سیاسی

ماموریت تازه در خانه قدیمی

نام رییس سابق سازمان حج و زیارت، این بار با یک عنوان جدید در دهان سیاسیون اصفهان افتاده، حسین رضایی که در چند سال گذشته رابطه خود را با حسین آباد اصفهان حفظ کرده؛ دوستان قدیمی را در بین اصولگرایان نیز و آن نهاد تا معاون سیاسی دهه شصت استانداری اصفهان یکبار دیگر با سمتی بالاتر منتظر اعلام وزارت کشور بنشیند. از تصدی رسول زرگرپور، نماینده منتخب دولت یازدهم برای استانداری اصفهان سه سال بیشتر می‌گذرد و بارها هدف گذاری زرگرپور در استانداری اصفهان حل مسئله آب عنوان شده و همچنان این موضوع حل نشده باقی است، اما انتقادهایی از جهات مختلف به استاندار فعلی وارد است مانند بنگاه هایی که فراموش شدند و سرمایه گریزی که هیچ وقت در اصفهان سر به سامانی نگذاشت، حالا اما زمزمه تغییر استاندار بیش از دو هفته ای است که مطرح می‌شود و از نام هایی چون شهردار اسبق اصفهان تا رییس اسبق سازمان حج و زیارت سخن به میان آمده ... آنچه اما مغفول مانده انتخاب غیر سیاسی برای جایگاهی است که به زعم بسیاری نباید "سیاسی" انتخاب شود: انتخابی که اکنون اصفهان سخت به آن نیازمند است. به هرحال استاندار اصفهان، نماینده تام الاختیار دولت در استانی است که بیش از آنکه بخش سیاسی امنیتی را نمایندگی کند؛ "باید نماینده نظام تصمیم باشد." این جمله را محمد ستاری فر می‌گوید که سال ها در راس نظام تصمیم کشور بوده است.

فرهنگی

دکترمهدی آمد، سید مهدی رفت

پس از حدود ۱۶ سال، حوزه هنری اصفهان با تغییر مدیریت باثبات خود پوست انداخت تا "مهدی احمدی فر" به جای "مهدی سیدین نیا" بنشیند. مدیر جدید متولد ۱۳۴۴ و دارای مدرک دکترا در طب است و سابقه مدیریت ۲۰ ساله در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزشی، فرهنگی، صداوسیما و دانشگاه دارد و در دانشگاه پیام نور تدریس می‌کند. سید مهدی سیدین‌نیا نیز که اکنون به ۴۸ سالگی رسیده، کارشناس ارشد تلویزیون و فارغ التحصیل دانشگاه صداوسیماست. پس ازسازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان؛ حوزه هنری مقصد سیدین نیا شد تا از سال ۸۳ تاکنون، ریاست این مرکز مهم فرهنگی را عهده دارباشد. او اکنون به سمت مدیر پروژه شهر هنر است. تحول در حوزه هنری که انتظار فراگیر از مدیر جدید حوزه است، می تواند بار سنگینی هم از دوش دولت و اداره کل ارشاد بردارد و هم به یاری شهرداری اصفهان بشتابد.

