هر سال در چنین روزهایی است که بزرگ‌ترین گردهمایی نامداران حوزه تیونینگ، آپشن، بادی‌کیت، تولیدکنندگان لوازم جانبی، لاستیک‌سازان، برندهای معروف سیستم‌های صوتی و خلاصه هرچیزی به جز کارهای عادی و استاندارد برگزار می‌شود.نمایشگاهی به اسم SEMA (مخفف انجمن فروشندگان تجهیزات خاص خودرو) که کار خود را سال ۱۹۶۳ زیر یک سوله کوچک با تعداد انگشت‌شماری از تیونرهای وقت آغاز کرد. اما حالا آن‌طور که برگزارکنندکان ادعا می‌کنند، اغلب برنامه‌ریزی‌ها به این‌صورت است که نمایشگاه سما در هفته اول ماه نوامبر در لاس‌وگاس برگزار شود. ایام پایانی سال و در حقیقت بهترین زمان برای بازاریابی سال بعد. سما همیشه رکورددار بیشترین بازدید به نسبت مدت زمان دایر بودن نمایشگاه در میان خودرویی‌ها بوده است. در حقیقت رمز موفقیت چشم‌گیر این نمایشگاه، آزاد بودن شرکت‌کنندگان است. از آنجا که در دنیای تیونینگ دیگر آن محدودیت‌های مربوط به محصولات استاندارد کارخانه‌ها دیده نمی‌شود، می‌توان شاهد جنون چشم‌نوازی از بازی رنگ، فولاد، فیبر کربن، قدرت، گشتاور و دیگر آیتم‌های مربوط به دنیای تیونینگ بود. رقابت خارج از چارچوب شرکت‌های فعال در زمینه لوازم و تجهیزات جانبی آنقدر شدید است که خود به‌تنهایی باعث پیشرفت بخشی از مهندسی صنعت خودرو شده‌اند.

لندکروزر سوپراسپرت!

مطمئن باشید اشتباهی از نام‌گذاری رخ نداده است. این همان تویوتا لندکروز معروف است که حالا با اضافه شدن عبارت اسپید، به‌خوبی نشان می‌دهد که چه برنامه‌ای در سر دارد. شاسی‌بلند فول‌سایز ژاپنی‌ها که در بهترین حالت و با حضور یک پیشرانه 8 سیلندر Vشکل نیز نمی‌توانست به سرعتی بالاتر از 260 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند، اکنون با تغییراتی خیره‌کننده توانسته از مرز سرعت 350 کیلومتر در ساعت نیز عبور کند. این یعنی حتی سریع‌تر از بنتلی بنتایگا. گفته می‌شود برای این خودرو از همان قلب 7/ 5 لیتری هشت سیلندر Vشکل سابق استفاده شده که به لطف تغییراتی در سیستم پاشش سوخت و البته اضافه شدن یک جفت توربوشارژ، قدرتی 2000 اسب‌بخاری پیدا کرده است. این رقم حتی از جانشین بوگاتی ویرون یعنی شیرون نیز بیشتر است. بد نیست بدانید کلیه ادوات مربوط به سیستم ترمز، تعلیق، هندلینگ و لاستیک‌های آن از ابتدا طراحی شده است.

ابرتنومند دوج

یکی از زیباترین پیکاپ‌های سایز بزرگ دنیا، حضوری خیره‌کننده در سما داشت. دوج پاور واگن که اغلب از آن به‌عنوان یک وانت‌بار سختکوش و البته نه‌چندان جذاب یاد می‌شود، حالا با چنان چهره‌ای پا به لاس وگاس گذاشته است که رقبای ژاپنی‌اش در نیسان و تویوتا باید کمی خودشان را جمع‌وجور کنند. تا پیش از این تصور می‌شد که استاد تیونینگ محصولات دوج، شرکت موپار است ولی با این مدل می‌بینیم که افراد دیگر نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی و لاستیک‌های ۳۷ اینچی،‌ ذات آفرود این قوچ وحشی را به‌خوبی نمایان کرده است. برای این خودرو از همان پیشرانه سنتی ۴/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل تنفس طبیعی ۴۱۰ اسب‌بخار بهره گرفته شده است. ماکو در زبان پرتغالی به مردان تنومند و پرقدرت گفته می‌شود. یک وجه تسمیه هوشمندانه برای این ابرهیولای نارنجی.

