وجود موتورهای عظیم‌الجثه در دل خودروهای امروزی باعث می‌شود تصور کنیم یک موتور V۸ با حجم ۶۲۰۰ سی سی برای مثال موتور (GMC Yukon Denali) برای حرکت در بزرگراه‌ها و مسیرهای شهری مصرف بسیار بالایی داشته باشد. اما در کمال ناباوری مصرف چنین خودروهایی بسیار پایین‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. نرم‌افزاری هوشمندانه براساس نوع مسیر، انتخاب می‌کند کدام سیلندر در چه زمانی در مدار قرار بگیرد و عمل احتراق در درون آن انجام شود. محققان «سیلیکون ولی» تکنولوژی موسوم به تولا را با همکاری جنرال موتوز و شرکت دلفی معرفی کرده است. این نرم‌افزار با تغییراتی که در عملکرد موتور ایجاد می‌کند به کاهش محسوس مصرف سوخت کمک شایانی کرده است. برای درک بهتر این موضوع به مثال قبل بر می‌گردیم و جی ام سی یوکان را در نظر می‌گیریم. این خودروی نسبتا بزرگ و همه جا رو، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از تمام ۴۰۳ اسب بخار قدرت و هشت سیلندر خود استفاده می‌کند و به محض ثابت شدن سرعت، برای حفظ سرعت خود نیازی به استفاده از تمام قدرت سلیندرها ندارد و تنها با ۳۰ اسب بخار قدرت می‌تواند در مسیر با سرعت ثابت حرکت کند. برای این ۳۰ اسب بخار فعال بودن ۲ سیلندر کفایت می‌کند. به این تکنولوژی حذف دینامیک احتراق گفته می‌شود. این تکنولوژی باعث می‌شود از هر آنچه برای ادامه حرکت نیاز است استفاده شود و سایر مواردی که در عملکرد خودرو تاثیری ندارد، حذف شوند.

این تکنولوژی که سلیندرها را در مواقعی که به آنها نیاز نیست خاموش می‌کند آنقدر‌ها هم جدید نیست. اولین بار این سیستم در دهه ۷۰ میلادی در خودروی کادیلاک استفاده و معرفی شد که البته عملکردی ساده داشت. اکنون با اهمیت یافتن موضوع مصرف سوخت و آلایندگی بار دیگر این تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از الگورتیم خاص نرم‌افزار تولا باعث کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در مصرف سوخت می‌شود و این در حالی است که برای استفاده در موتور به کمترین تغییر در آن نیاز دارد. عدم نیاز به تغییر گسترده در ساختار موتور مزیت فوق‌العاده‌ای برای خودرو‌سازان محسوب می‌شود و منجر به کاهش هزینه‌های ساخت و باز طراحی در موتور‌های موجود می‌شود، چرا که تغییر در طراحی یک موتور فرآیندی بسیار پر هزینه و وقت‌گیر برای خودرو‌سازان به حساب می‌آید و عاملی می‌شود که انگیزه کمتری برای حرکت به آن سمت داشته باشند.

هدف‌گذاری مصرف سوخت برای سال ۲۰۲۵ یک لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در حال حاضر میانگین مصرف سوخت در خودروهای آمریکایی یک لیتر در هر ۳۴ کیلومتر است. خودروسازان تنها ۹ سال زمان دارند تا تغییرات لازم برای رسیدن به این استاندارد‌ها را ایجاد کنند. توسعه تکنولوژی خودروهای هیبریدی می‌تواند کمک زیادی برای رسیدن به این هدف‌گذاری بکند. اما استفاده از نرم‌افزار حذف سیلندرها از مدار راهی به مراتب ساده‌تر است. در حال حاضر تنها با ۳۵۰ دلار به ازای هر خودرو، خودروسازان می‌توانند این نرم‌افزار را روی خودروها نصب کنند. مزیت مهم این است که نیاز به تغییر موتورها در تولیدات آینده به حداقل می‌رسد. تولا از نرم‌افزار خود در خودروهای کوچک‌تر مانند فولکس‌واگن جتا هم استفاده کرده است تا تغییر در مصرف سوخت را در خودروهایی که قدرت و حجم موتور کمتری دارند، بررسی کند. دلفی به‌عنوان شرکتی که در توسعه و بهبود عملکرد تولا مشارکت دارد، امیدوار است بتوانند تا سال ۲۰۲۰ به خودرو‌سازان برای رسیدن به استانداردهای تعریف شده کمک کنند و در خودروهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.