ورزشی

از بام اصفهان تا بام جهان

شهربانو، الهه و سهیلا منصوریان خواهران سمیرمی که در مسابقات آسیایى تایوان دو مدال طلا و یک برنز آوردند، نام اصفهان را به صدر اخبار بازگرداندند و تیم ملی را هم به نایب قهرمانی رساندند. الهه که بیش از دو خواهر دیگرش اهل رسانه است، مسابقات آسیایی را همیشه از لحاظ کیفیت فنی بالاتر از مسابقات جهانی می داند: "در این رقابت‌ها نیز تمام بهترین‌های آسیا حضور داشتند و در واقع از مسابقات جهانی سخت‌تر بود. در آسیا قرعه اصلا معنی ندارد و یک بازیکن هر لحظه امکان دارد با یکی از حریفان پرقدرت آسیایی خود مبارزه کند." ایران در ورزش وشو از کشورهای صاحب مدال بوده و پس از چین همواره در آسیا مطرح بوده است که رقابت های قهرمانی آسیا با حضور کشورهای قدرتمند و صاحب نام از مسابقات قهرمانی جهان دشوارتر است. حال که کیمیای هیجده ساله راه را بر دیگر دختران گشوده و وزنه بردار اصفهانی هم طلا را به گردن نصف جهان آویخته، نوابغ ووشوی ایران یک بار دیگر آبروی اصفهان را خریده اند. هرچند پیش از آنکه آنها الگو و برند اصفهان در ورزش و اقتصاد خطاب شوند؛ باید فکری به حال ورزشکارانی از این دست هم کرد: همین چند روز پیش آنها از سکوی آسیایی به سمیرم بازگشته اند....

اقتصادی

ناجی دیروز، فروشنده فردا

اهالی فولاد معتقدند اگر احمد صادقی نبود فولاد در بورس کشف قیمت نمی‌شد و بورس فلزات به‌وجود نمی‌آمد. در سال‌های ۶۹ تا ۷۶ که صادقی باز مدیرعامل ذوب‌آهن بود، از «توازن» تنها در حد یک طرح یاد می‌شد و صبا هنوز به وجود نیامده بود تا بابت بدهی به فروش برسد، اما امروز که رییس کارگروه فولاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی میزان بدهی ذوب آهن را ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده، مدیران این شرکت معتقدند میزان فروش ذوب آهن سالانه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که به معنای سوددهی شرکت نیست و جمع زیان انباشته این مجموعه در سال جاری به ۱۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بیش از یک سال است که بازار فولاد با رکود مواجه شده و قیمت‌ها طی این مدت۵۰ درصد کاهش یافته‌اند. خرید‌ها در حد ضرورت انجام می‌شود و همین، موجودی انبارهای فولاد را از مرز سه میلیون تن گذرانده و چشم‌انداز روشنی از آینده را به اهالی فولاد نشان نمی دهد. حضور احمد صادقی هم با سابقه درخشانی که در گذشته داشته با وجود حضور بیش از یکسال در راس مدیریت این شرکت نتوانسته بدهی‌های شرکت بزرگ را صاف کند. در همین زمینه گمانه زنی واگذاری ذوب آهن به یک شرکت بین المللی در مجامع اقتصادی مطرح است.

اجتماعی

حمایت آیت الله برای ابقای استاندار

شایعه استعفا یا تغییر استاندار اصفهان اگرچه هفته های پیش بر سر زبان ها افتاد و در صدر اخبار سیاسی قرار گرفت و شبکه های اجتماعی را پر کرد از گمانه زنی ها، اما کهنه نمی شود انگار و هر از چندی به سخنانی یا به شایعه ای تازه؛ تیترهای خوبی می فروشد. حمایت عجیب یکی از اعضای اصولگرای شورای شهر اصفهان برای ابقای استاندار و گزارش تحلیلی یکی از روزنامه های محلی نصف جهان، تازه منتظر شده بودند که این بار آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه های نماز عید قربان خواستار ابقای استاندار شد: "چند ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات هستیم و مسئولان سعی می‌کنند آرامش را حفظ کنند، اما گاه صحبت‌هایی مطرح شده که سبب ناآرامی در افکار می‌شود، در آستانه انتخابات انتظار نداریم تعویض برخی استانداران و مسئولان را مشاهده کنیم، مسئولان باید اجازه دهند این آرامش محفوظ بماند. آیت الله مهدوی که بخشی از سخنان خود را به مساله کنسرت ها اختصاص داد افزود:" البته استاندار اصفهان فرمودند که سخن از تعویض نیست اما بنده تأکید می‌کنم که اجازه دهند تا آرامش مردم حفظ شود، برخی تعویض‌ها با پشت صحنه افکار سیاسی پیگیری می‌شود، به جای این تعویض‌ها باید به فکر بحث اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور باشند."