کلرادو خشن‌تر از همیشه

ازجمله شرکت‌های خودروسازی که به‌صورت مستقیم به این نمایشگاه آمده بودند، شورولت است. این آمریکایی رونمایی رسمی از جدیدترین کانسپت خود که در حقیقت تصویر آینده نسل‌های بعدی کلرادو خواهد بود را در سما انجام داده است. این شاسی‌بلند رویایی یکی از جنجالی‌ترین رونمایی‌های نمایشگاه 2016 بود. زبان طراحی پیچیده آن در رنگ‌بندی ارتشی‌اش جلوه‌ای منحصربه‌فرد به آن بخشیده است. باور نخواهید کرد اگر بدانید ارتفاع این خودرو چیزی حدود 2 متر است. این شاسی‌بلند غول‌پیکر نیز از لاستیک‌های 37 اینچی مخصوص آفرود استفاده کرده است. در رابطه با مشخصات فنی آن اطلاعاتی در دست نیست ولی چندی پیش جنرال‌موتورز (مالک برند شورولت) از نسل جدید پیشرانه‌های 6/ 3 لیتری شش سیلندر Vشکل با قدرت 308 اسب‌بخار و 373 نیوتن‌متر گشتاور پرده‌برداری کرده بود. بعید نیست که نسل آینده کلرادو با همین پیشرانه راهی بازار شود. تنها چیزی که درباره‌اش مطمئن هستیم آن است که این خودرو بزرگ‌ترین عضو خانواده‌اش است.

سانتافه یا سانتافست؟

نظرتان درباره سانتافست چیست؟ بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی در آمریکای شمالی غوغا کرد. چشم‌بادامی‌های آسیایی در لاس‌وگاس یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای خود یعنی سانتافه‌ را تبدیل به یک هیولای واقعی کردند. سانتافست اشاره به مدلی دارد که به کمک شرکت تیونینگ بیسموتو توانسته به قدرت باورنکردنی ۱۰۴۰ اسب‌بخار دست پیدا کند. این در حالی است که بهترین ویرایش این خودرو می‌توانست از یک قلب ۳/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل تقویت‌شده ۲۹۰ اسب‌بخار نیرو بیرون بکشد. البته درون سینه خودروی فوق یک قلب ۸/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل قرار گرفته که توسط یک توربوشارژر عظیم‌الجثه می‌تواند ۳۹ واحد psi سوخت متراکم را درون سیلندرها منفجر کند. عجیب‌تر آنکه سانتافه‌ فوق درست مانند یک درگستر چابک، مجهز به جعبه‌دنده‌ ۶ سرعته دستی است. این همان گیربکسی است که پیش‌تر روی ویرایش مسابقه‌ای جنسیس کوپه‌ نیز نصب شده بود.

دورانگو بر می‌خیزد!

در بین تمام شاسی‌بلندهای دوج، دورانگو از پایین‌ترین میزان اقبال برخوردار بوده است. شاید بتوان دلیلش را ساختار عجیب بدنه و چهره کمی خسته‌کننده‌اش دانست. اساسا بسیاری دورانگو را یک استیشن سایز بزرگ می‌دانند تا یک شاسی‌بلند سایز متوسط. شاید این فشارهای انتقادی بوده که کرایسلر (مالک برند دوج) را سرانجام به مرز عصبانیت رساند. آنچه می‌بینید نه‌تنها یکی از زیباترین دورانگوهای تاریخ بلکه یکی از چشم‌نوازترین دوج‌های دنیا است. خودرویی با طراحی استادانه در ریزه‌کاری‌های بدنه. به‌ویژه رنگ آبی‌ منحصر به فرد و آن جلوپنجره مشکی مات. سازنده برای آنکه تمام نظرهای منفی را از این دوج دور کند، سراغ یک پیشرانه عالی 4/ 6 لیتری هشت سیلندر Vشکل معروف رفته است. همان پیشرانه HEMI‌ که می‌توانست 485 اسب‌بخار نیرو و 475 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قوای محرکه دورانگوی فوق همان بلوک نیرومندی است که روی چارجر و چلنجر نیز نصب می‌شود. حالا باید دید که دیگر چه کسی جرات انتقاد از آن را دارد؟

فورد موستانگ به توان دو!

سال گذشته برای اولین‌بار دنیا با تیونری به اسم «Zero to ۶۰» آشنا شد. یک تیونر خوش‌ذوق که بلندپروازی‌هایش زبانزد خاص و عام است. حالا آنها امسال سراغ خودرویی رفته‌اند که حتی تیونرهای صاحب‌سبک نیز از نزدیک شدن به آن هراس دارند؛ فورد موستانگ جی‌تی. پروژه شرکت فوق در انتها تبدیل به فورد جی‌تی‌تی شد. یکی از ساختارشکن‌ترین ویرایش‌ها در تمام تاریخ این خودرو. کوپه‌ای که دیگر نمی‌توان برایش نام عضلانی انتخاب کرد. حیرت‌انگیز آن است که از پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل سوپرشارژ آن ۸۰۰ اسب‌بخار نیرو بیرون می‌آید. بخش اعظمی از تجهیزات قسمت فرمان‌پذیری‌اش از شرکت Eibach تهیه شده است. سیستم تعلیق آن به کمپانی پرو-استریت و ترمزهایش هم به برمبو سپرده شده است. فورد فوق دارای تایرهای شرکت پیرلی مدل P زیرو است. این اقدام تیونر کار فورد را به شدت برای عرضه ویرایش جدید موستانگ ۲۰۱۷ سخت کرده است.

