لی‌لا رضایی چندی پیش جشنواره موسیقی مقاومت در آستانه برگزاری هفته دفاع مقدس در تهران برگزار شد. جشنواره‌ای که با سال‌های قبل تفاوت زیادی داشت و مهمترین آن هم حضور خوانند‌های سرشناس موسیقی پاپ بود. بخشی که پیشترها در این جشنواره وجود نداشت و اتفاقا با استقبال قابل تاملی هم روبه‌رو شد. به بهانه برگزاری این جشنواره و همچنین پشت سرگذاشتن هفته دفاع مقدس با چند خواننده مشهور که در پنجمین جشنواره مقاومت روی صحنه رفته بودند، حرف زده‌ایم تا از انگیزه حضورشان را بشنویم.
مرتضی پاشایی:
موسیقی پاپ موفق‌تر عمل کرده است
فکر می‌کنید با قطعاتی که اجرا کردید چقدر توانستید دینتان را نسبت به آدم‌هایی که سال‌ها مقاومت کردند ادا کرده باشید؟pic۱
یکی از دلایل اصلی حضورم این بود که تا اندازه‌ای بتوانم دینم را ادا کنم. این جشنواره برای من حس تازه‌ای به همراه داشت. امیدوارم توانسته باشم تا اندازه‌ای ذهن هم‌نسلانم را با مقوله‌ای به نام مقاومت درگیر کنم.
جشنواره امسال نسبت به سابق در سطح گسترده‌تری برگزار شد. آیا فکر می‌کنید توانست برای معرفی مقوله مقاومت به نسل‌های دوم و سوم دفاع مقدس تاثیرگذار باشد؟
موسیقی، سینما، نقاشی و هر هنر دیگری، بهترین راه برای انتقال حس است. به واسطه هنر می‌توان حس‌ها را به افراد مختلف جامعه منتقل کرد. حالا اینکه این جشنواره چقدر تاثیرگذار بود، باید از زبان مخاطبان شنیده شود.
موسیقی پاپ نقش قابل تامل تری را ایفا کرد و به نظر می‌رسید به نوعی وظیفه انتقال مفاهیم را برعهده داشت؟
باتمام احترامی که برای ژانرهای مختلف موسیقی قائلم، اما باید بگویم این وظیفه امسال بر عهده موسیقی پاپ بود. البته ژانرهای دیگر هم می‌توانند کمک کنند اما موسیقی پاپ به دلیل ارتباط بیشتری که با مردم برقرار می‌کند، موفق‌تر عمل کرده و مخاطبان بیشتری را با خود همراه می‌کند.
چقدر ازحضوتان راضی بودید؟
من برای ادای دین آمدم. در سال‌های بعد هم اگر قرار باشد، جشنواره موسیقی مقاومت برگزار شود حتما حضور خواهم داشت.


بهنام صفوی:
موسیقی هنوز ادای دین نکرده است
قطعه‌ای که اجرا کردید متفاوت بود. چطور شد که سمت اجرای ترانه‌ای با موضوع جنگ رفتید؟
من با ترانه‌ای که سیدمحمد کاظمی برایم سروده بود احساس خوبی به موضوع مقاومت پیدا کردم و توانستم ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگی با آن برقرار کنم. البته این قطعه در اتفاقی که برای ما و در آلبوم «دلصدا» افتاد رقم زده شد. این را هم بگویم که موضوع مقاومت، موضوع دور از باوری برای یک ایرانی نیست. موضوعی است که هر ایرانی هر روز با آن مواجه است و مثلا صبح که از خواب بیدار می‌شود با نام کوچه‌ای که به نام یک شهید است روبه‌رو می‌شود واین نکته خودش مواجه شدن با موضوعی به نام مقاومت است.pic2
فکر می‌کنید چرا امسال موسیقی پاپ را به این جشنواره اضافه کرده‌اند؟
موسیقی پاپ همیشه توانسته طیف عظیمی از مردم را به سمت خود جذب کند. این اتفاق را بارها در جشنواره موسیقی فجر نیز شاهد بوده‌ایم. شاید دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی مقاومت نیز خواسته‌اند نسبت به جشنواره دوره‌های قبل متفاوت عمل کرده باشند و درمیان دل مردم جایی برای خود باز کرده باشند. این کار اتفاقا کاری شایسته است و من به نوبه خود این کار آنها را تحسین می‌کنم.
فکر می‌کنید موسیقی توانسته است طی این سال‌ها نسبت به دفاع مقدس و جنگ و مقاومت ادای دین کند؟
همیشه قطعات خوبی در رابطه با موسیقی دفاع مقدس و حواشی آن در این سال‌ها ساخته شده که پتانسیل آن را داشته تا مخاطب را جذب کند اما موسیقی هنوز نتوانسته ادای دین کند.