آزادسازی؛  راه نجات اقتصاد
دنیای اقتصاد-در فصل بهار سال جاری شاهد تحولاتی در زمینه‌های اقتصادی کشور از جمله ثبت‌نام یارانه‌ها، افزایش قیمت سوخت و کاهش نرخ سود بانکی بودیم. به همین مناسبت در گفتگو با سعید لیلاز، اقتصاددان و روزنامه‌نگار به چرایی عدم انصراف اکثریت مردم از یارانه‌ها و کاهش نرخ سود بانکی پرداختیم که در ادامه می‌آید. نظر شما درباره برنامه‌ای که دولت برای هزینه کردن مازاد بودجه‌ای حاصل از افزایش بهای سوخت در نظر گرفته است، چیست؟
به نظر من این بودجه دقیقا باید در بخش‌هایی هزینه شود که دولت تا کنون اعلام کرده است. ۵هزار میلیارد تومان در بهداشت، ۵هزار میلیارد تومان در حمل‌ونقل عمومی، ۲هزار میلیارد تومان در بهبود وضعیت بیمه روستاییان و ۵هزار میلیارد تومان در تقویت تولید و این بهترین برنامه‌ای بود که دولت می‌توانست طراحی و اجرا کند.
تعدادی از کارشناسان بر این عقیده هستند که ثبت‌نام بیشتر مردم ایران برای دریافت یارانه‌ نشانه بی‌اعتمادی مردم به دولت است، نظر شما در این خصوص چیست؟
ثبت‌نام متقاضیان یارانه نشانه بی‌اعتمادی مردم به دولت تدبیر و امید نیست، بلکه نشانه بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی و نتیجه گسترش فسادی است که در سال‌های اخیر در اقتصاد ایران وجود داشته است. در واقع تمام اعتراض‌های اقتصادی و عدم انصراف از یارانه به‌خاطر گسترش فساد است.
با توجه به اینکه بر اساس گزارش سازمان‌های معتبر بین‌المللی، ایران در میان ۱۷۷ کشور جهان از نظر فساد رتبه۱۴۴ را دارد، چه راهکاریی برای جلوگیری از فساد پیشنهاد می‌کنید؟
تنها راه جلوگیری از فساد در اقتصاد ایران آزادسازی اقتصادی است. اقتصاد ایران باید آزاد و مقررات‌زدایی شود و به سمتی سوق یابد که رانت و بروکراسی کم شود. در غیر این صورت هرگز موفق به مبارزه با فساد اقتصادی نخواهیم شد زیرا در اقتصاد دولتی پشت هر بخشنامه‌ یک فساد عظیم اقتصادی نهفته است.
نرخ تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی جهت سود سپرده تا چه حد بر تورم تاثیرگذار خواهد بود؟
زمانی که نرخ سود بانکی توسط دولت کاهش می‌یابد به این معنی است که می‌خواهد به تورم دامن بزند تا از رشد رکود اقتصادی جلوگیری کند. اما در ماه‌های اخیر با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی معقولانه تعیین شده است.
به نظر شما بانک مرکزی با چه هدفی نرخ بهره را تغییر داده است؟
بانک مرکزی با هدف رونق بخشیدن به اقتصاد ایران این نرخ را تعیین کرده، زیرا رشد اقتصادی ایران خیلی کاهش یافته است و دولت نیاز داشت با کاهش نرخ بهره رونق اقتصادی را افزایش دهد. البته دولت در ماه‌های اخیر توانست نرخ رشد تورم را کنترل کند و بیشتر از این نباید بر تورم فشار ایجاد نماید، زیرا سبب تشدید رکود اقتصادی می‌شود و باید دغدغه عدم رشد رکود اقتصادی سرلوحه برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد و این مراقبت از جلوگیری از تشدید رکود اقتصادی بسیار مهم است.