سورنتو برای همه جا

این خودرو می‌تواند جایزه خلاق‌ترین محصول سال 2016 نمایشگاه سما را از آن خود کند. موفقیت نسل جدید شاسی‌بلند سورنتو از سوی شرکت تیونینگ LUX‌ تبدیل به خودروهای مخصوص حرکت سریع‌السیر در مسیرهای برفی و یخی شد. محصولی که به جای چرخ در زیر پاهایش دو جفت تسمه نقاله قرار گرفته است. نکته جالب دیگر این خودرو حذف ستون دوم است که یک اقدام فوق مهندسی به حساب می‌آید. اما این تنها کار تیونر نبوده است. حذف ستون دوم کاری با ساختار کلی خودرو کرده است که فضا برای تغییر فرم باز و بست شدن درها را نیز فراهم آورده است. حالا در‌های سورنتو به‌صورت مخالف هم هستند. چیزی ماند رولزرویس. این کره‌ای دارای یک پیشرانه 3/ 3 لیتری 6 سیلندر Vشکل به قدرت 290 اسب‌بخار است. دو ردیف کشیده و بزرگ LEDهای پر نور برای حرکت در مسیرهای فوق تاریک، کمک شایانی به این‌گونه از محصولات ویژه می‌کند. ‌

فراتر از بیوک

حتی اگر در سال ۱۹۴۹ میلادی هم بودیم، باز هم نمی‌توانستیم یک بیوک به این تمیزی و سلامتی پیدا کنیم. بی‌شک سندت فوق یکی از منحصر به فردترین پروژه‌های بازسازی در نمایشگاه امسال بوده است. یکی از موفق‌ترین تولیدات کل تاریخ بیوک و البته جنرال‌موتورز به‌عنوان مادر. فرم طراحی گلگیرها، چراغ‌ها، سقف و قسمت انتهایی صندوق عقب تاثیر عمیقی بر صنعت خودروهای آمریکا طی دهه ۴۰ و ۵۰ گذاشت. اما این همه ماجرا نیست. تیونری که پروژه فوق را دست گرفته بود، با هنرمندی تمام همان پیشرانه عجیب ۴.۳ لیتری هشت سیلندر خطی را یک بار دیگر از نو طراحی کرده و در سینه آن گنجانده است. بیوک فوق بعدها تبدیل به نسخه‌های خاطره‌انگیزی چون کادیلاک سری ۶۲ و اولدزموبیل مدل ۹۸ شد. از ویژگی‌های بارز خودروی فوق می‌توان به سبک زیبای شکل‌گیری جلوپنجره‌اش اشاره کرد که بعدها از سوی مرکوری مدل ۵۳ به سرقت رفت.

بیتل ماجراجو

چند سالی‌ است که فولکس این غول خودروسازی آلمان و اروپا اقدام به تولید ویرایش ویژه‌ای از بیتل‌های دوست‌داشتنی‌اش به اسم Dune‌ می‌کند. این سری از تولیدات اشاره به مدل‌هایی دارند که کمی روی خواص آفرودشان کار شده است. حضار در نمایشگاه 2016 سما شاهد آن بودند که استاد سیستم‌های تعلیق یعنی H&R‌ اقدام به تولید یک نسخه خاص از این قورباغه دوست‌داشتنی کرده است. پروژه شامل تغییر کل ساختار فنربندی و بهبود زوایای آیرودینامیک شده است. H&R کاری به کار قسمت‌های فنی نداشته است. یعنی هم‌چنان می‌توان از آن پیشرانه 2 لیتری TSI که 168 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند، لذت برد. با اینکه فولکس خودش طی سال‌های اخیر از ترکیب رنگ‌های متفاوتی در بدنه آن بهره برده بود، ولی آنچه تیونر انتخاب کرده است، رنگی منحصر به فرد و البته ماندگار است. این پوشش خاص را می‌توان روی رینگ‌ها و حتی در داخل کابین روی صندلی‌ها و کنسول نیز مشاهده کرد.

دوج تمام کربنی

قوچ وحشی حضوری قدرتمند در نمایشگاه سمای امسال داشت. به‌طوری که سه محصول از آنها در لیست برترین‌ها قرار گرفتند. اغلب آنهایی که سراغ بزرگ‌ترین عضلانی شرکت یعنی چلنجر می‌روند، دوست دارند با پیشرانه حجیم آن دست و پنجه نرم کنند. اما کاری که شرکت تیونینگ SpeedKore‌ سوئیس انجام داده با بقیه به کلی فرق دارد. آنها سراغ یک بادی‌کیت سراسری فیبر کربنی رفته‌اند. منظور از سراسری به معنی واقعی کلمه ادا شده است. یعنی حتی روی بال عقب، آینه‌ها و حتی درپوش باک بنزین نیز می‌توان فیبر کربن را مشاهده کرد. آنها با انتخاب ویرایش SRT هلت‌کت هم کار خود را آسان کردند و هم خیال مشتری را. این همان مدلی است که می‌تواند ۷۰۷ اسب‌بخار نیرو را از دل پیشرانه ۲/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل سوپرشارژ شده خود بیرون بکشد. رینگ‌های ۲۰ اینچی کاری کرده‌اند که شتاب ۴۰۰ متر آن فقط ۸/ ۱۰ثانیه باشد.