ضعف فرهنگ کار؛ مشکل اساسی اقتصاد
دنیای اقتصاد- عضو منتخب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در عرصه اقتصاد نیازمند جراحی‌های بزرگ و انقلاب اساسی هستیم. به گزارش ایسنا، محمود سیادت با اشاره به وجود مشکلات فراوان در حوزه اقتصاد، عنوان کرد: سیاست کلان اقتصادی ما در جهت تولید نبوده و اگر سیاست‌های کلان اقتصادی تشویق در راستای تولید می‌بود با چنین مشکلاتی روبه‌رو نمی شدیم؛ اقتصاد نیازمند اصلاح سیاست‌ها، روش‌ها و باور بعضی از مسائل در این زمینه است. اما در شرایط موجود تولید به دلایل مختلف دچار مشکلات فراوان است.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه خراسان، بهره‌وری پایین و ضعف فرهنگ کار صحیح را از مشکلات اساسی اقتصاد و تولید کشوردانست و افزود: با ارتقاء فرهنگ کار و بهره‌وری در قشر کارگران کشور، ثبات کاری و افزایش دریافتی آنان نیز محقق خواهد شد.
سیادت عنوان کرد: دولت در حال حرکت به سمت حمایت از تولید است و پس از رفع تحریم‌ها قطعا شاهد رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور خواهیم بود که لازمه این امر وجود زیرساخت‌های لازم جهت جذب سرمایه خارجی و اجرای اصل 44 در خصوصی سازی صحیح است. باید پول های آزاد شده ایران پس از لغو تحریم در راستای اصلاح ساختار اقتصادی و تشویق صنعتگر و توسعه زیرساخت‌ها هزینه شود و از تکرار روش‌های فاجعه‌آور دولت قبل در هزینه‌کرد درآمدهای نفتی، ممانعت جدی شود.عضو منتخب اتاق بازرگانی خراسان رضوی بهبود امراض اقتصادی کشور را نیازمند جراحی دانست و گفت: طی چند سال گذشته هر زمان که تصمیم به پیچیدن یک نسخه درست برای اقتصاد گرفته‌ایم، به دلیل نگرانی در خصوص تنش‌های اجتماعی و مخالفت‌های احتمالی مردم و بهره‌گیری مستکبران و دشمنان کشور و دامن زدن به آن، همواره کپسولی و مسکنی عمل کرده‌ایم و این امر ما را به جایی رساند که اکنون نیازمند چند جراحی بزرگ و یک انقلاب اقتصادی هستیم.

در عرصه اقتصاد نقشه راه نداشته‌ایم
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه خراسان با بیان اینکه در عرصه اقتصادی هیچ‌گاه نقشه راه نداشته‌ایم، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از عدم برنامه‌ریزی و نبود یک نقشه راه درست است و بسیاری از این دلال‌بازی‌ها و فسادها که در دولت‌های گذشته در اقتصاد رخ داد نتیجه همین امر بود البته شرایط ناشی از تحریم‌ها نیز در نوسانات اقتصادی و ایجاد فرصت برای سودجویی در بخشی از نیروهای دولتی و خصوصی را نمی‌توان نادیده گرفت.
سیادت با اشاره به واگذاری اجرای خصوصی‌سازی به دولت، افزود: قطعا دولتی‌ها که به امضای طلایی و دستور دادن عادت کرده‌اند اختیارات خود را به راحتی به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند و در نتیجه خصوصی‌سازی واقعی شکل نخواهد گرفت؛ خصوصی‌سازی صحیح زمانی شکل می‌گیرد که از راه‌های حصول ناسالم درآمد جلوگیری شود و سرمایه‌ها به مسیر اصلی خود برگردد؛ در حال حاضر نیز اختیارات به بخش خصوصی واگذار نشده و فقط مسئولیت‌هاست که در حال واگذاری است که این امر به نتیجه مناسب منجر نمی‌شود.
عضو منتخب اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در برخی مباحث اقتصادی بیش از حد قانون ‌داریم، گفت: تمام مشکلات اقتصاد در حال حاضر در سطح کلان مطرح است هرچند دولت جدید حرکت‌هایی دراین زمینه برای رفع مشکلات انجام داده اما این حرکت‌ها باید شتاب بگیرد. وی کلی‌گویی را یکی از معضلات حال حاضر فعالان اقتصادی و مسئولان مربوط دانست و گفت: باید در زمینه اقتصاد به تحقیق و پژوهش بپردازیم اما در دولت قبل همگی به شعارهای کلی و حرفهای بی‌حساب و کتاب عادت کرده‌اند زیرا کار کارشناسی معمولا دشوارتر است اما اقتصاد مثل سیاست نیست که با شعار پیش برود بلکه نیاز به کار علمی دارد.
