط را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم. وی با اشاره به اینکه قرار است توافق خوبی بین دو نهاد استانداری و شهرداری برای تامین ۵۰ درصد سهم هر یک از دو دستگاه برای هزینه های اجرای این پروژه صورت بگیرد، اظهار کرد: طبیعتا آزادسازی و احداث خط به عهده شهرداری خواهد بود و عملیات تجهیز و خرید تجهیزات ناوگان قطار شهری نیز به عهده دولت است که حدود ۵۰ درصد از تعهد هر یک از این دو دستگاه است که انتظار داریم که دولت پا به پای شهرداری و براساس تعهداتی که از قبل بوده در راستای اجرا و راه اندازی این پروژه تلاش کند. وی ادامه داد: امیدواریم با تعامل بین تمام دستگاه های اجرایی استان در برنامه زمان بندی اعلام شده ابتدا در مرداد ماه فاز دوم خط نخست متروی اصفهان به بهره برداری برسد و خط نخست متروی اصفهان تا خرداد ماه سال آتی تکمیل شود و سپس خط دوم و سوم متروی اصفهان را براساس برنامه زمان بندی اعلام شده به مردم به بهره برداری برسانیم.