زمزمه افزایش قیمت خودروها

با افزایش تولید خودرو و ورود نسبی نقدینگی به شرکت‌های خودروساز باز هم زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد، هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که هرگونه افزایش قیمتی، بار دیگر بازار را به رکود می‌کشاند اما با بهتر شدن وضعیت خرید و فروش خودرو و همچنین بازگشت مشتریان به بازار ظاهرا تولید‌کنندگان خودرو برای پوشش هزینه‌های خود راهی جز افزودن به قیمت خودروها نیافته‌اند. قیمت خودرو طی سه سال گذشته چندین بار با افزایش قیمت روبه‌رو شد، این در حالی است که شورای رقابت در دولت دهم تعیین‌کننده نهایی قیمت خودرو‌های داخلی شناخته شد. این شورا نیز با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و همچنین افزایش هزینه تولید خودرو در کشور چندین بار اقدام به تغییر قیمت‌ها آن هم به نفع تولید‌کنندگان کرد. در هر صورت مشتریان خودرو طی سه سال گذشته خاطره خوبی از عملکرد شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها ندارند و برخی حتی این شورا را همدست خودروسازان در تعیین قیمت‌ها می‌خوانند.

در هر صورت عملکرد خودروسازان و شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو که تا حدودی با نارضایتی مشتریان مواجه شد نتیجه‌ای در برنداشت جز رکود بازار. رکودی که حدود یکسال به طول انجامید و خودروسازان را مجبور به کاهش تولید کرد. در این بین دولت نیز به کمک تولید‌کنندگان آمد و با ایجاد تسهیلاتی برای خرید خودرو، تقاضا در بازار را افزایش داد. افزایش تقاضا هر چند منجر به رشد فروش خودروسازان شد اما بازار را همچنان در رکود نگه داشت. حال در شرایطی قرار داریم که فروش خودروسازان باز هم با استقبال مشتریان همراه شده و به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان بار دیگر سودای افزایش قیمت را در سر می‌پرورانند. به‌طوری‌که طی هفته جاری یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با انتشار بخشنامه‌ای از افزایش قیمت برخی از خودروهای ایران خودرو خبر داد. در ابلاغیه ایران خودرو به نمایندگی‌های این شرکت خودروساز، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر برقی و یورو ۴ بهینه معادل ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سمند ال ایکس بنزینی مالتی پلکس با کیسه هوای راننده و سرنشین، رینگ فولادی و یورو ۴ بهینه معادل ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشخص شده است.

البته در بخشنامه ایران خودرو آمده است که افزایش قیمت پژو ۲۰۶ و سمند فعلا اجرا نمی‌شود و زمان اجرای آنها متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.ابلاغ بخشنامه مذکور از سوی ایران خودرو به نمایندگی‌های خود در شرایطی است که این شرکت یک بار نیز در خرداد امسال این قیمت‌ها را برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و سمند ال‌ایکس سال به نمایندگی‌ها ابلاغ و اعلام کرده بود که این افزایش قیمت از ابتدای تیرماه اعمال می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ تاکنون به قیمت ۳۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان به مشتریان عرضه شده است. همچنین در آن زمان، قیمت سمند ال ایکس سال بنزینی مالتی پلکس ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که قرار بود این قیمت از تیرماه اعمال شود، اما این اتفاق نیز عملی نشد. اما خبر افزایش قیمت برخی از خودروهای ایران خودرو با واکنش این شرکت همراه بود چرا که روابط عمومی آن در پاسخی غیررسمی اعلام کرد که این شرکت هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته است. هر چند این شرکت وجود چنین بخشنامه‌ای را تکذیب نکرد اما افزایش کنونی قیمت‌ها را شایعه رسانه‌ای خواند.

با این حال اما برخی از رسانه‌ها پیگیر بخشنامه مذکور شدند. در این زمینه اما رضا شیوا رئیس شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو توسط ایران خودرو را قانونی خوانده است به‌طوری‌که وی با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت در خردادماه امسال به ترتیب مجوز متوسط افزایش قیمت ۸/ ۱ درصدی و ۴/ ۰ درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا صادر شده است، اظهار کرد: براساس این مصوبه خودروسازان می‌توانند به اختیار خود و در چارچوب آن نسبت به افزایش قیمت محصولات اقدام کنند. رئیس شورای رقابت همچنین این نکته را مورد تاکید قرار داده که برخلاف شرکت سایپا، ایران خودرو هنوز از مجوز افزایش قیمت خود استفاده نکرده و این شرکت تصمیم گرفته در نیمه دوم سال‌جاری این مجوز افزایش قیمت‌ها را اجرایی کند. بنابراین افزایش قیمت برخی از خودروها از سوی ایران خودرو محتمل به نظر می‌رسد چراکه این شرکت می‌تواند از مجوز خرداد ماه خود استفاده کند. در خردادماه سال جاری شورای رقابت بنا به درخواست خودروسازان به بررسی قیمتی خودروها پرداخت و همان‌طور که گفته شد به ترتیب مجوز متوسط افزایش قیمت ۸/ ۱درصدی و ۴/ ۰ درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد.در این بین شرکت سایپا از مجوز خود استفاده کرد و قیمت برخی از خودروها را افزایش داد.

به‌طوری‌که قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ مدل SE با موتور جدید معادل ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان تعیین شد که افزایش ۴۷۰ هزار تومانی نسبت به قیمت قبلی داشت. همچنین قیمت جدید سایپا ۱۳۲ مدل SE با موتور جدید با افزایش ۵۷۰ هزار تومانی معادل ۲۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان تعیین شد.در مورد سایپا ۱۱۱ مدل SE نیز باید گفت که این خودرو رشد ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. بر این اساس در حالی سایپا اقدام به افزایش قیمت محصولات پرفروش خود کرد که بازار در شرایط کاملا رکودی به سر می‌برد، حال آنکه ایران خودرو نتوانست همانند شرکت رقیب خود ریسک کند. حال در شرایطی قرار داریم که بسیاری اخبار از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو طی یکی دو هفته آینده حکایت دارد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد ایران خودرو قصد ایجاد التهاب در بازار را ندارد و ترجیح می‌دهد هرگونه افزایش قیمتی در سکوت و خفا صورت گیرد.