سیادت با بیان اینکه در عرصه اقتصاد نیازمند تغییرات کلی هستیم، گفت: بخش خصوصی زمانی می‌تواند تغییر کند که دولت بخواهد میدان‌داری را به این بخش بسپارد وگرنه با برداشتن تحریم‌ها نیز مشکلات اقتصاد حل نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته بسیاری از فرصت‌های موجود را به تهدید تبدیل کرده‌ایم، افزود: ایران با 15 کشور دنیا همسایه است که این موضوع هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود، تهدید این تعداد همسایه افزایش قاچاق کالا و مسائل امنیتی است که با عدم کنترل مناسب شاهد افزایش آن هستیم و فرصت در این بخش توسعه گردشگری و صادرات است که برای بهره‌گیری از فرصت‌ها، کم تلاش و ناتوان بوده‌ایم.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه خراسان عنوان کرد: در حال حاضر ما کمتر برای صادرات تولید می‎کنیم و تولید صادراتی و تأمین ارز مورد نیاز از این طریق، مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است که مورد تأکید رهبری معظم بوده و می‌باشد بنابراین متأسفانه حمایت واقعی از صادرات، بسیار کمتر از انتظار صادرکنندگان است. وی عامل اصلی وضعیت کنونی اقتصاد را سهم ۸۰ درصدی دولت و تسلط دولت در این بخش دانست و گفت: دولت است که با اتخاذ سیاست‌های خود به حرکت فعالان اقتصادی و تولیددهندگان جهت می دهد، وقتی رواج دلالی داشته باشیم و به جای جلوگیری از قاچاق و واسطه‌گری به بخش تولید فشار بیاوریم و یارانه همه بخش‌ها را به جز تولید پرداخت کنیم وضعیت همین می‌شود که الان با آن روبه‌رو هستیم.

انتقاد از اجرای نشدن
قانون بهبود فضای کسب و کار
سیادت با انتقاد از عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار، گفت: این قانون تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است که در صورت اجرا، بخشی از مشکلات در حوزه اقتصاد حل خواهد شد. وی با انتقاد از اتخاذ برخی از سیاست‌های نادرست در بخش کشاورزی عنوان کرد: اگر من به جای وزیر جهاد کشاورزی بودم کشت هندوانه و سایر محصولاتی که به آب‌ زیادی نیاز دارند را ممنوع اعلام می‌کردم، چرا که با وجود کمبود آب، ما همچنان نسبت به کشت این محصولات و حتی صادرات آن‌ها اقدام می‌کنیم که این اقدام اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
عضو منتخب اتاق بازرگانی خراسان رضوی مجلس را یکی از مقصران مشکلات موجود در اقتصاد دانست و گفت: در زمینه مشکلات اقتصادی مجلس بد عمل کرده است اگر مجلس تخصص و تسلط مناسبی در این زمینه می‌داشت و پرسش‌گری درست و به جایی داشت امروز بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود را نداشتیم، بعضی از مجلسی‌ها در حال حاضر فقط در مواقع خاص دلواپس می‌شوند اما در مسائلی که باید، ورود پیدا نمی‌کنند، نگرانم روزی برای اصلاح تصمیم بگیریم که دیر شده باشد.
سیادت عدم وجود اراده جدی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله را عاملی مهم در شکل‌گیری مشکلات اقتصادی پس از انقلاب دانست و گفت: طی ۲۵ سال گذشته پنج برنامه مختلف توسعه طراحی کرده‌ایم که هیچ یک درست اجرا نشده است و در حوزه اقتصاد توفیقات کمی داشته‌ایم زیرا با حوزه اقتصاد نمی‌شود شعاری برخورد کرد و اصلاح این بخش نیازمند ایجاد شورای تصمیم‌ساز با اختیارات کامل و حضور نمایندگان تمام قوا و بهره‌گیری از امکانات و تجارب بخش خصوصی است این شورا، باید با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در ایجاد اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر مؤثر بوده و تولید و صادرات دو بال اصلی آن باشند همچنین به رکود پایان داده و توسعه را در مسیر صحیح، به پیش برد.