دنیا سهرابی مسیر این هفته تهران گردی یک مسیر مخصوص جمعه است. نه اینکه روزهای دیگر نمی‌شود از این مسیر عبور کرد، اما روزهای جمعه در این مسیر یک مرکز خرید فوق العاده وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.
برای گردش این هفته کافی است با مترو خود را به ایستگاه سعدی برسانید، در خیابان جمهوری حرکت کنید، از خیابان صفی علیشاه عبور کرده و در خیابان انقلاب وارد ایستگاه مترو دروازه دولت شوید. از آنجا که هوای این روزهای تهران به شدت غیرقابل پیش‌بینی است پیشنهاد می‌کنم که لباس گرم و سبک بپوشید و چتر و چکمه هم فراموشتان نشود.
توصیه‌های ایمنی این هفته هم از این قرارند:
۱. سعی کنید مقداری پول نقد همراه داشته باشید چون برای خرید از جمعه بازار به آن نیاز خواهید داشت.
۲. در مسیر خود زباله نریزید. اگر زباله‌های ریخته شده را هم به سطل‌های آشغال برسانید
که چه بهتر!


میدان بهارستانpic۱
مسیر رفته را برگردید و خیابان جمهوری را به سمت شرق ادامه دهید تا به میدان بهارستان برسید. این میدان تاریخی تا اواخر سلطنت رضاشاه میدان نگارستان نامیده می‌شد و نام خود را از مجموعه نگارستان در شمال میدان گرفته بود. میدان بهارستان به خاطر وجود ساختمان مجلس شورای ملی (مجلس دوره مشروطه) و مجلس شورای اسلامی اهمیتی تاریخی و سیاسی دارد. شمال این میدان بورس فروش انواع آلات موسیقی است. از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی اتفاق افتاده در این میدان می‌توان به ساخت نخستین مجلس قانون‌گذاری ایران در دوره مشروطه، ترور میرزا علی‌اصغرخان اتابک در هنگام خروج از مجلس، به توپ بسته شدن مجلس توسط قزاقان تحت فرمان لیاخوف روسی، راهپیمایی‌های متعدد مردم در حمایت از دولت مصدق و نیز راهپیمایی مخالفان دولت مصدق را می‌توان برشمرد.



خانقاه صفی علیشاهpic۲
خانقاه صفی علیشاه مشهورترین خانقاه تهران و محل زندگی سابق و مقبره صفی علی نعمت‌اللهی است. این خانقاه از سه بخش تشکیل شده است‌. دو تالار برای مجالس آقایان و خانم‌ها در طرفین و مقبره‌، که از تالارها در مجالس مذهبی و ترحیم استفاده می‌شود و مقبره نیز زیارتگاه بازدیدکنندگان است‌. اصل ساختمان به جز مرمت‌هایی که در قسمت‌های لازم انجام گرفته‌، تغییری نکرده است‌، اما بعد از مرگ صفی‌علیشاه‌، تزئینات داخلی بسیار زیبایی انجام شد. حدود یک متر پایین دیوارهای مقبره به طرز زیبایی کاشی کاری شده که متشکل از نقوش طبیعت‌، حیوانات و چهره‌های افرادی چون حافظ‌، سعدی و دیگر نامداران است‌. در بالای تصاویر نیز اشعار صفی‌علیشاه نوشته شده است‌. در قسمت بالای کاشی‌کاری‌، آینه کاری زیبایی انجام گرفته و همه جا با کلمات «یا علی‌« و تصویرهایی از آن حضرت پوشیده شده و سازهای مخصوص مراسم‌، صندلی‌های مفروش و منبر چوبی بزرگی در انتهای آن قرار گرفته است‌. در سمت راست در ورودی مقبره کشکول طلایی بزرگی به چشم می‌خورد که اشعار صفی علیشاه روی آن نوشته شده است‌. پس از تماشای این خانقاه خیابان صفی علیشاه را تا خیابان انقلاب ادامه دهید و در خیابان انقلاب وارد ایستگاه مترو دروازه دولت شوید.



جمعه بازار پروانهpic۳

از مترو سعدی که خارج شدید خیابان جمهوری اسلامی را به سمت غرب حرکت کنید تا به چهارراه استامبول و پارکینگ پروانه برسید. درباره جمعه بازار پروانه گزارشی در شماره‌های پیشین مجله منتشر شده است. اگر هم آن را نخوانده‌اید دانستن همین نکته کافی است که اینجا مرکز فروش اجناس دست دو، لباس و زیورآلات محلی و صنایع دستی است. این بازار هر جمعه در محل پارکینگ پاساژ پروانه (طلا فروشی) برپا می‌شود و تا غروب ادامه پیدا می‌کند. در طبقه اول آن همه جور اجناس دست دو، قدیمی و عتیقه پیدا می‌شود. در طبقه دوم و سوم این بازار لباس‌های سنتی، کیف، کفش و آکسسوار سنتی فروخته می‌شود پس اگر اهل پوشیدن لباس‌های خوشرنگ و زیبا یا داشتن وسایل قدیمی و عتیقه هستید خرید از این بازار را از دست ندهید.pic۴
pic۵